موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی تکنولوژی

a/153562 :کد

سند ملی کوانتوم در شورای عالی انقلاب

سند ملی کوانتوم در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تدوین است

  ﺳﻪشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ — ۱۱:۳۲
تعداد بازدید : ۶۴   
 تحلیل ایران -سند ملی کوانتوم در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تدوین است

در حال حاضر تمرکز این همکاری در زمینه ساخت کامپیوتر‌های کوانتومی و ارتباطات کوانتومی متمرکز است.

به گزارش تحلیل ایران؛ رئیس پژوهشکده فوتونیک و فناوری‌های کوانتومی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این سازمان در 4 سال گذشته به حوزه فناوری‌های کوانتومی وارد شده است. این فناوری در دنیا نوپا است اما کشور‌های غربی در این زمینه از ما جلوتر هستند و به ما نیز اجازه داده شده که در این حوزه اقدام به تحقیق و توسعه کنیم.

 

وی افزود: به دلیل پیچیدگی فناوری‌های کوانتومی قطعاً با حضور یک سازمان باید اقدام به توسعه این فناوری در داخل کشور کرد؛ از این رو باید با مجموعه‌های مختلف هم‌افزایی و همکاری صورت گیرد تا به اهدف موردنظر برسیم.

 

فتح‌اللهی تصریح کرد: از این رو با مجموعه‌های مختلف از جمله دانشگاه آزاد وارد همکاری شدیم؛ چرا که این دانشگاه در حوزه کوانتومی بودجه‌ای را در نظر گرفته است از این رو با دانشگاه آزاد تفاهم‌نامه‌ای را در این زمینه به امضا رساندیم.

 

رئیس پژوهشکده فوتونیک و فناوری‌های کوانتومی درباره زمینه‌های همکاری این تفاهم‌نامه اظهار کرد: حوزه فناوری کوانتومی به 3 دسته کامپیوتر‌های کوانتومی، حسگر‌ها و ارتباطات تقسیم می‌شود و با انعقاد این تفاهم‌نامه قرار است پروژه‌هایی تصویب و با همکاری دو طرف اجرایی شود.

 

فتح‌اللهی تجهیز آزمایشگاه‌های کوانتومی و تربیت نیرو را بخش دیگری از این همکاری‌ها دانست و یادآور شد: در حال حاضر تمرکز این همکاری در زمینه ساخت کامپیوتر‌های کوانتومی و ارتباطات کوانتومی متمرکز است.

 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سند ملی کوانتوم در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک سند بالادستی در حال تدوین است و ما هم در جلسات آن حضور داریم. این سند برای کل کشور نقشه راهبردی در حوزه کوانتومی را ترسیم می‌کند.

 

رئیس پژوهشکده فوتونیک و فناوری‌های کوانتومی تأکید کرد: البته ما نمی‌توانیم منتظر بمانیم تا این سند نهایی و ابلاغ شود بلکه ما در این زمینه اقدام کردیم و‌ امیدواریم با تصویب و نهایی شدن این سند، پروژه‌های این حوزه با شتاب بیشتری اجرایی شود.

 

فتح‌اللهی درخصوص سرمایه‌گذاری برای اجرای اهداف این تفاهم‌نامه با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها با مشارکت طرفین است، یادآور شد: همچنین از نیرو‌های انسانی دو طرف برای اجرای این طرح‌ها استفاده خواهد شد.

 

وی درخصوص فناوری کوانتوم گفت: در سال‌های اخیر موضوع هوش مصنوعی مطرح شده و کاربرد‌های زیادی از آن بیان شده و این میزان کاربرد در سطحی بوده که اجازه انتشار داشته است و سطح بالاتری از کاربری‌های این فناوری اجازه انتشار نداشته است.

 

فتح اللهی اضافه کرد: فناوری‌ها و ارتباطات کوانتومی بحث مهم آینده در دنیا است و برای آنکه بتوانیم ارتباط امن میان دو نقطه داشته باشیم یا محاسباتی که انجام آن سال‌ها طول می‌کشید را سریع‌تر انجام دهیم، نیاز به فناوری‌های کوانتومی داریم از این رو اگر امروز در این حوزه اقدام نکنیم، فردا دیر است چون طی سال‌های آینده در زندگی مردم مؤثر خواهد بود.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :