موضوعات ‌مرتبط: سیاسی بین الملل

a/153985 :کد

نشیت سفرا عضو مجمع همکاری آسیا در تهران

نشست سفرا و دیپلمات‌های کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا

  ﺳﻪشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ — ۱۴:۳۸
تعداد بازدید : ۶۸   
 تحلیل ایران -نشست سفرا و دیپلمات‌های کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا

نشست سفرا و دیپلمات‌های کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا ACD روز دوشنبه در تهران برگزار شد.

به گزارش تحلیل ایران برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران در دوران ریاست بر مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا ACD به اطلاع سفرا و دیپلمات‌های کشورهای عضو رسید.

 

در این نشست که روز دوشنبه ۱۸ دی ماه به ریاست معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه مهدی صفری در تهران برگزار شد، مدیرکل همکارهای اقتصادی چندجانبه و بین‌المللی این وزارتخانه به تشریح فعالیت‌های این مجمع از زمان تأسیس در سال ۲۰۰۲ پرداخت و دیپلمات‌های حاضر نظرات خود درباره راه‌های ارتقای همکاری‌ها را بیان کردند.

 

مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) در سال ۲۰۰۲ تشکیل شد. ۳۵ کشور شامل ایران، تایلند، اندونزی، مالزی، فیلیپین، برونئی، سنگاپور، کامبوج، ویتنام، میانمار، لائوس، نپال، روسیه، ترکیه، ژاپن، چین، مغولستان، کره جنوبی، هند، افغانستان، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، بوتان، کویت، بحرین، عربستان، قطر، امارات، عمان، فلسطین، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان اعضای این مجمع هستند که دبیرخانه آن در کویت قرار دارد.

 

ایران از مهرماه ١۴٠٢ به مدت یک سال عهده‌دار ریاست این مجمع شد و نشست وزرای امور خارجه در تهران، نشست روسای اتاق‌های بازرگانی در اصفهان و کنفرانس وزرای گردشگری در یزد از جمله برنامه‌های دوران ریاست ایران بر این مجمع است. 

 

از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰، ۹ اجلاس در سطح وزرای خارجه کشورهای عضو به ترتیب در تایلند، چین، پاکستان، قطر، کره جنوبی، قزاقستان، سریلانکا و ایران برگزار شد. ایران در سومین اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عضو در تاریخ ۲۰ ژوئن ۲۰۰۴ در چین رسما به عضویت مجمع پذیرفته شد و در ۱۳۸۸ نیز ریاست آن را بر عهده داشت.

 

در نشست روز دوشنبه گزارش تصویری از جذابیت‌های گردشگری یزد به دلیل اینکه یزد در سال ۲۰۲۳-۲۰۲۴ به عنوان پایتخت گردشگری مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا تعیین شده، به نمایش درآمد.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :