موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی راه و شهر سازی

a/154302 :کد

طرح۱۲ساله شد

توقف آزاد راه ارومیه-تبریز پشت چراغ قرمزاختلاف نظرها

  شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ — ۰۹:۲۵
تعداد بازدید : ۶۷   
 تحلیل ایران -توقف آزاد راه ارومیه-تبریز پشت چراغ قرمزاختلاف نظرها

آزاد راه ارومیه- تبریز با گذشت ۱۲ سال همچنان به صورت ناقص و بلاتکلیف در بین اختلاف نظر وزارت راه و پیمانکار این طرح رها شده و وعده ها برای رفع مشکل این طرح محقق نمی شود

به گزارش تحلیل ایران به نقل از مهر: آزادراه ارومیه - تبریز از جمله طرح‌های زیربنایی حوزه راه در منطقه شمال غرب محسوب می‌شود، این آزادراه علاوه بر کاهش ۱۰ کیلومتری فاصله بین ۲ شهر، در صورت تکمیل بسترساز رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه شمال غرب و توسعه صنعت گردشگری در مناطق پیرامون دریاچه‌ارومیه خواهد شد.

 

پروژه آزاد راه ارومیه تبریز به طول تقریبی ۱۶۴ کیلومتر از شهر ارومیه آغاز و با گذر از پل میان گذر دریاچه ارومیه و جزیره اسلامی با عبور از سه راهی خاصبان و جنوب شهر سهند به شهر تبریز متصل می‌شود.

 

این پروژه در ۶ قطعه اجرا می‌شود که قطعه اول و دوم آن در حوزه جغرافیایی آذربایجان غربی واقع شده و تمام ۶ قطعه این طرح مهم راهسازی به صورت ناقص اجرایی شده و قطعه سوم آن بین دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی بلاتکلیف رها شده و هنوز با گذشت بیش از یک دهه عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.

 

با توجه به هم مرزی آذربایجان غربی با سه کشور خارجی از جمله ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان و نیز عنوان شاهراه ارتباطی ایران ولی متأسفانه این استان یک کیلومتر بزرگراه ندارد و اجرای این طرح مهم اقتصادی با توجه به ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در مرز سرو می‌تواند استان به خصوص ارومیه را به هاب بزرگ اقتصادی تبدیل کند.

 

به دلیل واقع شدن این آزاد راه در انتهای آذربایجان شرقی عنوان می‌شود این طرح مزیتی اقتصادی برای استان آذربایجان شرقی ندارد ولی برعکس این استان، اتمام آزاد راه ارومیه - تبریز مزیت‌های اقتصادی و حمل و نقلی زیادی برای آذربایجان غربی دارد، این در حالی است که هنوز با وعده‌های مکرر اراده‌ای برای رفع نواقص آن وجود ندارد.

 

هم اکنون مدیریت ساخت آزادراه ارومیه - تبریز که از سال ۹۱ آغاز شده در دست وزارت راه و شهرسازی است اما تعلل در خلع ید پیمانکار و جذب سرمایه گذار جدید موجب کندی و توقف روند اجرای این طرح و به یکی از چالش‌های اساسی و مطالبه جدی مردم تبدیل شده است.

 

قطعه سوم این طرح که با گذشت بیش از یک دهه هنوز وارد فاز اجرایی نشده است، به طول ۲۹ کیلومتر از ساحل شرقی دریاچه ارومیه تا سه راهی سرای (جزیره اسلامی) بوده و مسیر مصوب این قطعه عبور محور از پیرامون جزیره اسلامی یا گزینه ساحلی دریاچه ارومیه بود، ولی بنا به درخواست مقامات استانی و طرف مشارکت جهت تغییر کریدور در این قطعه از گزینه ساحلی به گزینه کوهستانی با احداث تونل در دست انجام است.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :