موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی طلا و ارز

a/153992 :کد

واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به سازمان حمایت

دستورالعمل اصلاحیه تنظیم بازار خودرو ابلاغ شد

  ﺳﻪشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ — ۲۱:۵۴
تعداد بازدید : ۶۹   
 تحلیل ایران -دستورالعمل اصلاحیه تنظیم بازار خودرو ابلاغ شد

شورای رقابت دستورالعمل اصلاح شده تنظیم بازار خودروی سواری را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرد که بر اساس آن قیمت‌گذاری خودرو توسط سازمان حمایت محاسبه و به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌شود.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از ایرنا، شورای رقابت در جلسه ششصد و سی و سوم دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری (مصوبه جلسه ۵۴۳ شورای رقابت) را مورد بررسی قرار داد و اصلاح کرد.

بر اساس این دستورالعمل، مبنای تنظیم قیمت خودرو، بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب «هیأت تعیین و تثبیت قیمت‌ها» است که توسط سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده محاسبه و به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌شود.

 

وزارت صمت قیمت‌ها را با رعایت مفاد این دستورالعمل به خودروسازان ابلاغ می‌کند و این قیمت‌ها برای عرضه‌کننده خودرو لازم الاجراست. تولیدکنندگان خودرو (اعم از تولید داخلی و مونتاژی) موظف‌اند در ابتدای هر سال برنامه تولید را به تفکیک ماه به شورای رقابت و وزارت صمت اعلام کنند.

 

هر گونه تغییر قیمت خودرو ناشی از نصب آپشن یا قطعات که اجباری (و براساس الزامات قانونی) نباشند، پس از تأیید وزارت صمت به سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده اعلام خواهد شد.

 

در ادامه متن کامل اصلاحیه دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری مصوب که در جلسه ۵۴۳ اصلاح شده به شرح ذیر است:

- از مقدمه عبارت «در کارگروه خودرو» حذف می‌ شود.

- بند ۱-۱ ماده ۱ که به شرح «کارگروه خودرو: موضوع مصوبه ۵۳۳ شورای رقابت مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۰» است، حذف می‌ شود.

 

- بند ۳-۱ ذیل ماده ۳ به شرح ذیل اصلاح می‌گردد:«مبنای تنظیم قیمت خودرو، بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیأت تعیین و تثبیت قیمت‌ها است که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود و به وزارت صمت اعلام می‌شود. وزارت صمت قیمت‌ها را با رعایت مفاد این دستورالعمل به خودروسازان ابلاغ می‌کند و این قیمت‌ها برای عرضه‌کننده خودرو لازم الاجراست.»

 

- بند ۳-۲ ذیل ماده ۳ و تبصره آن به شرح ذیل اصلاح می‌گردد: «با هدف نهادینه‌سازی فضای رقابتی برای هر خودرو، بر اساس قیمت حداقل سه خودروی خارجی هم‌رده از نظر کلاس، کیفیت و استاندارد، قیمتی به‌عنوان قیمت پایه رقابتی توسط وزات صمت استخراج و اعلام می‌شود. وزارت مذکور می‌تواند نسبت به استفاده از ظرفیت نهادهای حرفه‌ای داخلی و حسب مورد، مراجع خارجی معتبر جهت تعیین ملاک‌های مقایسه استفاده کنند.

 

تبصره- عرضه‌کننده خودرو می‌تواند خودروهای هم‌رده محصولات خود در بازار جهانی را به وزارت صمت پیشنهاد کند.»

 

- بند ۳-۵ ذیل ماده ۳ به شرح ذیل اصلاح می‌گردد: «چنانچه قیمت محاسبه شده در بند ۳-۱ از منظر رده بندی با موضوع بند ۳-۴ در رده های A تا G انطباق یابد توسط وزارت صمت اعلام می‌شود.»

 

- بند ۳-۶ ذیل ماده ۳ به شرح ذیل اصلاح می گردد: «وزارت صمت برچسب رقابت‌پذیری هر خودرو را مطابق با روش فوق الذکر به صورت شفاف اطلاع‌رسانی می‌کنند.»

- بند ۳-۷ ذیل ماده ۳ به شرح ذیل اصلاح می گردد: «در خصوص خودروهای جدید، ضوابط و معیارهای آن توسط وزارت صمت تعریف و مشخص و به سازمان حمایت اعلام می‌شود.»

- تبصره بک ماده ۴ حذف می‌شود.

 

- بند بک و دو تبصره ذیل آن و بند ۲ و بند ۳ ماده ۵ به ترتیب ذیل اصلاح می‌شوند:

۱- تولیدکنندگان خودرو (اعم از تولید داخلی و مونتاژی) موظفند در ابتدای هر سال برنامه تولید را به تفکیک ماه به شورای رقابت و وزارت صمت اعلام کند.

 

تبصره ۱: وزارت صمت میزان تحقق برنامه تولید را به صورت مستمر پایش کرده و در صورت عدم تحقق، راهکارهای پیشنهادی رفع مشکلات و چالش‌های مسیر تحقق برنامه تولید را به شورای رقابت اعلام می‌کند.

 

تبصره ۲: سازمان حمایت به طور مستمر وضعیت عرضه و تعهدات تولیدکنندگان خودرو را پایش و گزارش آن را به شورای رقابت ارایه می‌کند.

 

۲- به منظور بهبود رقابت‌پذیری و تنظیم عرضه خودرو، شورای رقابت با همکاری وزارت صمت، سالانه میزان و نوع واردات خودرو را به مراجع ذی‌ربط پیشنهاد می‌کند.

۳- هر گونه تغییر قیمت خودرو ناشی از نصب آپشن یا قطعات که اجباری (و براساس الزامات قانونی) نباشند، پس از تأیید وزارت صمت به سازمان حمایت اعلام و اثر قیمتی آن جهت تأیید و ابلاغ به وزارت صمت اعلام شود.

 

-شماره ماده ۷ مصوب جلسه ۶۳۲ به ماده ۶ تغییر می کند و شماره ماده ۶ سابق به شماره ۷ تغییر می‌کند.

-ماده ۸، به شرح ذیل به دستورالعمل اضافه می گردد: «این دستورالعمل در جلسه شماره ۵۴۳ مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ شورای رقابت مصوب و طی جلسات شماره ۵۷۱، ۶۱۴، ۶۳۰ ، ۶۳۲ ، ۶۳۳ شورای رقابت و رأی ۰۲-۱۲۷-ه ت هیئت تجدیدنظر، اصلاح گردید که شامل هشت ماده و ۱۰ تبصره است.»

 
 
                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :