a/154363 :کد

نیاز‌ گازی کشور از سال 1420

دو‌سوم نیاز‌ گازی کشور از سال ۱۴۲۰ قابل تأمین نیست

  شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ — ۲۳:۱۱
تعداد بازدید : ۶۷   
 تحلیل ایران -دو‌سوم نیاز‌ گازی کشور از سال ۱۴۲۰ قابل تأمین نیست

برآوردها از تولید و مصرف زیاد گاز نشان می‌دهد که ایران از سال ۱۴۲۰ فقط توان پاسخگویی به یک‌سوم از تقاضای گاز کشور را دارد، مشکلی که نشانه‌های آغاز آن از کسری گاز در زمستان در سال‌های گذشته نمایان شد.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از فارس: زمانی را تصور کنید که مردم و صنایع ایران فقط 8 ساعت در طول روز گاز و برق داشته باشند، طبق گزارش صندوق توسعه ملی این زمان چندان دور نیست و می‌تواند تا سال 1420 گریبان‌گیر کشور می‌شود.

 

طبق این گزارش، با وجود سرمایه‌گذاری حدود 100 میلیارد دلاری ایران در میدان عظیم پارس جنوبی، با رشد شدید مصرف گاز طی سال‌های اخیر، تولید پاسخگوی این حجم مصرف نیست و تا افق 1420 ناترازی گاز به وضعیتی می‌رسد که فقط می‌توان به یک‌سوم تقاضای گاز در کشور پاسخ داد.

 

تصویر- گزارش صندوق توسعه ملی از تولید و مصرف گاز

هر چند توسعه میدان پارس جنوبی (بزرگترین میدان گازی دنیا) موجب شد که ایران از سال 1397 در تولید گاز از قطر پیشی بگیرد و با تولید روزانه 700 میلیون متر مکعب گاز در سال گذشته رکوردشکنی کند، اما افت تولید از این میدان از سال 1404 به میزان سالانه معادل 1 فاز (28 میلیون متر مکعب در روز) آغاز خواهد شد.

 

طبق برآوردها حتی با فرض سرمایه‌گذاری 20 میلیارد دلاری ایران در پروژه فشارافزایی پارس جنوبی، تولید گاز ایران از این میدان در سال 1420 به نصف امروز خواهد رسید و این موضوع در کنار افزایش غیربهینه مصرف، بحران گاز را تشدید می‌کند.

 

البته نشانه‌های آغاز بحران گاز در ایران از سال‌های گذشته نمایان شده است. طبق گزارش وزارت نفت، زمستان امسال میزان کسری گاز روزانه بین 200 تا 300 میلیون متر مکعب برآورد می‌شود که هزینه‌ای حدود 15 میلیارد دلار برای کشور ایجاد می‌کند؛ رقمی 6 برابر محکومیت ایران در پرونده کرسنت.

 

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نیز، کمبود گاز از سال گذشته از مرحله ناترازی فصلی خارج شده و حال ایران در کل روزهای سال با ناترازی روزانه حدود 123 میلیون متر مکعبی مواجه است.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :