موضوعات ‌مرتبط: سیاسی نماز جمعه

a/154052 :کد

خطیب نماز جمعه این هفته

حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی پیام‌آور وحدت ملی است

  جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ — ۲۱:۴۱
تعداد بازدید : ۵۴   
 تحلیل ایران -حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی پیام‌آور وحدت ملی است

حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی را پیام‌آور وحدت ملی دانست و گفت: این حضور زمینه‌ساز جابه‌جایی قدرت و گردش نخبگانی و افزایش سطح امنیت، قدرت ملی و افزایش سرمایه اجتماعی است.

به گزارش تحلیل ایران، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد خطیب نماز جمعه این هفته تهران در خطبه‌های نماز جمعه به پیام حضور مردم پای صندوق‌های رأی اشاره و تأکید کرد: حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی مهم‌ترین ابزار تجلی اراده ملت، پیام‌آور وحدت ملی، زمینه‌ساز جابه‌جایی قدرت و گردش نخبگانی و افزایش سطح امنیت، قدرت ملی و افزایش سرمایه اجتماعی است.

 

وی همچنین در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه تهران به تحولات غزه نیز اشاره کرد و گفت: موضوع غزه مهم‌ترین مسأله جهان اسلام است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه قریب بر ۱۰۰ روز از جنایات رژیم صهیونیستی بر مردم فلسطین می‌گذرد، ۱۰۰ اظهار کرد: روز است که گرگ‌های درنده در هر دقیقه‌ای، جگر کودکان و مادران مقاوم غزه را می‌درند.

 

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد ادامه داد: رژیم اسرائیل به نمایندگی از دنیای مدرن، در قامت یک نظام سر تا پا تروریستی، همه ارزش‌های انسانی و اخلاقی را به تاراج گذاشته است تا آن‌ها را به زانو درآورد، اما با مقاومت حیرت‌انگیز غزه، تمام دنیای استکبار، به‌ویژه آمریکا را در بن‌بست عمیق قرار داده است.

 

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه صد روز است زمان و زمانه به زیان رژیم صهیونیستی است، افزود: سخنگوی شورای امنیت آمریکا روز پنجشنبه گذشته زبان به اعتراف گشود و بعد از حدود ۹۰ روز مقاومت سلحشوران غزه، گفت که مقاومت غزه نابود شدنی نیست و یک ایدئولوژیست؛ این یعنی اعلام رسمی شکست آمریکا و بن‌بست استراتژیکی غرب تبهکار.

ابوترابی‌فرد اظهار کرد: اما این قدرت‌های زیاده‌خواه از این رویدادهای سخت و شکننده دست نمی‌آموزند؛ آنچه که در عراق، افغانستان و لبنان گذشت و آنچه که امروز در یمن می‌گذرد برای دنیای استکبار می‌توانست درس‌آموز باشد.

 

وی تأکید کرد: تبهکاران مسلح به مدرن‌ترین سلاح‌ها از شکست قبلی خود در غزه مقاوم دست نیافتند، باید سلحشوران یمن به آن‌ها درسی دیگر بیاموزند؛ یمن مقاوم، یمنی که در یک دهه گذشته نشان داد می‌تواند از همه تهدیدها برای رسیدن به سطح بالایی از قدرت بهره بگیرد و تهدیدها را به فرصت کلیدی تبدیل کند، امروز نه تنها مورد حمایت ملت ایران و محور مقاومت و جهان است که مورد حمایت تمام آزادگان جهان است.

 

خطیب نماز جمعه این هفته تهران یادآور شد: مردان، زنان، کودکان و جوانانی که بعد از یک دهه محاصره کامل و بمباران زمینی و هوایی در این سطح فاخر از قدرت در برابر استکبار جهانی پای حمایت از مردم مظلوم و سلحشور غزه ایستاده‌اند و بدون تردید همانطور که حزب‌الله مقاوم اشاره کرد گفتند تجاوز هرگز باعث نخواهد شد که ملت یمن از حمایت‌های خود و از آرمان فلسطین دست بردارد.

 

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: امروز دستان محور مقاومت در هم تنیده است و صف یکپارچه‌ای برای ایستادگی در برابر همه زیاده‌خواهان دنیای استکبار شکل گرفته است.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش، گفت: با توجه به اینکه در آستانه سیزدهمین سال تأسیس صندوق توسعه ملی هستیم و با توجه به نقش محوری این صندوق در رشد بالا و پایدار تولید ناخالص داخلی و همچنین نقش تعیین‌کننده‌ای که در ثبات اقتصادی کشور، مهار تورم و رشد تولید می‌تواند داشته باشد، در حوصله وقت نکاتی را محضر شما بزرگواران تقدیم می‌دارم.

 

خطیب نماز جمعه این هفته تهران ادامه با بیان اینکه فلسفه تشکیل صندوق توسعه ملی به عنوان یک نهاد حکومتی تغییر نگاه راهبردی به درآمدهای حاصل از نفت و گاز و تبدیل آن به منابع سرمایه‌های زاینده اقتصادی است، گفت: از طریق ایجاد صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۸۷ و بند ۲۲ سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه توسط رهبری معظم اسلامی ابلاغ شد.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: براساس قرارداد اولیه مقرر شد سالانه ۲۰ درصد از عواید حاصل از صادرات نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی به صندوق توسعه ملی واریز شود که این رقم بعداً به ۳۰ درصد تغییر کرد و نهایتاً با پیش‌بینی افزایش ۲ درصدی در سال، امروز به حدود 42 درصد افزایش یافته است؛ یعنی اگر ما بخواهیم مطابق قانون عمل کنیم، 42 درصد از درآمد حاصل از نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی را باید به صندوقی به نام توسعه ملی واگذار کنیم، متأسفانه این سهم ۴۲ درصدی تقریباً در سال‌های اخیر به حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است.

وی تأکید کرد: در طول ۱۲ سال از عمر صندوق توسعه ملی، حدود ۱۵۰ میلیارد دلار منابع وارد صندوق شده که از این منابع حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برای حل مشکلات دولت‌ها در طول بیش از یک دهه گذشته در اختیار آن‌ها قرار گرفته است، از این ۱۰۰ میلیارد دلار، ۱۱ میلیارد دلار را دولت دهم و ۶۴ میلیارد دلار را دولت‌های یازدهم و دوازدهم برداشت کرده‌اند.

 

خطیب نماز جمعه این هفته تهران همچنین خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات دولت سیزدهم و شخص رئیس‌جمهور و مدیرعامل صندوق توسعه ملی در این دولت، شفاف‌سازی منابع بوده است که این شفاف‌سازی بدون تردید راه را برای استفاده شایسته از منابع در جهت رشد تولید هموار خواهد کرد.

 

ابوترابی‌فرد ادامه داد: در طول یک دهه گذشته، حدود ۳۶ میلیارد دلار تسهیلات ارزی به حوزه‌های بالادستی نفت، گاز، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، حمل و نقل و صنایع غذایی پرداخت شده که در نتیجه با این تسهیلات، ۳۶۴ طرح مهم اقتصادی تأمین مالی شده است که کلیت امر کار ارزشمندی است.

 

وی گفت: آنچه در این حوزه بسیار مهم است، این است که از این ۳۶ میلیارد دلاری که برای ۳۶۴ طرح اختصاص داده شده، در طول یک دهه گذشته بسیاری از این طرح‌ها باید اقساط و بدهی خودشان را به صندوق توسعه ملی پرداخت می‌کردند که اقدامی نشده است؛ آنچه در این دو سال گذشته رخ داده که شایسته است مردم در جریان باشند، این است که مدیریت صندوق توسعه ملی با حمایت جدی دولت، حدود ۵ میلیارد دلار از بدهی‌های معوق را به صندوق واریز کرده است.

 

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در پایان خاطرنشان کرد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی از همه ظرفیتش برای بازگشت تسهیلات پرداخت شده از سوی صندوق توسعه ملی استفاده کند و از صندوق توسعه ملی درخواست داریم که اسامی شرکت‌ها و نهادهایی که تسهیلاتی را که از صندوق دریافت کردند، اما بدهی خود را در تاریخ مقرر واریز نکردند، منتشر کند که این مطالبه مردم است.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :