موضوعات ‌مرتبط: سیاسی سیاست داخلی

a/154304 :کد

بررسی صلاحیت‌های داوطلبان مجلس خبرگان

نتایج بررسی صلاحیت‌های داوطلبان مجلس خبرگان این هفته اعلام می‌شود

  شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ — ۰۹:۴۲
تعداد بازدید : ۶۲   
 تحلیل ایران -نتایج بررسی صلاحیت‌های داوطلبان مجلس خبرگان این هفته اعلام می‌شود

فرآیندهای انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در حال انجام است و ۴ بهمن به ایستگاه اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌های داوطلبان می‌رسد.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از تسنیم، دیگر انتخاباتی که کنار رأی‌گیری برای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز جمعه 11 اسفند 1402 برگزار می‌شود، انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری است.

 

فرآیندهای این انتخابات کنار مراحل انتخابات مجلس شورا طی شد و در بازۀ زمانی 14 الی 20 آبان‌ماه به‌صورت حضوری 510 نفر از واجدین شرایط برای تصدی 88 کرسی نمایندگی یک‌دورۀ هشت‌ساله ثبت‌نام کردند.

طبق قانون جدید، دارا بودن مدرک سطح چهار حوزه علمیه و حداقل سن 40 سال شرط ثبت‌نام معیّن شده بود. 52 درصد از داوطلبان، سابقه حضور در این مجلس را دارند و 65 نفر از اعضای فعلی نام‌نویسی کرده‌اند.

 

از جمله چهره‌هایی که برای ورود به مجلس خبرگان نام‌نویسی کردند می‌توان به سید احمد خاتمی، سید محمود علوی، محمد امامی‌کاشانی، محسن قمی، محمدعلی موحدی کرمانی، سید احمد حسینی خراسانی، صادق آملی‌لاریجانی، غلامرضا مصباحی‌مقدم، سید ابراهیم رئیسی و حسن روحانی اشاره کرد.

 

نکته‌ی دیگر اینکه آیت‌الله احمد جنتی رئیس فعلی مجلس خبرگان رهبری در این دوره از انتخابات این مجلس ثبت‌نام نکرد.

 

به گزارش تسنیم، طبق جدول زمان‌بندی، 4 و 5 بهمن‌ماهِ پیشِ‌رو موعد اعلام مراتب رد صلاحیت به داوطلبان از سوی وزارت کشور و یا فرمانداری‌های حوزه انتخابیه است.

 

بعد از این مهلت، 3 روز زمان تقاضای بررسی مجدد داوطلبان ردصلاحیت‌شده در نظر گرفته شده است و در نهایت، اسامی کلیه داوطلبان تأییدشده توسط وزارت کشور و یا فرمانداری‌های حوزه‌ها 19 بهمن اعلام خواهد شد.

 

بر اساس این گزارش، طبق اعلام ستاد انتخابات کشور از جمله نوآوری‌ها در این دوره، یکی‌شدن برگه‌های تعرفه رأی است؛ به‌این‌صورت که رأی‌دهندگان یک برگه تعرفه دریافت خواهند کرد که در بخشی از آن اسامی نامزدهای خبرگان و در بخش دیگر، نامزدهای مجلس شورای اسلامی را می‌نویسند و هر دو بخش را جدا می‌کنند و در دو صندوق مجزا می‌اندازند.

 

هم‌چنین با موافقت شورای نگهبان و اعلام ستاد انتخابات کشور، در این دوره از انتخابات مجلس شورا و خبرگان رهبری در حوزه‌های انتخابیه رشت و خمام، قم، ملایر و آبادان به‌صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :