موضوعات ‌مرتبط: سیاسی سیاست خارجی

a/153618 :کد

تداوم تلاش‌ تهران- دوحه

تداوم تلاش‌ تهران- دوحه برای توقف رژیم صهیونیستی

  پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ — ۲۱:۰۵
تعداد بازدید : ۶۷   
 تحلیل ایران -تداوم تلاش‌ تهران- دوحه برای توقف رژیم صهیونیستی

از آغاز جنگ غزه تاکنون روابط و رایزنی های فشرده دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه آغاز شد و در آخرین اقدامات دیپلماتیک، شاهد سفر وزیر امور خارجه کشورمان به قطر بودیم.

به گزارش تحلیل ایران هفتاد و شش روز از اجرای موفقیت آمیز عملیات «طوفان الاقصی» توسط جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در عمق اراضی اشغالی و وارد کردن یک زخم کاری از سوی مقاومت فلسطین بر پیکره رژیم اشغالگر قدس می‌گذرد. عملیات برق آسا و شوکه کننده‌ای که ضربه سهمگینی را بر پیکره رژیم کودک کش صهیونیستی وارد کرد.

 

عملیاتی که حتی می‌توان به راحتی از آن تحت عنوان ضربت و سیلی تاریخی جریان مقاومت اسلامی فلسطین به رژیم صهیونیستی یاد کرد. پس از عملیات طوفان الاقصی رژیم اسراییل نه تنها نتوانسته به اهداف سیاسی و نظامی خود دست یابد بلکه شکست‌های بسیاری از جمله شکست فاحش اطلاعاتی و امنیتی، اوج گیری ه جهانی خشم جامعه جهانی، تشدید بن بست سیاسی - اجتماعی، شکست پروژه عادی سازی و روابط سیاست خارجی و شکست بزرگ اقتصادی را متحمل شده است.

 

پیروزی حماس در میدان و دیپلماسی

 

پس از عملیات طوفان الاقصی پایگاه اجتماعی حماس ارتقا یافته و جبهه مقاومت نیز منسجم‌تر از گذشته شده است. حماس در میدان عمل با در اختیار گرفتن نبض نبرد با صهیونیست‌ها و داشتن روحیه مقاومت بالا با حداقل امکانات آنچنان عرصه را برای صهیونیست‌ها تنگ کرد که عملاً پیروز نهایی این جنگ محسوب می‌شود. در جنگ نظامی نامتقارن، رزمندگان مقاومت با استفاده از تاکتیک‌های بومی، ارتش کلاسیک تا دندان مسلح صهیونیستی را به گونه‌ای زمین گیر کرده که این رژیم چشم اندازی برای موفقیت خود نمی بیند.

 

طبیعتاً مولفه‌های قدرت واقعی در میدان در اختیار مقاومت است و آن‌را در میدان دیپلماسی نیز به سرانجام خواهد رساند.

 

اقدامات فشرده دیپلماتیکی جمهوری اسلامی ایران

 

از آغاز جنگ غزه تاکنون روابط و رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه آغاز شد و در آخرین اقدامات دیپلماتیک، شاهد سفر «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان به قطر جهت گفت‌وگو در خصوص روابط دو جانبه و آخرین تحولات منطقه‌ای بودیم. این سفر در استمرار و تکمیل تلاش‌های مستمر و فشرده دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران از آغاز جنگ غزه در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، پایان دادن به تجاوز ظالمانه رژیم غاصب صهیونیستی علیه غزه، رفع محاصره ظالمانه و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به آن انجام شد.

 

وزیر امور خارجه که برای چهارمین بار پس از آغاز جنگ غزه به قطر سفر کرده بود در ابتدای ورود به دوحه با «اسماعیل هنیه» رییس دفتر سیاسی حماس دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

تداوم تلاش‌ تهران- دوحه برای توقف ماشین جنگی رژیم صهیونیستی

 

امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به سرگردانی راهبردی کاخ سفید در خصوص بحران غزه گفت: همه در داخل کاخ سفید معتقدند که رژیم صهیونیستی باید پیروز میدان باشد، اما اکنون با درک واقعیت‌های میدان و اطمینان از قدرت ایستادگی و پایداری مقاومت و مردم فلسطین، همزمان با حمایت تمام عیار نظامی از رژیم کودک‌کُش صهیونیستی، در پی آن هستند که با یک روش سیاسی، آبرومندانه از این جنگ خارج شوند و رژیم اسراییل را از این شکست راهبردی نجات دهند.

 

وی با اشاره به برخی تلاش‌های دیپلماتیک ایران در سطوح مختلف از جمله رایزنی‌های انجام شده در سطح سران توسط آیت‌الله رییسی رییس جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته به تلاش‌های حداکثری دیپلماتیک خود در حمایت از ملت مظلوم اما مقتدر و صبور فلسطین به منظور خاتمه دادن به تجاوز جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه غزه، پایان کامل محاصره و ارسال فوری کمک‌های گسترده انسان‌دوستانه و نیز مقابله با طرح‌های سیاسی تحمیلی و جانبدارانه از رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد.

 

رییس دستگاه دیپلماسی افزود: جمهوری اسلامی ایران اطمینان دارد که ملت فلسطین همانگونه که در میدان مقاومت و نبرد علیه جنگ نابرابر تحمیلی توسط رژیم صهیونیستی و حامیان آن به ویژه دولت آمریکا، اقتدار، توانایی و صلابت خود را اثبات کرده، در حوزه سیاسی نیز همانند گذشته اجازه تحقق طرح‌های سیاسی تحمیلی را به هیچکس نخواهد داد و ایران از تلاش‌ها و ابتکار عمل‌های سیاسی مقاومت برای برون رفت از شرایط جاری، توقف جنگ علیه غزه و رفع محاصره ظالمانه و ضدبشری علیه شهروندان فلسطینی و نیز حق مشروع و طبیعی ملت فلسطین در تعیین نهایی سرنوشت خود حمایت می‌کند.

 

اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی حماس نیز در این دیدار علاوه بر تشریح آخرین وضعیت میدانی جنگ علیه غزه، گفت: رژیم ادعا می‌کرد که بر شمال غزه سیطره یافته، اما اکنون مقاومت در تمام مناطق شمال نوار غزه حضور داشته و مقاومت می‌کند، هر چند در سایه حمایت تمام عیار آمریکا، رژیم صهیونیستی در حال ارتکاب جنایات هولناکی علیه ساکنان در تمام نوار غزه و نیز رفتارهای ضدبشری علیه شهروندان بازداشت شده فلسطینی است.

 

این مقام ارشد حماس از حمایت جریان‌های مقاومت در منطقه و حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک و رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران از مقاومت و ملت فلسطین تجلیل و تقدیر کرد و افزود: این حمایت‌ها و نیز تحرکات گسترده مردمی در کشورهای اسلامی و غیراسلامی در سراسر جهان در حمایت از فلسطین، اثرات روحی و معنوی زیادی برای ملت فلسطین و نیز اثرات و فشارهای سیاسی زیادی بر رژیم صهیونیستی و دولت‌های غربی حامی آن دارد و ما برای پایان دادن به جنگ و تجاوز ظالمانه و وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین به این حمایت‌ها نیازمندیم.

 

همکاری ایران و قطر برای توقف جنگ

 

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در حاشیه این سفر در جمع خبرنگاران با اشاره به دیدار وزیر امور خارجه با اسماعیل هنیه، گفت: این دیدار فرصت دیگری بود که گفت‌وگوها و تبادل نظراتی در خصوص آخرین وضعیت فلسطین انجام شود.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :