موضوعات ‌مرتبط: فناوری علم و فناوری

a/153657 :کد

رییس فرهنگستان علوم:

کار گروهی علمی در کشور نهادینه نشده است

  شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲ — ۱۱:۵۵
تعداد بازدید : ۷۷   
 تحلیل ایران -کار گروهی علمی در کشور نهادینه نشده است

رییس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی گفت: اگرچه تعداد کارهای علمی گروهی در کشور افزایش یافته است، اما کار جمعی علمی در کشور نهادینه نشده است. کار جمعی علمی باید در کانون توجه قرار گیرد.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از ایرنا، محمدرضا مخبردزفولی امروز (شنبه) در آیین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره بین المللی حرکت افزود: انجمن‌های علمی باید راهگشا باشند و با جامعه ارتباط برقرار کنند.

وی اظهار داشت: جریان علم در دنیای امروز بسیار گسترده شده و شاخه‌های متنوعی از علوم در حال شکل‌گیری است.

رییس فرهنگستان علوم با بیان اینکه ایران در برهه‌ای از تاریخ در کانون توجه جریان علمی نبود، گفت: این روزها، شرایط تغییر کرده است؛ به نحوی که نمی‌توانند نام ایران را از جریان علم در عرصه جهانی حذف کنند.

وی ادامه داد: حضور در مستندات علمی و فعالیت در حوزه‌های علمی جزو حضور ایران در عرصه‌های علمی به حساب می‌آید. دانشمندان ایرانی در میان افراد پراستناد قرار دارند. اگرچه تعداد این افراد کاهش یا در برخی مواقع افزایش یافته است.

مخبردزفولی درباره وضعیت دانشگاه‌ها در روزهای نخست انقلاب بیان کرد: تعداد محققان، دانشگاه‌ها، دانشجویان و اعضای هیات‌علمی محدود بود، اما اکنون شرایط تغییر کرده است به نحوی که در عرصه‌های علم و فناوری، تحقیقات، اختراعات و تجاری‌سازی به دستاوردهای متعددی دست یافته‌ایم.

رییس فرهنگستان علوم با بیان اینکه انجمن‌های علمی جزو جریان علمی کشور محسوب می‌شوند، گفت: ۷ هزار انجمن علمی در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم فعالیت می‌کنند. تعداد قابل توجهی از انجمن ‌های علمی هم در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و آزاد فعالیت دارند. تعداد انجمن‌های علمی عقبه خوبی برای جریان علمی کشور به حساب می‌آید.

وی خطاب به دانشجویان اظهار داشت: اعضای انجمن‌های علمی وظیفه دارند جریان علمی را تقویت کنید. بررسی‌ها بیانگر این است که هسته برخی از انجمن‌های علمی به دیگران اجازه ورود نمی‌دهند. فرصت حضور افراد با استعداد در انجمن‌های علمی را فراهم کنیم و سخت گیری نکنید.

مخبردزفولی با بیان اینکه انجمن‌های علمی باید راهگشا باشند، گفت: انجمن‌های علمی باید با جامعه ارتباط برقرار کنند. اگر ارتباط میان انجمن علمی و جامعه شکل نگیرد، انجمن علمی از مشکلات جامعه مطلع نمی‌شود.

رییس فرهنگستان علوم گفت: وظایف انجمن‌های علمی به دو دسته «درون‌سازمانی» و «برون‌سازمانی» تقسیم می‌شود. وظایف درون‌سازمانی شامل تسهیل و جلوگیری از سخت گیری برای ورود افراد می‌شود و وظیفه برون‌سازمانی هم شامل ارتباط با جامعه است.

رییس فرهنگستان علوم افزود: من از انجمن های علمی می‌خواهم گردش ملی را در دستور کار خود قرار دهند. گردش ملی سبب می‌شود با دستاوردهای گذشتگان از نزدیک آشنا شویم.

وی خطاب به دانشجویان حاضر در این مراسم گفت: انجمن‌های علمی با فرهنگستان‌ها ارتباط برقرار کنند. گروه‌های علمی متعددی در فرهنگستان علوم مشغول فعالیت هستند. همچنین تلاش‌هایی برای ایجاد گروهای جدید در رشته‌هایی مانند هوش مصنوعی،زیست‌پزشکی در فرهنگستان علوم در حال انجام است. اگر انجمن‌های علمی با فرهنگستان علوم ارتباط برقرار کنند؛ جمع کثیری از دانشمندان جوان می‌توانند به عضویت فرهنگستان درآیند.

به گزارش ایرنا، شانزدهمین جشنواره بین المللی حرکت با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و ۴۰۰ دانشجو از ۷۰ دانشگاه سراسر کشور در دانشگاه شهید بهشتی آغاز به کار کرد.

این جشنواره در ۱۷ محور مختلف توسط انجمن های علمی دانشگاه ها بررسی می شود و بعد از برگزاری جشنواره حرکت داخلی در هر دانشگاه، آثار برگزیده برای مرحله بین المللی ارسال می شود.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :