موضوعات ‌مرتبط: سیاسی بین الملل

a/153780 :کد

پیمان صلح باکو و ایروان

باکو و ایروان در مسیر نهایی کردن پیمان صلح هستند

  چهارشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۲ — ۲۲:۴۵
تعداد بازدید : ۶۷   
 تحلیل ایران -باکو و ایروان در مسیر نهایی کردن پیمان صلح هستند

سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه گفت دو جمهوری همسایه آذربایجان و ارمنستان به سمت نهایی کردن توافق صلح پیش می‌روند.

به گزارش تحلیل ایران، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه دیمیتری پسکوف امروز چهارشنبه گفت «باکو و ایروان آماده نهایی کردن توافق صلح هستند و در این مسیر پیش می‌روند. امیدواریم این پیمان هر چه زودتر منعقد شود».

 

او در مصاحبه با کانال یک توضیح داد: آن‌ها طرف‌های متخاصم نیستند و آمادگی کامل خود را برای دستیابی به یک سند واحد و نهایی کردن مذاکرات صلح اعلام می‌کنند. 

 

دوشنبه بود که دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان از دریافت تازه‌ترین پیشنهادات در خصوص توافقنامه صلح خبر دادند؛ وزیر خارجه جمهوری آذربایجان گفت که پیام‌های مثبتی از ایروان دریافت شده، هرچند که تمام مشکلات با توافقنامه صلح حل نمی‌شود.

 

وی گفت: «بسته پیشنهادی که ما ظرف یک ماه تهیه کرده‌ایم، به ارمنستان ارائه شده است. این روند ادامه دارد. معتقدم که جلسات مربوط در سال ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد. ما به طور واقع بینانه و خوشبینانه به این موضوع نگاه کنیم. البته همه مشکلات با این توافق ۱۰۰ درصد حل نمی‌شود».

 

پیش‌تر، حکمت حاجی‌اف مشاور ارشد سیاست خارجی الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در جمع خبرنگاران گفته بود «درگیری ۳۵ ساله اکنون به پایان رسیده است. راهبرد کنونی باکو صلح است. این مستلزم اقدام هر دو طرف است». وی گفت که مسئله تعیین مرزهای دو کشور به طور جداگانه قابل حل است.

 

جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ و در دومین جنگ با ارمنستان، بخشی از اراضی منطقه قره‌باغ کوهستانی را پس گرفت و اخیرا نیز پس از حملات باکو به بخش‌های باقی‌مانده از قره‌باغ در ماه سپتامبر، ارمنی‌های حاضر در این منطقه به شروط جمهوری آذربایجان مبنی بر خلع‌ سلاح این منطقه تن دادند و قره‌باغ به طور کامل در کنترل باکو درآمد. از آن زمان دو کشور با میانجیگری طرف‌های دیگر از جمله روسیه برای صلح ابراز تمایل و اقدام کرده‌اند اما همچنان پیشرفت ملموسی در این خصوص رخ نداده است. 

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :