موضوعات ‌مرتبط: محیط زیست آب و هوا

a/154040 :کد

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۰/۲۲

هشدار نارنجی کولاک برف در ۱۲ استان

  جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ — ۱۵:۰۶
تعداد بازدید : ۹۰   
 تحلیل ایران -هشدار نارنجی کولاک برف در ۱۲ استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی کولاک برف و بهمن در ۱۲ استان از تداوم بارش برف و باران در برخی مناطق کشور تا دوشنبه هفته آینده خبر داد.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از تسنیم،‌ بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری امروز در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی و ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی بارش باران، برف، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در ارتفاعات کولاک برف و برای مناطق مرکزی و بخش‌هایی از شمال شرق کشور بارش‌های پراکنده پیش‌بینی شده است.

 

بیشترین بارش امروز برای جنوب غرب آذربایجان غربی، شمال غرب چهارمحال و بختیاری، شمال و غرب خوزستان، غرب کهگیلویه و بویراحمد و نوار غربی کردستان و کرمانشاه است.

سامانه بارشی روزهای شنبه و یکشنبه در شمال غرب، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های البرز غربی و ارتفاعات زاگرس مرکزی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. رز دوشنبه آینده در مناطق ذکرشده و بخش‌هایی از جنوب غرب کشور ابرناکی و بارش‌های پراکنده انتظار می‌رود. سه‌شنبه آینده در اکثر مناطق کشور جو پایداری حاکم است.

 

امروز جمعه در مناطق مرکزی، شمال غرب، دامنه‌های جنوبی البرز، شمال شرق و بخش‌هایی از جنوب شرق، فردا شنبه در شمال غرب، غرب، شمال شرق، دامنه‌های جنوبی البرز و یکشنبه آینده در شمال غرب، غرب و بخش‌هایی از مرکز در برخی ساعات وزش باد نسبتاً شدید تا شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. شنبه و یکشنبه آینده نیز دریای خزر مواج است.

 

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: جمعه 1402/10/22

زمان پایان: شنبه 1402/10/23

نوع مخاطره: بارش باران و برف، مه‌گرفتگی، در مناطق کوهستانی کولاک برف و احتمال بهمن

منطقه اثر:

جمعه 1402/10/22: جنوب غرب آذربایجان غربی، غرب کردستان، کرمانشاه، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان.

شنبه 1402/10/23: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، گیلان و ارتفاعات زنجان، قزوین و البرز.

اثر مخاطره: اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به‌سبب بارش برف، کاهش دید، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر و احتمال قطعی برق در نواحی روستایی در نقاط سردسیر.

 

توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری به‌ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر.

 

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان شروع: صبح شنبه 1402/10/23

زمان پایان: صبح دوشنبه 1402/10/25

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای تا 30 نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج در مناطق ساحلی تا 2 متر و در مناطق دور از ساحل بیش از 2 متر

منطقه اثر: شنبه 1402/10/23 و یکشنبه 1402/10/24: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و گلستان.

دوشنبه 1402/10/25: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران.

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران و آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، خسارت به شناورهای تفریحی و سبک، اختلال در ترددهای دریایی و احتمال خسارت به تأسیسات دریایی.

توصیه: منع فعالیت‌های شیلاتی، ممانعت از تردد شناورهای سبک و تفریحی، ممانعت از ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر، منع تردد کشتی‌های تجاری و منع فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحل و آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توسط فعالان دریایی.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :