موضوعات ‌مرتبط: محیط زیست انرژی خورشیدی

a/153878 :کد

استفاده از انرژی خورشیدی

فرصت استفاده از «نیروگاه خورشیدی خانگی» در سرزمین آفتاب

  چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ — ۱۰:۵۳
تعداد بازدید : ۱۱۱   
 تحلیل ایران -فرصت استفاده از «نیروگاه خورشیدی خانگی» در سرزمین آفتاب

گرمسار در غرب استان سمنان، سرزمینی با داشتن تعداد روزهای آفتابی قابل توجه در طول سال، بهترین فرصت را برای اجرای طرح «نیروگاه خورشیدی خانگی» برای تامین انرژی برق دارد.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از ایرنا، نیروگاه خورشیدی خانگی طرحی کوچک با گامی بزرگ به منظور کمک به بحران جدی تامین برق در شرایط خشکسالی محسوب می‌شود که اکنون در گرمسار کلید خورده است.

شهر گرمسار واقع در غرب استان سمنان، چنانکه از نامش پیداست، آب و هوای خشک و گرم و وضعیت جوی غالبا آفتابی دارد که متاثر از خشکسالی‌های پیاپی و پدیده مساله‌ساز تغییر اقیلم در سال های اخیر، میزان بارندگی در آن به شدت کاهش یافته و مردم این شهر تماشای بارش برف را در خاطرات دیرینه شان ثبت کرده‌اند.

اما اکنون وجود هوای آفتابی به فرصت و ظرفیتی برای رشد و تعالی مردم این شهر تبدیل شده. طرحی اقتصادی با نام «نیروگاه خورشیدی خانگی» که با مشارکت مشترکان برق خانگی و به همت بسیج سازندگی، این بار برق از منبع خورشید تابان، به عنوان یک انرژی موثر و ارزشمند، توسط خود مردم تولید می شود.

این طرح طی یک تفاهم نامه سه جانبه پیش‌بینی شده که از سوی بسیج سازندگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بانک مرکزی و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ایران(ساتبا) در شهرستان گرمسار، به سبب وجود شرایط جوی و زیرساخت های مناسب، به مرحله اجرا درآمده است.

بحران کم آبی و چالش جدی تولید انرژی

فرمانده سپاه ناحیه گرمسار در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، در باره این طرح توضیحاتی داد و گفت: انرژی فسیلی رو به اتمام است و بحران کم آبی در کشور و به ویژه در شهرستان گرمسار به یک چالش جدی تبدیل شده است که اگر برای حفظ منابع موجود و مدیریت مصرف آب چاره اندیشی نشود، قطعا مشکلات جدی‌تری در آینده نزدیک گریبان‌گیر آحاد مردم خواهد بود.

سرهنگ ایرج گلینی با تاکید بر اینکه موضوع آب خیلی جدی است، تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در چند سال اخیر به آن رسیدگی می شود، راه اندازی و نصب صفحه‌های خورشیدی است که در واقع به آن «نیروگاه خورشیدی» گفته می شود.

شرایط جوی گرمسار که دارای بیشترین روزهای سال آفتابی است، بهترین ظرفیت برای اجرای طرح صفحه‌های خورشیدی ایجادکرده است.

وی افزود: سازمان بسیج سازندگی در راستای اجرای این طرح با بانک مرکزی و ساتبا یا سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ایران، وارد مذاکره شد و در حوزه نصب و راه اندازی صفحه های خورشیدی برای مشترکان برق خانگی ورود کرده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه این طرح علاوه بر بُعد اقتصادی و درآمدزایی نقش موثری در کاهش بحران کم آبی و رفع کمبود انرژی برق در گرمسار ایفا می کند، خاطرنشان کرد: شرایط جوی این شهرستان که دارای بیشترین روزهای سال آفتابی است، بهترین ظرفیت برای اجرای طرح صفحه های خورشیدی ایجادکرده است که نباید از آن مغفول بود و باید از این فرصت در راستای رشد اقتصادی و زیرساختی منطقه استفاده کرد.

سرمایه گذاری بلندمدت در طرح احداث نیروگاه خورشیدی خانگی

فرمانده سپاه ناحیه گرمسار گفت: مردم می توانند با سرمایه گذاری بلندمدت در این طرح مشارکت و به دولت در موضوع تامین و تولید انرژی برق کمک کنند.

وی با بیان اینکه بحران کم آبی فقط بخش کشاورزی و آب آشامیدنی را تحت تاثیر قرار نمی دهد، ابراز داشت: بخش مهمی از منابع آب در راستای تامین و تولید انرژی مصرف می شود که خشکسالی اخیر چالش جدی در این حوزه ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه باید در بحث اجرای طرح نیروگاه خورشیدی خانگی فرهنگسازی و تبلیغات گسترده‌تری برای جلب مشارکت و سرمایه گذاری مردم انجام شود، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح گام بزرگی در حوزه صنعت تولید برق است که با مشارکت مردم انجام می شود.

سرهنگ گلینی یادآور شد: اساس کار قرارگاه محرومیت زدایی و اقتصاد مقاومتی کمک به نیازمندان و مردم است و در موضوع محرومیت زدایی باید ظرفیت های موجود در شهرستان برای رفع مشکلات مردم تجمیع و به کارگیری شود.

وی با بیان اینکه در واقع قرارگاه محرومیت زدایی، سازندگی و اقتصاد مقاومتی به همین منظور در شهرستان شکل گرفته است، گفت: بسیج سازندگی سپاه ناحیه گرمسار تاکنون جلسات متعددی در فرمانداری در موضوع های اجتماعی، فرهنگی، زیربنایی، اقتصادی، و زیرساخت های دارای ظرفیت بهره‌برداری، برگزار کرده که دستگاه های اجرایی در این راستا دخیل خواهند شد.

اجرای ۲۰ طرح نیروگاه خورشیدی خانگی در گرمسار با پیشرفت ۸۰ درصد

مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه گرمسار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تابش آفتاب مناسب و ضرورت لحاظ شرایط محیطی برای اجرای طرح نیروگاه خورشیدی خانگی، بیان کرد: ۲۰ طرح طی سال گذشته با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد اجرا شد که به زودی در چند روز آینده بهره برداری خواهد شد.

احسان ناظریه با بیان اینکه از این تعداد هشت طرح در مناطق روستایی اجرا شد، افزود: ۵۰ نفر متقاضی اجرای این طرح برای معرفی به بانک های طرف قرارداد در صف انتظار هستند.

وی گفت: در توافق اولیه وزارت نیرو، بانک مرکزی و سپاه، مقرر شد بانک مرکزی چهار ماه تنفس برای بازپرداخت این وام ایجاد کند. از طرفی خرید و واردات صفحه های خورشیدی حدود ۲ تا سه ماه زمان نیاز دارد ولی بانک مرکزی بر خلاف تعهد خود از ارائه چهار ماه تنفس صرف نظر کرد و اقساط وام بدون تنفس جاری می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه این مساله منجر به اعتراض برخی متقاضیان شده است، تصریح کرد: افزایش تیم های نصب کننده در استان سمنان برای سرعت بخشیدن به اجرای این طرح و کاهش مدت زمان نصب این طرح در راستای کاهش این بازه زمانی در دستور کار است.

وی یادآور شد: سه طرح نیروگاه خورشیدی خانگی در سالروز شهادت سردار سلیمانی به بهره برداری می رسد.

سرمایه گذاری سودآور با توجه به ارزش فزاینده انرژی

مدیرعامل شرکت توزیع برق گرمسار در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، در باره جزئیات این طرح و تعهدات این شرکت که نماینده ساتبا در این قرار داد است، گفت: این طرح با مشارکت بسیج سازندگی و با معرفی متقاضیان از سوی کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی در دست اجرا قرار دارد.

رحمان اشرفی بیان کرد: در مرحله نخست شرکت توزیع برق گرمسار و استان سمنان از محل اجرای طرح بازدید کردند و پس از تایید نهایی، متقاضیان به بانک جهت دریافت تسهیلات با نرخ سود چهار درصد معرفی می شوند.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :