a/154150 :کد

این همه گاز چه شد؟

۳۴ میلیارد دلار گاز در یک دهه دود شد

  دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ — ۲۱:۳۸
تعداد بازدید : ۶۲   
 تحلیل ایران -۳۴ میلیارد دلار گاز در یک دهه دود شد

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، فلرینگ گاز مشعل در ایران در یک دهه گذشته ۳۴ میلیارد دلار عدم‌النفع در پی داشت، اما دولت سیزدهم وعده خاموشی فلرها تا سال ۱۴۰۴ را داده است.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از فارس؛ سرمایه ملی که می‌سوزد و تنفس را برای مردم مناطق نفت‌خیز سخت‌تر می‌کند، گازهایی که سهم بیش از 50 درصدی در آلودگی استان محروم خوزستان دارند و وعده جمع‌آوری آنها از دولتی به دولت بعد پاسکاری می‌شود.

 

اما روز گذشته مدیرعامل شرکت ملی نفت محسن خجسته‌مهر اعلام کرد که طرح‌ 5 میلیارد دلاری جمع‌آوری گازهای همراه (فلر)، به 70 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و تا پایان سال 1404 کل گازهای مشعل جمع‌آوری خواهند شد.

طبق گزارش وزارت نفت، با جمع‌آوری گازهای مشعل به میزان تولید دو فاز استاندارد از میدان پارس جنوبی، به عرضه گاز ایران اضافه می‌شود، این عدد می‌تواند در زمستان حدود 20 درصد از ناترازی گاز ایران را کاهش دهد.

 

پیش‌تر بیژن زنگنه وزیر سابق نفت در بهمن سال 99 قول داده بود که تا پایان سال 1401 هیچ گازی در مشعل‌ها نمی‌سوزد و 95 درصد این گازهای همراه نفت جمع‌آوری خواهد شد، این ادعا درحالی مطرح شد که شدت فلرینگ ایران (میزان گاز فلرشده به نفت تولیدی) از 10 سال گذشته تاکنون همواره صعودی بوده و بیش از 3 برابر استاندارد جهانی شده است.

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در سال 1401 ایران روزانه 50.5 میلیون مترمکعب، تقریباً برابر میزان صادرات گاز خود، فلرینگ داشته است.

 

اگر گازهای مشعل ایران جمع‌آوری و سپس صادر می‌شد، در دهه گذشته 33.8 میلیارد دلار، ارزآوری برای کشور به همراه داشت. به بیان دیگر هر ساله رقمی معادل ارز تخصیص‌یافته به چای دبش یا اختلاس بابک زنجانی در کشور با فلرسوزی هدر می‌رود ولی رسانه‌ها از آن غافل هستند.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :