موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی نقاط حادثه خیز

a/153854 :کد

کمربندی که شامل ۶ زیرگذر و سه روز گذر است

برنج با طعم خون

  ﺳﻪشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ — ۰۸:۳۵
تعداد بازدید : ۹۹   
 تحلیل ایران -برنج با طعم خون

کمربندی جنوبی بابل که از جاده های راهبردی شمال کشور محسوب می شود در حالی ۶ سال پیش زیر بار ترافیک رفت که روشنایی و بخش هایی از این جاده هنوز تکمیل نشده است.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از ایرنا، کمربندی جنوبی بابل که به خاطر گره کور ترافیکی شهر بابل به اجبار زیر بار ترافیک رفت در طول ۶ سال گذشته تاکنون همواره شاهد حوادث ناگوار تصادف منجر به فوت در این جاده می باشیم.

تصادف مرگبار ۲۱ آبان سال جاری در مسیر کنارگذر جنوبی بابل که منجر به فوت سه مرد بابلی شد یکی از تصادف های غم بار در این کنار گذر به شمار می آید که این جاده فاقد روشنایی این جاده به قاتل خاموش معروف شد.

با توجه به مسیر طولانی ۱۶.۵ کیلومتری این کمربندی که شب ها در تاریکی مطلق فرو می رود جان بسیاری از مسافران و رانندگان در این جاده همچنان در معرض خطر قرار دارد.

بسیاری از این خودروها بخاطر دید نامناسب در شب به زمین های شالیزاری اطراف جاده سقوط می کنند که این مشکل هم دیگر چالشی برای کشاورزان منطقه تبدیل شده است.

عدم روشنایی، تقاطع غیرهمسطح و دوربرگردان از جمله طرح های نیمه تمام جاده افتتاح شده کمربندی جنوبی بابل است بنابرین، براین اساس برای حل این مشکل تاکنون جلسه های مختلفی تشکیل شد و از قضا پرونده این جاده در اواخر فروردین ماه سالجاری با پیگیری مسوولان این شهرستان در دفتر وزیر راه و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت.

دولت سیزدهم تاکنون در چند مرحله برای افتتاح بخش های نیمه تمام این طرح اعتباراتی در نظر گرفته است اما همچنان این کمربندی با مشکلات زیادی دسته و پنجه نرم می کند.

برنج با طعم خون

با توجه به اینکه بخش زیادی از کمربندی جنوبی بابل از میان زمین های شالیزاری عبور می کند نیمه تمام ماندن برخی از طرح های این جاده برای کشاورزان هم درد سر ساز شد.

اواخر دی ماه آغاز فصل شخم و شیار زمین های شالیزاری است که نواقص دور برگردانها در این جاده برای این کشاورزان خطرات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت بنابرین هشدارها باید مورد توجه جدی مسوولان مربوط قرار گیرد.

شالیکاران مسیر این جاده از مسوولان مربوطه انتظاردارند که هر چه زودتر برای روشنایی و تکمیل دور برگردانهای این جاده پر خطر و حادثه خیز فکری اساسی کنند تا با آغاز سال زراعی جدید شاهد تصادف های مرگبار برای این کشاورزان زحمت کش نباشیم.

با توجه به اینکه برخی از زیرساخت های روشنایی در مسیر این جاده نصب شده است مدیران ارشد استانی این احتمال را داده اند که تا دهه فجر روشنایی کمربندی جنوبی بابل افتتاح شود.

کمربندی جنوبی بابل طرحی که در سال ۱۳۸۵ به مساحت ۱۶.۵ کیلومتر مربع آغاز شده بود، پس از سالیان سال سردرگمی مردم استان و ماندن مسافران در ترافیک سنگین شهرستان بابل، در نهایت در فروردین ۱۳۹۶ به بهره برداری رسید تا بار ترافیک را کاهش دهد و مردمی که قصد دارند از بابل به قائمشهر و ساری و برعکس از قائمشهر به آمل و تهران و دیگر مناطق کشور بروند دیگر با این حجم از ترافیک شهر بابل مواجه نشوند و از راه جایگزین کمربندی که به طور تقریبی در شهر وجود داردِ، عبور کنند.

کمربندی جنوبی بابل قاتل خاموش

هدایت عسگردون یکی از شالیکاران مسیر کنارگذر جنوبی بابل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: تاکنون تصادف های زیادی در مسیر این جاده اتفاق افتاد که خودروها به داخل زمین شالی سقوط کردند.

وی با بیان این مطلب که بسیاری از ادوات کشاورزی در این جاده فاقد چراغ هستند، افزود: تاریکی مطلق کنارگذر جنوبی بابل با این تجهیزات کشاورزی غیر استاندارد هر ساله شاهد تصادف های هولناک هستیم.

وی اظهار داشت: هر چند روشنایی در این جاده بسیار مهم است اما تقاضای ما از مسوولان این است که اجرای دور برگردان را برای عبور تجهیزات کشاورزی هر چه سریعتر تکمیل کنند.

عسگردون با بیان این مطلب که اواخر دی ماه فعالیت کشاورزی برای سال جدید زراعی آغاز خواهد شد، گفت: حضور پر تعداد ادوات کشاورزی در جاده ای که فاقد روشنایی و دور برگردان است بازی با مرگ تلقی می شود.

این کشاورز بابلی تصریح کرد: چند ماهی است که تیرهای برق در مسیر این جاده کاشته شد و همه ما کشاورزان امیدواریم تا شروع سال زراعی جدید این روشنایی ها به مرحله افتتاح برسد.

افتتاح کامل، شاید به زودی

سرپرست معاونت هماهنگی امور استانداری مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: کمربندی جنوبی بابل بخاطر ترافیک سنگین شهر بابل زودتر از موعد افتتاح شد.

احمد توکلی اظهار داشت: گره کور ترافیکی شهر بابل سبب شد بخش هایی از کنار گذر تکمیل نشده زیر بار ترافیک برود.

وی با بیان اینکه روشنایی دور برگردان و تقاطع های غیر همسطح از جمله بخش های این جاده محسوب می شود که هنوز تکمیل نشد، تصریح کرد: دولت برای تکمیل این طرح ها اعتبارات مناسبی اختصاص داد اما حجم کار بسیار زیاد است.

توکلی افزود: زیرساخت های روشنایی در کنارگذر جنوبی بابل در حال تکمیل شدن است و انتظار می رود در دهه فجر روشنایی این جاده افتتاح شود.

هزینه ساخت این کمربندی یک هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال بود و تکمیل آن در این سال‌ها از مهم ترین دغدغه‌های مردم منطقه به حساب می‌آمد. برای این کمربندی ۶ زیرگذر و سه رو گذر به طول ۱۰۰ متر ساخته شده است.

اگرچه تا قبل از بهره‌برداری کمربندی جنوبی بابل، وضعیت ترافیکی این شهر بسیار نامناسب بود و تردد خودروهای سنگین و سواری‌هایی که قصد عبور از بابل به سمت شرق یا غرب مازندران را داشتند، ترافیک‌ سنگینی را به این شهر تحمیل می‌کرد، اما با بهره‌برداری از کمربندی جنوبی بابل که بیش از ۱۳ سال ساخت آن طول کشید، از بار ترافیکی بابل کاسته شده است؛ با این همه، این کمربندی که اکنون محل تردد خودروهای سنگین و سبک است، هنوز مشکلات متعددی دارد که رفع نشده‌ است. در واقع بهره‌برداری زودهنگام و از سر ناچاری کمربندی سبب شده که ضعف‌های آن برطرف نشود.

طوری که رانندگان عبوری گلایه‌های زیادی از ضعف‌های زیرساختی کمربندی ۱۶.۵ کیلومتری دارند و خواستار تعبیه سیستم روشنایی، علائم راهنمایی و رانندگی، خط‌کشی مناسب، دوربرگردان‌های استاندارد در مسیر، مناسب بودن راه دسترسی برای زمین‌های کشاورزی و مسیرهای محلی و ایجاد تقاطع‌های غیر همسطح هستند.

این کمربندی که شامل ۶ زیرگذر و سه روز گذر است، شاهراه ارتباطی بین شرق و غرب استان مازندران به شمار می رود و از مسیر جاده بابل به آمل، شهید صالحی و گنج افروز گذشته و در جاده بابل به قائمشهر و در روستای ' هتکه پشت ' به طول ۱۶.۵ کیلومتر به پایان می رسد.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :