موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی کرامت زن

a/154241 :کد

رئیس مجلس:

در جمهوری اسلامی برای «زن» نقش تمدن‌سازی قائلیم

  پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ — ۱۷:۱۵
تعداد بازدید : ۶۶   
 تحلیل ایران -در جمهوری اسلامی برای «زن» نقش تمدن‌سازی قائلیم

قالیباف گفت: در جمهوری اسلامی نقش «زن» را تمدن‌سازی می‌دانیم.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از مهر، محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (پنج‌شنبه) در نشست زن، مشارکت، تحول حکمرانی که در مجموعه شهدا سرچشمه تهران برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رجب گفت: با توجه به اینکه همه ما در عرصه‌های سیاسی فعال هستیم بیش از هر زمان دیگری جامعه ما نیازمند تقوای جمعی است.

رییس مجلس بیان داشت: امروز موضوع فلسطین زنده است و بعد از ۷۵ سال امروز فلسطین نه تنها موضوع جهان اسلام بلکه موضوع همه آزادی‌خواهان جهان با هر گرایش، سلیقه و دین است.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی و برجستگی‌های بی‌نظیر انقلاب اسلامی این بود امام (ره) زنان را ورود به جامعه داد. کرامت زن، ارزش زن، احترام به زن، و اهمیت نقش زن در همه عرصه‌های جامعه در کلام و عمل امام وجود داشت و ایشان حق زنان می‌دانند که در موضوعات اساسی کشور دخالت کنند و حق زنان است که در سیاست، مسائل اجتماعی و مدیریتی دخالت کنند و امام این را تکلیف زنان می‌دانند.

وی افزود: در قبل از انقلاب نسبت به حضور زنان در عرصه سیاسی بعضاً مخالفت می‌شد اما امام محکم فرمودند که هیچ فرقی بین زن و مرد نیست و در این میدان زنان باید بیایند و حضور پیدا کنند.

وی افزود: بین نگاه جبهه غرب به حوزه زنان و نگاه اسلام تفاوت‌های اساسی وجود دارد. آنچه در غرب وجود دارد موضوع جنسیت و برابری زنان است و زن را ابزاری برای تبلیغات و برای تهییج مردان می‌خواهند.آنها این را می‌خواهند که زن اگر می‌خواهد در جامعه پذیرفته شود باید اول خصلت مردی را پیدا کند تا جامعه آن را بپذیرد. ولی در نگاه اسلامی، جنسیت مطرح نیست بلکه تاکید بر نقش زن در جامعه است و این موضوعیت دارد و نه برابری جنسیتی.

رییس مجلس گفت: در جمهوری اسلامی ایران، در نظام اسلامی و در باورهای فرهنگی و دینی خودمان نقش زن را تمدن‌سازی می‌دانیم. وقتی این حرف را می‌زنیم هرگز منظورمان این نیست که خانه و خانواده به معنای خانه نشینی است، هرگز و چنین باوری نداریم.

وی افزود: نباید زنان را در یک دوراهی قرار بدهیم که بین مأموریت ویژه و ذاتی و اصلی زن بودن خودش و از طرف دیگر رسالت اجتماعی، سیاسی، میدانی و فرهنگی در عرصه‌های اجتماعی یکی را انتخاب کند.

قالیباف گفت: یکی از اشکالات و نقدها این است که بعضی اوقات به گونه‌ای مدیریت کردیم که زنان ما ناگزیر شدند در این دوراهی قرار گیرند. البته من منکر این نیستم که استثنائات می‌تواند وجود داشته باشد. نقش زن در جامعه مهم و اساسی است.

وی افزود: همه ما می‌دانیم که تکبر از هر انسانی که باشد مذموم است ولی یک جا مذموم نیست و آن جایی است که وقتی یک زن با مرد نامحرم سخن می‌گوید نباید به حالت خضوع باشد و باید محکم و قوی صحبت کند که این هم برای تکریم زن است.

رییس مجلس گفت: ما راه جز این نداریم که میدان را برای افزایش قابلیت زنان به صورت کمی و کیفی فراهم کنیم. هیچکس بهتر از زنان نمی‌تواند توازن بین نقش مادری و همسری با نقش اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و محیط زیستی برقرار کند.

وی افزود: من قلباً به حضور زنان اعتقاد دارم. در مدیریت، نقش زنان را دیده‌ام. گاهی حتی به من اعتراض می‌کنند؛ اما من در حوزۀ کار نقش زنان را دیده‌ام. وقتی ورود زنان به نیروی انتظامی را خدمت رهبر انقلاب پیشنهاد کردیم، ایشان فرمودند «آقای قالیباف! چرا درجه به ایشان ندهیم؟». بنابراین خانم‌ها نیز در نیروی انتظامی مدرج شدند و درجه گرفتند.

قالیباف با اشاره به اینکه نباید به صورت مقطعی وارد عرصه شد، گفت: من بارها از همکارانم و خانم‌هایی که در مجموعه سیاسی فعال هستند خواهش داشتم که صرفاً در مقاطع انتخابات فعال نشویم و باید یک روندی را دنبال کنیم.

وی افزود: زنان باید حق و مطالبه خودشان را چه به عنوان انتخاب کننده و چه انتخاب شونده مطرح کنند و می‌توانند نقش کلیدی خودشان را با قدرت خودشان را در این عرصه به جامعه ثابت کنند. زنان ۵۰ درصد از جمعیت هستند و باید اثرگذاری داشته باشند.

رییس مجلس گفت: بدون شک، انتخابات امری جنسیتی نیست و امری فرا جنسیتی است و عمومی است ولی من می‌خواهم بگویم زنان ما می‌توانند در این امر خیر، پیشگام شوند و نشان دهند که موثرتر هستند و اراده این کار را دارند.

وی خاطرنشان کرد: امروز جامعه زنان ما نیازمند تجربه اعتماد به یکدیگر هستند و این اعتماد به هم نیز می‌تواند منجر به اثرگذاری جامعه زنان شود.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :