موضوعات ‌مرتبط: سیاسی بین الملل

a/153748 :کد

تحلیل نشریه پولیتیکو؛

موشک ۲ میلیون دلاری آمریکایی علیه پهپاد دو هزار دلاری یمنی

  ﺳﻪشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۲ — ۱۱:۵۳
تعداد بازدید : ۷۱   
 تحلیل ایران -موشک ۲ میلیون دلاری آمریکایی علیه پهپاد دو هزار دلاری یمنی

به گفته مقامات دفاعی آمریکا که با نشریه‌ی پولیتیکو صحبت کرده‌اند، نگرانی‌ها در مورد هزینه بالای مقابله با تهدید نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ در پنتاگون افزایش یافته است.

به گزارش تحلیل ایران به گفته مقامات دفاعی آمریکا که با نشریه‌ی پولیتیکو صحبت کرده‌اند، نگرانی‌ها در مورد هزینه بالای مقابله با تهدید نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ در پنتاگون افزایش یافته است.

موشک ۲ میلیون دلاری آمریکایی علیه پهپاد دو هزار دلاری یمنی / پنتاگون نگران هزینه مقابله با تهدیدات انصارالله است + عکس

گزارش ها حاکی از آن است که صنعا در ماه گذشته حداقل 100 پهپاد را به سمت کشتی‌های تجاری مرتبط با اسرائیل در حمایت از مردم فلسطین شلیک کرده است. برآوردهای ایالات متحده هزینه پهپادهای ساخت داخل یمن را هر کدام 2000 دلار می داند.

در مقایسه، هر مهمات مورد استفاده کشتی‌های جنگی آمریکا در دریای سرخ بین 1 تا 4.3 میلیون دلار هزینه دارد. بر اساس گزارش ها، نیروی دریایی آمریکا حداقل 38 پهپاد شلیک شده توسط یمن را سرنگون کرده است.

میک مالروی، یک مقام سابق دفاعی ایالات متحده و افسر سیا، به پولیتیکو گفت: «[هزینه بالا] به سرعت تبدیل به یک مشکل می‌شود، زیرا بیشترین سود، حتی اگر موشک‌ها و پهپادهای ورودی آن‌ها را ساقط کنیم، به نفع آن‌هاست. ایالات متحده، باید شروع به بررسی سیستم‌هایی کند که می‌توانند این سیستم‌های یمنی را شکست دهند که بیشتر با هزینه‌هایی که آن‌ها برای حمله به ما خرج می‌کنند، مطابقت دارد.»

موشک ۲ میلیون دلاری آمریکایی علیه پهپاد دو هزار دلاری یمنی / پنتاگون نگران هزینه مقابله با تهدیدات انصارالله است + عکس

آنچه اوضاع را برای واشنگتن پیچیده تر می‌کند، کشتی‌های جنگی آن‌ها نمی‌توانند مهمات خود را در دریا بارگیری کنند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه از تشکیل یک گروه عملیات دریایی بین‌المللی برای مقابله با حملات یمن در دریای سرخ خبر داد.

موشک ۲ میلیون دلاری آمریکایی علیه پهپاد دو هزار دلاری یمنی / پنتاگون نگران هزینه مقابله با تهدیدات انصارالله است + عکس تشکیل ائتلاف چندملیتی توسط پنتاگون برای مقابله با یمن در دریای سرخ

گزارش‌های رسانه‌های غربی می‌گویند که 19 کشور در گروه ضربت، که عملیات «نگهبان رفاه» نام دارد، ثبت‌نام کرده‌اند. با این حال، تنها بریتانیا، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا به‌عنوان بخشی از ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده اعلام شده‌اند.

رهبر جنبش مقاومت انصارالله یمن، عبدالملک الحوثی، در یک سخنرانی تلویزیونی در 20 دسامبر گفت:

موشک ۲ میلیون دلاری آمریکایی علیه پهپاد دو هزار دلاری یمنی / پنتاگون نگران هزینه مقابله با تهدیدات انصارالله است + عکس مقامات یمنی: علی‌رغم ائتلاف تشکیل‌شده توسط امریکا به هدف قرار دادن کشتی‌های اسراییلی ادامه خواهیم داد

وی همچنین تأیید کرد که واشنگتن "باید بداند که با کل ملت یمن در جنگ است" و تاکید کرد که چنین نبردی "بسیار سخت تر از آن‌چه در افغانستان با آن روبرو شد و آن‌چه در ویتنام متحمل شد خواهد بود."

رهبر انصارالله همچنین تاکید کرد که "تنها کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ با خطر مواجه هستند. نهاد انحصاری مورد هدف یمن، اسرائیل است […] ناوبری دریایی به جز برای کشتی‌های اسرائیلی امن است. نگرش ما رسا و واضح است. بدبختی غزه را نمی توان نادیده گرفت."

موشک ۲ میلیون دلاری آمریکایی علیه پهپاد دو هزار دلاری یمنی / پنتاگون نگران هزینه مقابله با تهدیدات انصارالله است + عکس

تعهد یمن به مخالفت با کمپین پاکسازی قومی اسرائیل در غزه، این گروه را به تصرف یک کشتی مرتبط با اسرائیل و حمله به بیش از ده‌ها کشتی دیگر سوق داده است. گروه مقاومت همچنین به شهر بندری ایلات اسرائیل موشک پرتاب کرده است.

اقدامات آن‌ها حداقل شش شرکت از بزرگترین شرکت های کشتیرانی جهان را مجبور به توقف فعالیت در سرخ کرده است.

نکته‌ی بسیار مهمی که در اظهار نظر مقامات جنگی ایالات متحده مستور است، این که بعد از دهه‌ها فعالیت صنعت دفاعی پرخرج و غیرشفاف آمریکا، که مبتنی بر هزینه‌های سالانه چند صد میلیارد دلاری دولت فدرال با مجتمع‌های صنعتی-نظامی بزرگ است، اصولا ارتش آمریکا و متحدان آن به جنگیدن با تسلیحات بسیار گران و از نظر هزینه، غیررقابتی، عادت کرده‌اند.

سالانه صدها میلیارد دلار بودجه رسمی و اعلامی پنتاگون است، این در حالی است که چند برابر این مقدار خارج از مبادی رسمی به جیب پیمانکاران نظامی طرف قرارداد وزارت دفاع آمریکا می رود. ظهور و فعالیت و موفقیت گروه‌هایی چون انصارالله یمن، که جدای از تعهد و ایمان ایدئولوژیک نیروهای رزمنده، با حداقل هزینه‌های در حال بومی‌سازی تسلیحات و تجهیزات هستند، کابوس وحشتناکی برای مقامات پنتاگون و سیاه‌چاله‌ی مخارج نظامی آمریکا و ناتو است. طبق آخرین گزارش‌ها، تا به این‌جا حدود 30 تریلیون دلار هزینه‌ها و مخارج حسابرسی‌نشده در پنتاگون در طول دست‌کم سه دهه‌ی اخیر انجام گرفته است.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :