a/154316 :کد

برای اولین بار

تولید نفت ایران کاهش پیدا کرد

  شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ — ۲۲:۱۳
تعداد بازدید : ۷۳   
 تحلیل ایران -تولید نفت ایران کاهش پیدا کرد

تولید نفت ایران در ماه دسامبر ۲۰۲۴ به ۳.۱۴۳ میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به ماه نوامبر ۲۰۲۴، ۱۱ هزار بشکه کاهش داشت.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از تابناک، بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضا برای نفت در جهان در ماه دسامبر 2024، 0.2 درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت.  روندی که اولین کاهش تقاضا برای نفت جهان از در ماه ژوئن 2022 به حساب می‌آید. این موضوع (کاهش تقاضا برای نفت) بر قیمت نفت نیز تاثیر گذاشت و آن را وارد فاز نزولی کرد. به طوریکه هر بشکه نفت با قیمت متوسط 78 دلار و با کاهش شش درصدی ارزش نسبت به ماه گذشته به بازار عرضه شد.

طبیعتا کاهش قیمت نفت، می‌تواند باعث کاهش صادرات نفت ایران نیز شود. زیرا ایران برای فروش نفت خود، به قیمت رقابتی نیاز دارد. از طرفی عدم تحقق 55 درصدی بودجه نفتی 1402 منجر شد که ایران با پیگری رویه‌ای جدید تخفیف‌های نفتی خود را برای پالایشگاه‌های چینی گاهش دهد. 

همچنین بر اساس گزارش شرکت ملی نفت ایران، این شرکت در ماه دسامبر 2024، عملیات تعمیر و نگهداری برخی از میدان‌های نفتی خود را انجام داده است. عملیاتی که ممکن است باعث کاهش تولید نفت ایران در این ماه شده باشد.

 

 رئیس فدراسیون کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی،  در تشریح علل کاهش تولید نفت ایران بیان کرد: مولفه‌های مذکور در کاهش تولید نفت ایران موثر است. اما نکته قابل توجه این است که کاهش 11 هزار بشکه از تولید رقم چشم‌گیری نیست و طبیعی است. ضمن آنکه چنین روندی برای چشم‌انداز بازار فروش نفت ایران پیش‌بینی نمی‌شود.

 

اما در نهایت، نمی‌توان علت دقیقی برای کاهش تولید نفت ایران در ماه دسامبر 2024، مشخص کرد. اما ترکیبی از مولفه‌های مذکور شاید دلیل این کاهش تولید به حساب آید.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :