موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی رفاه اجتماعی

a/153735 :کد

بلایی که «زامبی» بر سر بدن می‌آورد

بلایی که «زامبی» بر سر بدن می‌آورد

  ﺳﻪشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۲ — ۰۹:۳۵
تعداد بازدید : ۶۶   
 تحلیل ایران -بلایی که «زامبی» بر سر بدن می‌آورد

گوشت دستان کنده می‌شود؛ پوست پوست می‌شود و ممکن است با مصرف این ماده مخدر، دردسرهای جدیدی تجربه شود؛ نامش «زایلازین» اما نام خیابانی آن «زامبی» است.

به گزارش تحلیل ایران گروه آسیب‌های اجتماعی خبرگزاری فارس، مهدی امیری پور: گوشت دستان کنده می‌شود؛ پوست پوست می‌شود و ممکن است با مصرف این ماده مخدر، دردسرهای جدیدی را تجربه کنید و با آن به بیماری‌های جدیدی مبتلا شوید. نامش «زایلازین» است؛ در خیابان‌های آمریکا، آن را «ترانک(tranq)» یا «ترانک دوپ(tranq dope)» صدا می‌زنند اما مشهورترین نام خیابانی این ماده مخدر، «زامبی» است؛ ماده‌ای که در عرض چند ثانیه می‌تواند هر مصرف کننده این مخدر را حتی به کام مرگ بکشاند.

 

«زایلازین» یک داروی آرام بخش است که توسط دامپزشکان برای بیهوشی حیوانات استفاده می شود اما عده‌ای آن را به صورت پودر پخته با مواد افیونی دیگر مخلوط و استعمال می‌کنند.

 

وب‌سایت‌های خبری لس آنجلس سال ۲۰۲۲ گزارش‌ داده اند که برنامه جدیدی را برای ردیابی شیوع نگران کننده «داروی زامبی» این داروی گوشت‌خوار راه اندازی کرده‌اند.

 

*«زایلازین» مخدری مرگ بار

 

زایلازین(Xylazine)، دارویی آرام بخش برای حیوانات است که بی دردی، آرام سازی ماهیچه‌ها و بیهوشی در جانورانی مانند گاو، اسب و پستانداران را به دنبال خواهد داشت. 

 

نخستین بار مافیای مواد مخدر در اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی به سراغ استفاده از زایلازین رفتند، هدف این کار باندهای مافیای این بود که تا زمان بیشتری بتوانند ماده‌های مخدری مانند هروئین و کوکائین را وارد بازار کنند. این داروی بیهوشی(Xylazine) در حیوانات، ماندگاری بیشتری نسبت به سایر ماده های مخدر دارد و به همین خاطر، مافیاها به سراغ ترویج مصرف این ماده مخدر در میان مصرف کنندگان حرکت کرده‌اند.

 

زایلازین از آنجایی که یک ماده درمانی در حیوانات است را دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل نتواسته به عنوان مخدر معرفی کند اما این دارو به عنوان مخدر، بخش هایی از سواحل شرقی آمریکا و منطقه شمال غربی اقیانوس آرام در آمریکای شمالی را فرا گرفته است.

 

این داروی بیهوشی در حیوانات بسیار خطرناکتر از سایر ماده‌های مخدر مانند فنتانیل و مواد افیونی دیگر است، چرا که این ماده مخدر هیچ پادزهری ندارد و مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند برای مصرف کنندگان مرگبار باشد.

 

*«زایلازین» را چگونه مصرف می‌کنند؟

 

 «زامبی»، دارویی که به صورت خوراکی، خرخره یا دودی مصرف می‌شود و در کسری از ثانیه به عضله‌ها و زیرپوست مصرف کنندگان می‌رسد. 

 

*کشوری که نخستین مرگ زامبی‌ها در آن رخ داد!

 

نیویورک تایمز در گزارشی در ۷ ژوئن ۲۰۲۳ به محله‌های مملو از معتاد در فیلادلفیا اشاره کرد، این روزنامه آمریکایی نوشت: در محله ویران‌شده فیلادلفیا؛ به‌طور فزاینده‌ای ماده مخدری موسوم به یک آرام‌بخش حیوانات به نام زایلازین که با نام‌های خیابانی مانند «ترانک»، «ترانک دوپ» و «داروهای زامبی» شناخته می‌شود استفاده می شود و تأثیر آن نیز حتی مخرب تر از فنتانیل است.

 

ان بی سی نیوز(شبکه تلویزیونی آمریکا) نیز در ۱۱ جولای همان سال می‌نویسد که مقامات کاخ سفید اعلام کردند که دولت بایدن برنامه ای برای کاهش مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد این ترکیب دارویی که به عنوان «ترانک دوپ» شناخته می‌شود، را در پیش گرفته است.

 

اسکای نیوز هم ورود ماده مخدر زامبی از ایالت متحده آمریکا به کشورهای اروپایی را تأیید می‌کند و در گزارشی با این مضمون «آنچه باید در مورد «مواد مخدر زامبی» گوشتخوار که از ایالات متحده به اروپا گسترش یافته است بدانید» به ساختار ماده مخدر زایلازین می‌پردازد.

 

اسکای نیوز که یک تلویزیون ماهواره ای است و بر پوشش اخبار کشورهای اروپایی تمرکز دارد، در ماه می ۲۰۲۳ درباره نخستین مرگ در پی مصرف داروی مخدر زامبی می‌نویسد: اولین مرگ در بریتانیا در ارتباط با داروی زامبی زایلازین، نگرانی‌ها را در مورد تغییر منشأ عرضه مواد افیونی در اروپا افزایش می‌دهد. یک مرد ۴۳ ساله در بریتانیا اولین قربانی شناخته شده اروپا از داروی زامبی (زایلازین) است،دارویی آرام بخش قوی که معمولاً توسط دامپزشکان بر روی حیوانات بزرگ استفاده می‌شود و اخیراً به بازار جهانی مواد مخدر غیرقانونی راه یافته است.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :