موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی پزشکی

a/153741 :کد

از خواص شیر مادر

کاهش عوارض شیمی درمانی با شیرمادر

  ﺳﻪشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۲ — ۰۹:۵۷
تعداد بازدید : ۶۶   
 تحلیل ایران -کاهش عوارض شیمی درمانی با شیرمادر

مطالعه جدید دانشمندان نشان می‌دهد قند موجود در شیر مادر عوارض جانبی شیمی درمانی را کاهش می‌دهد.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از اینترستینگ اینجیرینینگ، شیمی درمانی راهی نجات بخش برای بسیاری از بیماران سرطانی است، اما عوارض زیادی بر کیفیت زندگی آنها نیز دارد.

تیمی از محققان دانشگاه واندربیلت کشف کرده اند که شیر مادر حاوی گنجینه ای از قندها است که ممکن است فواید سلامتی و صنعتی متعددی از جمله کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی داشته باشد.

یکی از شایع ترین و ناراحت کننده ترین عوارض جانبی شیمی درمانی موکوزیت است، وضعیتی که باعث التهاب و زخم شدید دستگاه گوارش و منجر به درد، خونریزی و اسهال می شود. دانشمندان  دریافتند که قندی به نام «2’-fucosyllactose» در شیر مادر ممکن است این مشکل را حل کند.

مطالعه آنها که اکتبر 2021 در ژورنال Cellular and Molecular Gastroenterology and Hepatology منتشر شد، نشان داد که «2’-fucosyllactose» می تواند از سلول های پوشش دهنده معده در برابر آسیب ناشی از شیمی درمانی در موش محافظت کند.

آنها امیدوار بودند که اگر بتوانند این قند را همراه با شیمی درمانی به بیماران بدهند، اسهال آنها را کاهش بدهند.

دانشمندان معتقدند که قندهای موجود در شیر مادر که تخمین زده می شود تا 200 عدد باشد، ممکن است کاربردهای دیگری فراتر از درمان سرطان داشته باشد. به عنوان مثال، قندهای شیر مادر ممکن است به مبارزه با عفونت های باکتریایی بدون آسیب رساندن به باکتری های مفید در روده ما کمک کند.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :