موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی حوادث

a/154134 :کد

طی ۲ حادثه در شهرک‌های صنعتی سمنان و ایوانکی

۲حادثه در شهرک‌های صنعتی و مرگ چهار نفر؛ هشدار جدی گرفته نشد

  دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ — ۱۱:۲۳
تعداد بازدید : ۹۰   
 تحلیل ایران -۲حادثه در شهرک‌های صنعتی و مرگ چهار نفر؛ هشدار جدی گرفته نشد

طی ۲ حادثه در شهرک‌های صنعتی سمنان و ایوانکی در روز یکشنبه (دیروز) چهار نفر جان باختند. برای مهار این حوادث از آتش‌نشانان شهرداری استفاده شد، در صورتی که مطابقِ قانون، شهرک‌های صنعتی پر خطر هستند

به گزارش تحلیل ایران به نقل از ایرنا،در حالی ۲ نفر از نیروهای جوان و کارآزموده در یکی واحد نساجی در شهرک صنعتی سمنان بر اثر مسمومیت با گاز جان‌باختند که یک نیروی آتش‌نشانی نیز در حین امدادرسانی مسموم شد. این اتفاق زنگ خطری برای توجه به ایجاد و تجهیز ایستگاه آتش‌نشانی تخصصی در این منطقه به منظور جلوگیری از تکرار این اتفاق‌های تلخ و بازی با جان آتش‌نشانان شهرداری سمنان است.

این حادثه‌ در کارخانه نساجی واقع در شهرک صنعتی شهرستان سمنان در روز گذشته منجر به فوت ۲ نفر و مصدوم شدن سه نفر شد و این در حالی است که یکی از مصدومان این حادثه از عوامل آتش‌نشانی اعزام‌شده به صحنه بود.

حادثه در کارخانه نساجی و آسیب به آتش‌نشانان در سمنان

افراد حاضر در واحد تولیدی نساجی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اذعان کردند: یکی از کارکنان شرکت در بخش تصفیه خانه مسموم شده بود که یکی دیگر از همکاران برای نجاتش می‌رود، اما او هم مسموم می‌شود و مانند دوستش در دم فوت می‌کند. نفر سوم نیز برای کمک به ۲ نفر قبلی می‌رود که او هم مسموم می‌شود و به کما می‌رود. اکنون این فرد در بیمارستانی در سمنان در کما، بین مرگ و زندگی دست و پنجه نرم می‌کند.

بعد از این اتفاق‌ها، حادثه به آتش‌نشانی گزارش می‌شود و آتش‌نشانان شهرداری سمنان خود را به سرعت به محل حادثه می‌رسانند که به دلیل غلظت گاز در فضا و حین امدادرسانی یکی از آتش‌نشانان نیز مسموم می‌شود. هر چند که کارکنان آتش‌نشانی شهرداری سمنان گفتند از تجهیزات کافی برخوردار هستند، اما بدون شک مهار حادثه در شهرک صنعتی با بخش شهری متفاوت است.

شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان به عنوان متولی شهرک صنعتی باید به فکر ایجاد ایستگاه آتش‌نشانی تخصصی باشد. خلاء ایستگاه آتش نشانی تخصصی در شهرک صنعتی بزرگ سمنان نباید با بازی با جان آتش‌نشانان شهری پر شود، چرا که اگر برای یکی از آتش‌نشانان اتفاقی در حین انجام ماموریت رخ دهد، به دلیل انجام ماموریت خارج از حیطه وظایف، دستیابی آنان به حق و حقوقشان در هاله‌ای از ابهام خواهد بود.

هشدار ایرنا سمنان درباره ایجاد ایستگاه تخصصی آتش نشانی در شهرک صنعتی

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان سمنان پاییر امسال با انتشار گزارشی با عنوان «چرا شهرک صنعتی سمنان ایستگاه آتش‌نشانیِ تخصصی ندارد؟» نسبت به نبود ایستگاه تخصصی آتش‌نشانی در شهرک صنعتی بزرگ سمنان اعلام هشدار کرده بود و امید است که این هشدار توسط مسوولان شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان جدی گرفته شود، تا بار دیگر در صورت رخداد چنین حوادثی، جان هیچ کارگر و یا آتش‌نشانی که برای حوادث درون‌شهری آموزش دیده است، در خطر نیفتد.

طبق بررسی‌ها، شهرک صنعتی شهر سمنان در شرایط کنونی (تنها بر اساس یک تفاهم‌نامه داخلی با شهرداری سمنان) دارای یک ایستگاه آتش‌نشانیِ فاقد تجهیزات و ماشین‌آلات تخصصی و صنعتی است که متعلق به شهرداری است؛ این منطقه بیشترین احتمال آتش‌سوزی‌های بزرگ و مسمومیت‌های ناشی از انتشار گازهای صنعتی را به دلیل صنعتی بودن دارد و شرکت شهرک‌های صنعتی موظف به تامین زیرساخت‌های ایمنی به خصوص برای پوشش حوادث بزرگ در این منطقه صنعتی و مولد است.

طبق گفته کارشناسان و مدیران عامل کارخانه‌های مستقر در شهرک صنعتی سمنان که دارای تراکم واحدهای تولیدی است، در صورت بروز آتش‌سوزی، پایگاه آتش‌نشانی این شهرک صنعتی از کمترین تجهیزات و ماشین‌آلات تخصصی برخوردار است و امکان مهار آتش‌سوزی‌ها از نوع صنعتی و شیمیایی ندارد و در صورت رخداد چنین حوادثی، امکان گسترش آتش و ایجاد مشکل در مهار حادثه حتی در مقیاس کوچک نیز وجود دارد که با خسارات زیادی همراه خواهد بود.

۲ حادثه در شهرک‌های صنعتی و مرگ چهار نفر؛ هشدار ایرنا سمنان جدی گرفته نشد تصویر آرشیوی است

فوت دانشمند نخبه شیمی جهان در حادثه ایوانکی

در حادثه‌ دیگر، انفجار و آتش‌سوزی روز یکشنبه در کارخانه تولید مواد شیمیایی در شهرک صنعتی ایوانکی شهرستان گرمسار ۲ کشته و یک مصدوم برجا گذاشت که یکی از جان‌باختگان «فرامرز هرمزی» عضو هیات علمی گروه مهندسی شیمیِ دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز، استاد برجسته دانشگاه سمنان و از دانشمندان مطرح جهان بود.

وی استادتمام و از پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا محسوب می‌شد که در دانشگاه سمنان مشغول تربیت دانشجویان بود. استاد هرمزی متولد سال ۱۳۴۷ در گرگان و دانش‌آموخته مهندسی شیمی از دانشگاه‌های تهران و امیرکبیر بود و از سال ۱۳۸۱ در دانشگاه سمنان تدریس می‌کرد.

اشاره نماینده ولی فقیه در سمنان به حوادث دیروز

موضوع ایمنی کار از چنان اهمیتی برخوردار است که حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان سمنان شامگاه یکشنبه در توییتی ضمن اعلام تسلیت به خانواده‌های کارگرانِ جان‌باخته در ۲ حادثه کار در واحدهای صنعتی استان سمنان، تاکید کرد: این حوادث معلول تکرار کم‌توجهی به الزامات قانونی محیط کار است و انتظار می‌رود مسوولان مرتبط با بررسی دقیق ابعاد مختلف حادثه نسبت به افزایش و تشدید تدابیر پیشگیرانه اقدام کنند.

۲ حادثه در شهرک‌های صنعتی و مرگ چهار نفر؛ هشدار ایرنا سمنان جدی گرفته نشد

قانون درباره استفاده از ظرفیت ایستگاه آتش‌نشانی شهرداری در شهرک صنعتی چه می‌گوید؟

طبق قانون، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان به ارایه خدمات در محدوده شهری و در نهایت تا پارک سوکان در شرق این شهر و قبل از شهرک صنعتی مجاز است و آتش‌نشانان در صورت بروز آتش‌سوزی در شهرک صنعتی با مجوز فرماندار اجازه حضور در صحنه برای خدمات‌رسانی دارند، اما اکنون طبق تفاهم‌نامه‌ای داخلی بین مدیران سابق (که البته چنین تفاهمنامه‌ای در قانون وجود ندارد) آتش‌نشانان شهرداری سمنان در شهرک صنعتی مشغول به فعالیت هستند.

بر اساس همین تفاهم‌نامه، اکنون ۹ آتش‌نشان از سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان، مغایر با قانون شهرداری، در ایستگاه آتش‌نشانی شهرک صنعتی سمنان در سه نوبت کاری برای ارایه خدمات به جامعه هدف حضور دارند.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :