موضوعات ‌مرتبط: فناوری هوا فضا

a/153927 :کد

ماهواره های جدید در راه است

ارسال ماهواره‌های جدید ایرانی تا پایان سال

  شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ — ۱۱:۵۴
تعداد بازدید : ۷۳   
 تحلیل ایران -ارسال ماهواره‌های جدید ایرانی تا پایان سال

رئیس سازمان فضایی ایران از پرتاب چند ماهواره جدید به فضا تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش تحلیل ایران رئیس سازمان فضایی درباره دستاوردهای ایران در حوزه فضایی طی یک سال گذشته، گفت: حوزه فضایی یکی از جبهه‌‌های مهم کشور به ویژه در عرصه فناوری‌های نوین و اقتدار آفرین محسوب می‌شود و محققین با جان و دل در بخش‌های مختلف این عرصه فعالیت می‌کنند. هر توفیقی در این عرصه به دست بیاید علاوه بر اینکه برای کشور ما یک ارزش افزوده علمی و اقتصادی ایجاد می کند به نوعی به رشد و تعالی جایگاه ایران در منطقه و جهان هم کمک می‌کند.

 

وی افزود: صنعت فضایی کشور در یک سال گذشته شاهد اتفاقاتی خوبی بود، اولین موضوع بحث شتابگیری و تلاش برای اتمام پروژه‌ها و برنامه‌های سال‌ 1401 بود. در بهمن ماه سال گذشته ماهواره طلوع 3 و ماهواره کیفی ناهید2 رونمایی شد.

 

سرپرست پژوهشگاه فضایی ادامه داد: امسال به همت محققین و پژوهشگران در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه فضایی ایران محصولات دیگری نیز در ایام پیش‌رو رونمایی خواهد شد. همچنین، پروژه‌هایی نیز به اتمام رسیده‌اند که در شرف پرتاب و تثبیت در مدار هستند.

 

توفیقات ایران در دستیابی به ماهواره‌های مخابراتی

 

وی تاکید کرد: در حوزه تعریف پروژه‌های جدید پروژه پارس2، پارس 3، ناهید 3 و بلوک انتقال مداری سامانه 2 پروژه‌های بسیار مهمی هستند که توانمندی جمهوری اسلامی ایران در بخش فضایی و حوزه‌ی سنجش و مخابرات را ارتقا چشمگیری می‌دهند.

 

وی افزود: عملیات طراحی دو ماهواره پارس 2 و 3 نیز در حال اتمام است، ماهواره پارس 2 با دقت تفکیک مکانی 8 متر و 4 متر رنگی و سیاه و سفید و پارس 3 نیز با دقت تفکیک مکانی 5متر و 2 متر رنگی و سیاه و سفید هستند.

 

وی ادامه داد: ماهواره ناهید 3 هم یکی از پلتفرم‌های مخابراتی ارتفاع پایین مهم و مبنا بوده و نمونه ارتقا یافته ماهواره ناهید 2 است، امیدواریم این ماهواره بتواند مبنای تثبیت ماهواره‌های مخابراتی ارتفاع پایین باشد.

 

رئیس سازمان فضایی درباره ماهواره‌های سنجشی نیز تاکید کرد: یکی از ماهواره مهم در حوزه ماهواره‌های سنجشی که امسال کار طراحی آن آغاز شده، ماهواره راداری سار (SAR) است که مطالعات امکان سنجی آن سال‌های گذشته صورت گرفته و امسال در مرحله طراحی قرار دارد.

 

سالاریه: در حوزه سنجش از راه دور در حال افزایش دقت و در حوزه ماهواره‌های مخابراتی هم در حال افزایش پهنای باند و قابلیت دریافت داده در پاندهای جدید هستیم.

 

 

 

وی با بیان اینکه زیرساخت یکی از بخش‌های بسیار مهم در حوزه صنعت فضایی به شمار می‌رود، تصریح کرد: در حوزه زیرساخت نیز در مسیر رسیدن به قابلیت تجمیع تست و آزمون در کلاس پانصد و هزار کیلوگرم هستیم، که عملیات احداث آزمایشگاه مربوط آغاز شده است.

 

«پروژه شهید سلیمانی» مهمترین پروژه در حوزه ماهواره‌های باریک باند

 

رئیس سازمان فضایی کشور در پاسخ به این سوال که چه میزان برای ورود بخش خصوصی به صنعت فضایی کشور باز است، گفت: برنامه سازمان فضایی توسعه زیست بوم غیردولتی و نقش آفرینی آن در رشد صنعت فضایی کشور است، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی می‌توانند با حمایت و کمک به ایجاد شرکت‌های دانش بنیان، انجام تحقیقات پایه در دانشگاه و رسیدن ایده به محصول که امکان استفاده در صنعت فضایی را داشته باشد به این عرصه ورود کنند، یکی از مهمترین این پروژه‌ها، «منظومه‌ ماهواره‌ای مخابراتی باریک باند» موسوم به «پروژه شهید سلیمانی» است که متشکل از ماهواره‌های سبک وزن برای ارائه خدمات اینترنت اشیا بوده و در فاز طراحی قرار دارد.

 

سالاریه ادامه داد: پروژه تامین تصاویر از ماهواره‌های بومی توسط بخش خصوصی هدایت می‌شود و سازمان فضایی برای اولین بار با انعقاد قراردادی برای پیش خرید تصاویر از بخش خصوصی اقدام کرده است که یکی از روش‌های مرسوم در دنیا برای تامین مالی بخش فضایی می‌باشد.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :