موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی سکه و ارز

a/153899 :کد

‌روز گذشته شهادت جمعی از هموطنان درکرمان

بازار ارز از شب گذشته با نرخ‌سازی چه کسانی صعودی شد

  پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ — ۱۳:۵۸
تعداد بازدید : ۶۷   
 تحلیل ایران -بازار ارز از شب گذشته با نرخ‌سازی چه کسانی صعودی شد

‌روز گذشته شهادت جمعی از هموطنان در حادثه تروریستی کرمان همه مردم ایران را داغدار کرد، اما در این میان بودند عده‌ای سودجو که با رسانه‌های خود خون شهدا را نردبانی کردند برای بالا بردن قیمت ارز و سکه شد

به گزارش تحلیل ایران به نقل از فارس، شهادت ۹۵ نفر و مجروحیت ۲۸۴ نفر از هموطنان در حمله تروریستی دیروز کرمان، داغ همه مردم ایران را تازه کرد چون ما در طول دوران انقلاب اسلامی پیش از این هم شاهد حملات تروریستی و ناجوانمردانه دشمن و از دست دادن عزیزانمان بوده‌ایم و این حادثه تروریستی هم جان جمعی از هموطنان عزیز که زائر شهید حاج قاسم سلیمانی بودند را گرفت و همه را داغدار کرد.

در میان غم و اندوه هموطنان، اما بودند عده‌‌ای کاسب و سوداگر که از خون شهدای حادثه تروریستی دیروز هم نردبانی ساختند برای نوسان‌گیری و سوداگری ارزی؛ ‌تنها دقایقی بعد از انتشار اخبار مربوط به حمله تروریستی به مردم در کرمان، برخی سایت‌ها و کانال‌ها با تفکرات مشخص اقتصادی به بهانه بمب‌گذاری کرمان و شهادت جمعی از هموطنان، ‌در حال بالا بردن نرخ ارز بودند.

 

 

دلالانی که طی چندماه گذشته نتوانسته بودند با قیمت دلار با زندگی مردم بازی کنند، حمله تروریستی و به خاک و خون کشیده شدن مردم کشور را فرصت مناسبی برای کسب سود دیده و با وجود روند کاهش نرخ ارز و طلا، نرخ ارز را تا ۵۰۰ تومان بالاتر از نرخ‌های ظهر دیروز اعلام کردند.

* خریداری در بازار وجود ندارد

همه این فشارها برای بالابردن قیمت ارز در حالی رخ داد که این کاسبان با موضوع عدم وجود تقاضا و انجام نشدن معامله در نرخ های جدید مواجه هستند.

 

همه فعالان بازار ارز می دانند دلالان به واسطه رسانه‌های که دارند در تلاش هستند از آب گل‌آلود شده ماهی بگیرند. به همین دلیل دیروز بعدازظهر بازار ارز و سکه تقریبا خالی از مشتری بود و تنها برخی کانال‌ها به صورت لفظی در حال بالا بردن نرخ ارز بودند.

 

دیروز پیش از حمله تروریستی نرخ ارز تا ۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان معامله می‌شد، اما پس از انتشار اخبار مربوط به حادثه، نرخ ارز تا ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان نیز بالا رفت، امروز نیز دلالان در بازار ارز حضور فعال و گسترده ای داشتند و قیمت دلار را تا ۵۰ هزار و ۹۵۰ تومان بالا برده‌اند.

ماجرا وقتی جالب تر می‌شود که بدانیم طی دیروز و امروز نرخ های جهانی طلا و سایر فلزات در بازارهای بین المللی کاهشی بوده و تنها قیمت‌ها در بازار طلا، سکه و دلار در ایران به واسطه حضور دلالان و رسانه‌هایشان، افزایشی بوده است.

 

* مردم مواظب سرمایه‌های خود باشند

محمد بیات، کارشناس اقتصاد ایران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس می‌گوید: با افزایش ریسک سیاسی و اجتماعی بازارهای مالی واکنش نشان می‌دهند‌، پس از حادثه تروریستی دیروز هم به نظر می‌رسید بازارهای مالی واکنشی داشته باشند اما افزایش ناگهانی و رشد قیمت‌ها در حالی که تقاضایی در بازار وجود ندارد، نشان می ‌هد عده ای در تلاش برای بالابردن نرخ‌ها به هر بهانه‌ای هستند.

بیات تاکید کرد: نرخ ارز و سکه از نظر بنیادی به دلیل کاهش قیمت اونس در حال کاهش است و این افت قیمت‌ها بازار عده‌ای را کساد کرده بود.

این اقتصاددان تصریح کرد: رشد قیمت‌ها در بازار ارز و سکه بدون توجیه اقتصادی است و به نظر می‌رسد با فروکش کردن التهابات، قیمت‌ها نیز دوباره به سطوح هدف‌گذاری شده توسط بازارساز برسد و مردم مراقب باشند در بازی نوسان‌گیران قرار نگیرند.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :