موضوعات ‌مرتبط: محیط زیست آب و هوا

a/153532 :کد

بارش باران و برف

بارش برف در ایران از زاویه دید ماهواره‌ها

  دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ — ۱۲:۰۱
تعداد بازدید : ۷۶   
 تحلیل ایران -بارش برف در ایران از زاویه دید ماهواره‌ها

منابع برفی پایدارکننده مدیریت منابع آب هستند و فعالیت سامانه بارشی در یک هفته منتهی به ۲۵ آذر۱۴۰۲ سبب شده تا ۱.۷ میلیارد متر مکعب آب به شکل برف ایران را سفیدپوش کند.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از فارس فریاد شادی کودکانی که صبح خود را با خبر بارش برف و تعطیلی مدارس آغاز کردند، احتمالا در یک هفته گذشته از پرتکرارترین رخدادهای کودکانه به ویژه در غرب و شمال کشور بوده است.

 

بر اساس اطلاعات ماهواره‌ای هم اکنون 6.8 درصد از مساحت ایران معادل سطح 8 استان کشور تحت پوشش برف است و حداکثر عمق برف در عمیق‌ترین نقاط واقع در شمال غرب ایران به 90 سانتی‌متر هم می‌رسد.

با وجود اینکه برف نشسته بر پهنه ایران 3 برابر بیشتر از روز مشابه سال قبل است اما کارشناس اقلیمی محمدتقی یزدی میزان آورد آبی سالانه ایران را 400 میلیارد مترمکعب عنوان کرده و می‌گوید، «برفی که تا الان باریده کمتر از 0.5 درصد بارش‌ها در طول یکسال ایران است‌».

 


پوشش برف در سطح ایران در تاریخ 25 آذر 1402

 

ایران کشوری واقع در مناطق خشک و نیمه خشک است اما تغییرات اقلیمی طی 100 سال اخیر سبب شده تا بارش برف به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند. 2 سال پیش بود که نباریدن برف در منطقه کوهرنگ سبب شد تا یخچال‌های طبیعی از بین رفته و چشمه کوهرنگ به عنوان منبع اصلی تامین آب 700 هزار نفر در مرکز ایران گل‌آلود شود.

به طور متوسط بارش برف در ایران طی 21 سال اخیر به نحوی بوده که روزانه 30 میلیون متر مکعب از برف باید آب شده و به منابع سطحی و زیرزمینی کشور اضافه شود، با این میزان آب می‌توان سه روز سد لتیان را پرآب کرد. در حالیکه در سال جاری متوسط آب شدن برف روزانه 9.5 میلیون متر مکعب بوده و برای پر کردن مخزن سد لتیان با این میزان آب باید 10 روز منتظر ماند.


تصویری از آب ذخیره شده در پشت سد لتیان

غرب آسیا و منطقه‌ای که ایران در آن واقع شده است، بیشترین آسیب از تغییرات اقلیمی را به خود اختصاص داده‌اند. و بر اساس گزارش دانشگاه کلمبیا، دما در یک دهه گذشته در ایران 0.5 درجه افزایش یافته و این مسئله به کاهش 10 میلیارد متر مکعبی بارش‌ها معادل 100 برابر مخرن سد لتیان در ایران ختم شده است. از طرفی با افزایش دما الگوی بارندگی نیز از برف به سمت باران‌های سیل‌آسا در حال تغییر است.

کارشناس حوزه آب‌وهوا محمدتقی انارکی گزارش‌های بین‌المللی از وضعیت آبی ایران را رد کرده و می‌گوید که کشورهای دیگر در تلاش هستند تا با ارائه اطلاعات غلط نسبت به وضعیت آب در ایران و غرب آسیا از آب به عنوان رکن محدود کننده توسعه در ایران استفاده ابزاری کنند.

کارشناس مسائل اقلیمی جواد عرب معتقد است، افزایش دما نسبت به بلندمدت و کاهش بارش تنها گزارش خارجی نیست و سامانه‌های داخل ایران نیز آن را تایید می‌کنند، در صورتیکه مدیریت منابع آبی با شرایط جدید تطبیق نشود، وضعیت کشور دشوارتر از گذشته خواهد شد.

گزارش دفتر تلفیق و تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب گویای این مسئله است که سامانه مدیریت جامع سیلاب در کنار برنامه منابع و مصارف پویای حوضه‌های آبریز برای تطبیق مدیریت منابع آب ایران با الگوهای جدید بارشی در دستور کار قرار گرفته است.

بررسی تجارب کشورهای توسعه یافته در مواجه با تغییرات اقلیم نشان می‌دهد، استقرار سیستم مدیریت سیلاب و بررسی برخط منابع و مصارف آبی سبب شده تا 45 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی شده و بهینه‌ترین استفاده از مایع حیات رقم بخورد.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :