موضوعات ‌مرتبط: سیاسی فلسطین

a/153830 :کد

حوثی ها و جنگ غزه و مداخله نظامی آمریکا در دریای سرخ

حسین علایی

  یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ — ۲۰:۲۰
تعداد بازدید : ۱۶۸   
 تحلیل ایران -حوثی ها و جنگ غزه و مداخله نظامی آمریکا در دریای سرخ

با شدت گرفتن بمبارانها و قتل عام مردم نوار غزه از سوی اسرائیل و افزایش شدت محاصره فلسطینیان در باریکه غزه، حوثی های یمن به فکر کمک به زنان و کودکان و آوارگان فلسطینی افتادند.

با شدت گرفتن بمبارانها و قتل عام مردم نوار غزه از سوی اسرائیل و افزایش شدت محاصره فلسطینیان در باریکه غزه، حوثی های یمن به فکر کمک به زنان و کودکان و آوارگان فلسطینی افتادند. آنها اعلام کردند تا زمانی که فلسطینی ها از سوی اسرائیل تشنه و گرسنه نگاه داشته می شوند، انصارالله هم اجازه تردد کشتی ها را به بنادر اسرائیل نخواهد داد. 

در حال حاضر انصارالله یمن بر تنگه باب المندب و خلبج عدن مسلط است و نشان داده است که قدرت نا امن کردن خطوط کشتی رانی را برای کشتی هایی که به قصد بنادر اسرائیل تردد می کنند، دارد. انصارالله اعلام کرده که مسیر دریای سرخ برای همه کشتی هایی که به بنادر کشورهای مختلف تردد می کنند باز و امن است و مشکلی برای آنها ایجاد نخواهد شد ولی تنها کشتی هایی که عازم بنادر فلسطین اشغالی هستند، اجازه تردد از این مسیر را ندارند. 

اما به نظر می رسد که مداخله نظامی آمریکا در خلیج عدن به سادگی نمی تواند آزادی کشتی رانی را برای کشتی های عازم اسرائیل به ارمغان  آورد. زیرا معمولاً نا امن سازی خطوط کشتی رانی، خیلی راحت تر از برقراری امنیت برای کشتی های اسرائیلی است.

در هر صورت مشخص است که تا الان انصارالله یمن به خوبی موفق شده مسیر  کشتیرانی به سمت اسرائیل را کنترل و ناامن نماید. از طرفی اعلام مداخله نظامی آمریکا در دریای سرخ و احتمال واکنش ناوگان جنگی آمریکا به عملیات حوثی ها و نیز اعلام احتمال حمله نظامی آمریکا به پایگاه های حوثی ها در یمن، علامت موفق بودن و کارا بودن راهبرد انصارالله در بستن راه تردد کشتی ها به بنادر اسرائیل است. در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا به این نتیجه رسیده اند که با توجه به وتوی چند باره قطعنامه های سازمان ملل برای برقراری آتش بس از سوی آمریکا، بایستی با هر شیوه ممکن، بایستی جلوی تداوم نسل کشی و قتل عام فلسطینی ها به ویژه کشتار کودکان و زنان در نوار غزه گرفته شود و باید تلاش کرد که بهره گیری از آپارتاید و جنایات مستمر اسرائیل متوقف شود. باید توجه داشت که از روز اول شروع بمبارانها در نوار غزه و قبل از هرگونه اقدامی توسط انصارالله در دریای سرخ، آمریکا دو ناو هواپیمابر و تعدادی کشتی جنگی را به منطقه اعزام کرده است.  آمریکا از روز اول جنگ غزه، با تمام قوا به حمایت های نظامی، سیاسی، تبلیغاتی و مالی از اسرائیل پرداخته است و تجهیزات و تسلیحات و مهمات فراوانی را در اختیار اسرائیل قرار داد و سخاوتمندانه مبلغ ۱۴ میلیارد دلار نیز برای کشتار و آواره کردن فلسطینی ها به اسرائیل داد. پس آمریکا خود یک طرف جنگ با فلسطینی هاست و باعث کوچ اجباری و آوارگی میلیون ها فلسطینی و انهدام خانه ها و کاشانه شده است. 


بنابراین آمریکا نمی تواند انتظار داشته باشد که هیچ کشوری از جمله یمن به حمایت از مظلومین فلسطینی نپردازد.


در هر صورت به نظر می رسد که راه کم کردن هزینه ها برای تأمین امنیت خطوط کشتیرانی در دریای سرخ، رفع محاصره نوار غزه، برقراری آتش بس و توقف کشتار و بی خانمان ساختن فلسطینی هاست. 


در این صورت دامنه جنگ گسترش نخواهد یافت و نیازی به تعلیق تردد کشتی ها از مسیر باب المندب نیست و همچنان این مسیر می تواند به رونق تجارت و انتقال انرژی در بین کشورهای منطقه و جهان کمک کند و باعث آرامش در منطقه شود.

                               

  حسین علایی
  پژوهشگر و استاد دانشگاه
  آدرس ایمیل :
  آدرس سایت/وبلاگ:
  از همین نویسنده : جزایر سه گانه


  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :