موضوعات ‌مرتبط: سیاسی انتخابات

a/153751 :کد

هشدار قضایی به نامزدهای انتخابات:

علیه نظام خلاف واقع نگویید

  ﺳﻪشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۲ — ۱۳:۴۹
تعداد بازدید : ۶۸   
 تحلیل ایران -علیه نظام خلاف واقع نگویید

دادستان کل کشور گفت: در ایام انتخابات، نامزدها دقت و تلاش کنند که اظهار نظر و بیانات آن‌ها مبتنی بر مطالب خلاف واقع علیه اشخاص و نظام نباشد.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد موحدی ‎در نشست شورای معاونین دادستانی کل کشور با تاکید بر لزوم جمع‌آوری ادله و مدارک قبل از احضار و جلب افراد گفت: یکی از مسائلی که بارها مورد تاکید ریاست قوه قضائیه بوده و در جلسات مختلف به آن تاکید شده، رعایت قانون مبنی بر ارزیابی ادله قبل از احضار و جلب اشخاص است.

وی افزود: قانون تصریح دارد که احضار و جلب باید به پشتوانه ادله و مدارک معتبر باشد و تا زمانی که دلایل جمع‌آوری نشده است یا دلایل و مدارک کافی بر توجه اتهام بر مشتکی عنه وجود نداشته باشد نباید فردی به مرجع قضائی احضار شود.

لزوم رعایت حقوق فردی و اجتماعی اصحاب پرونده

دادستان کل کشور ادامه داد: هر فردی از جامعه در هر موقعیت و جایگاه اجتماعی که باشد زمانی که مورد شکایت و اتهام قرار گرفت ضمن رسیدگی دقیق به شکایت شاکی باید حقوق اجتماعی و فردی وی نیز رعایت شده و شأن و شخصیت فرد حفظ شود.

وی با بیان اینکه شکایت شاکی باید با ادله و مدارک باشد گفت: برای اینکه به شکایت فرد شاکی رسیدگی شود باید ادله و مستندات کافی برای ادعای فرد وجود داشته باشد. طبیعتاً اگر مستندات و ادله کافی وجود نداشته باشد و شکایت بدون مدارک لازم باشد شکایت قابلیت رسیدگی نخواهد داشت و نهایتاً منجر به منع تعقیب خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی آزاد با تاکید بر اینکه اگر فردی با اخطار و احضار در مرجع قضائی حاضر می‌شود دیگر نیازی به صدور حکم جلب نیست، عنوان کرد: صدور حکم جلب باید زمانی باشد که فرد به اخطاریه‌ها بی‌اعتنایی کرده و به اوامر قانونی بی‌توجهی کند.

وی یادآور شد: همچنین نباید برای افرادی که بیم فرار ندارند دستور استفاده از دست‌بند و پابند الکترونیک صادر کرد و این موضوع برای قرار بازداشت‌ها هم صادق است و تاکید داریم فردی که با قرار تأمین می‌تواند آزاد باشد نباید بازداشت شود.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: قضات و ضابطین در رفتار و گفتار خود باید شئون اسلامی و اخلاقی را در برخورد با همه اشخاص مراعات کنند.

وی اضافه کرد: بنابراین دادستان‌های در سراسر کشور و واحدهای نظارتی قوه قضائیه به این مسئله توجه کرده و بر اجرای صحیح قانون در همه مراحل تاکید و نظارت کنند.

از بیان و رسانه‌ای کردن مطالب بی‌دلیل و مدرک اجتناب شود

حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی آزاد در ادامه به موضوع اظهارنظرهای بی‌دلیل و سند توسط برخی افراد در ایام انتخابات اشاره کرد و گفت: گاهی مشاهده می‌شود که برخی افراد در رسانه‌ها و در فضای مجازی مسائلی را مطرح کرده و آمارهای عجیب به ویژه مربوط به پرونده‌های قضائی ارائه می‌دهند که صد در صد خلاف واقع است.

وی افزود: فردی که از صحت اطلاعات خود اطمینان ندارد چگونه به خود اجازه می‌دهد آمار و ارقامی ارائه کند که کاملاً خلاف واقع است؟ اینگونه اظهارات در شرایط و ایام انتخابات شائبه تبلیغاتی بودن آن اظهارات را تقویت می‌کند ضمن اینکه این دست اظهارات نسنجیده ضمن اینکه تبلیغ علیه نظام است امنیت روانی جامعه را نیز مختل می‌کند.

دادستان کل کشور تاکید کرد: در ایام انتخابات، کاندیداها دقت و تلاش کنند که اظهار نظر و بیانات آن‌ها مبتنی بر مطالب خلاف واقع علیه اشخاص و نظام نباشد.

وی تصریح کرد: امیدواریم در ایام انتخابات، اقدامات و برنامه‌های همه مسئولان و به ویژه کاندیداهای انتخاباتی حول محور امیدآفرینی و هم‌افزایی بوده و کاندیداها صرفاً به معرفی و اعلان برنامه‌های خود متمرکز شده و متعرض دیگران نشوند.

 

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :