موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی علمی پزشکی

a/153701 :کد

درخصوص افراد مبتلا به دیابت

چگونه یک زخم ساده برای دیابتی‌ها گران تمام می‌شود؟

  دوشنبه ۰۴ دی ۱۴۰۲ — ۰۹:۱۲
تعداد بازدید : ۶۵   
 تحلیل ایران -چگونه یک زخم ساده برای دیابتی‌ها گران تمام می‌شود؟

دیابت بیماری بسیار شایعی است و زخم پای دیابتی نیز که ناشی از آن است آمار قابل توجهی دارد. گاهی یک زخم ساده در دیابتی‌ها ممکن است منجر به قطع عضو شود.

یبه گزارش تحلیل ایران به نقل از فارس،یکی از عوارض مهم دیابت، پای دیابتی نام  دارد. در این بیماری ابتدا زخمی در انگشتان پا به وجود می‌آید که به علت اختلال در خون‌رسانی، زخم به تدریج بدتر می‌شود و درصورت عدم کنترل بیماری، عضو مبتلا دچار قانقاریا شـده و برای جلوگیری از پیشرفت آن، اندام مبتلا باید قطع شود.

زخمی که برای بیماران دیابتی گران تمام می‌شود

زخم‌، بریدگی و سوختگی‌های جزئی در زندگی غیرقابل اجتناب هستند. این آسیب‌ها برای مبتلایان به دیابت می‌تواند منجر به مشکلات جدی سلامت شود.

20 درصد افراد دیابتی دچار زخم پای دیابتی می‌شوند. 50 درصد از این افراد دچار عفونت پای دیابتی و 20 درصد هم به سمت قطع عضو می‌روند.

زخم‌هایی که در بقیه افراد به آهستگی بهبود پیدا می‌کنند در مبتلایان به دیابت گاهی هرگز خوب نمی‌شوند. اگر این زخمها عفونت کنند مشکل جدی تر می‌شود زیرا عفونت می‌تواند به بافت یا استخوان نزدیک زخم یا مناطق دورتر بدن گسترش پیدا کند.

بیمار دیابتی که سطح قند خونش تحت کنترل است می‌تواند سرعت بهبود زخمها را افزایش دهد. به این ترتیب شانس ایجاد عفونت جدید هم کاهش پیدا می‌کند.

کنترل قند خون به صورت دقیق در پیشگیری از زخم پای دیابتی بسیار مهم است. خیلی مهم است که افراد دیابتی بتوانند قند خود را حتی زیر 120  نگه دارند. چون در زمان‌های مختلف شبانه روز ممکن است این قند بالا باشد. چک کردن قند خون در فواصل زمانی مختلف در روز برای بیماران دیابتی ضروری است.


خصوصیات زخم پای دیابتی

از خصوصیات زخم پای دیابتی عدم تناسب ظاهر زخم با عمق و ابعاد واقعی آن است زیرا به دلیل خون‌رسانی نامناسب و همین‌طور اختلال حس درد، زخم پای دیابتی به اعماق استخوان گسترش یافته و موجب توسعه عفونت مقاوم به درمان خواهد شد که در برخی از موارد نیاز به قطع عضو دارد.

توصیه‌های خودمراقبتی برای پیشگیری از بروز پای دیابتی

-هر روز پاهای خود را معاینه کنید.

-بعد از فعالیت روزمره یا ورزش، پای خود را با آب ولرم و صابون معمولی بشویید. از صابون‌های قوی استفاده نکنید زیرا این صابون‌ها ممکن است باعث آسیب به پوست پای شما شوند.

-پاهای خود را خوب خشک کنید.( به خصوص بین انگشتان)

-برای شست و شوی پا از آب ملایم استفاده کنید و زمان این استحمام نباید طولانی شود.

-بعد از شستشو، پوست دست و پای خود را با یک کرم یا روغن معمولی چرب کنید اما توجه داشته باشید بین انگشتان پای شما نباید به هیچ وجه چرب نشود.

-پاهای شما به غیر از معاینه توسط خودتان، باید حداقل سالی دوبار توسط یک پزشک هم معاینه شود.

-ناخن‌های پا باید کوتاه باشد اما نباید از ته گرفته شود. 

-جوراب‌های مناسب از جنس نخی یا کتانی بپوشید و روزانه آنها را تعویض کنید.

-هرگز سیگار نکشید چون سیگار باعث کاهش گردش خون در انتهای اندا‌م‌های شما می‌شود.

-از کفش راحت، پاشنه کوتاه و پنجه پهن استفاده کنید و از پوشیدن کفشهای تنگ و گشاد پرهیز کنید.

 

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :