موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی مذهبی

a/154430 :کد

امام جواد(ع)و مناظره‌ جنگ نرم دشمن

امام جواد(ع)با مناظره‌ جنگ نرم دشمن را بی اثر کرد

  دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ — ۱۱:۴۱
تعداد بازدید : ۳۸   
 تحلیل ایران -امام جواد(ع)با مناظره‌ جنگ نرم دشمن را بی اثر کرد

حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی گفت: ائمه(ع) همه در ارتباط با حرمت اندیشه، آزادی فکر و مطالبه گری اعتقادی در این زمینه پیش قدم بودند و این میدان و فضا را برای مخاطبان خود باز نگه می‌داشتند.

با گزارش تحلیل ایران به نقل از مهر امروز دهم رجب المرجب سالروز ولادت امام جواد (ع) است. حضرت امام محمدتقی (ع) ملقب به جوادالائمه پس از شهادت حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در هشت سالگی به امامت رسید. سن کم آن امام همام به هنگام امامت باعث شد برخی در امامت ایشان تردید کنند، اما مناظرات امام جواد (ع) با بزرگان آن دوران نظیر عبدالله بن موسی، یحیی بن اکثم و قاضی القضات خلیفه معتصم عباسی، دانش الهی آن امام را به همگان نشان داد. امام جواد علیه السلام با دو خلیفه عباسی یعنی «مأمون» و «معتصم» معاصر بود، که در این زمان، امام توسط آنان به اجبار از مدینة النبی به بغداد احضار شده و در آنجا زیر نظر قرار گرفت.

 

پیرامون سیره درخشان امام جواد (ع) در رویارویی با جنگ نرم خلفای عباسی با حجت الاسلام والمسلمین سید محمد باقر علم الهدی به گفت‌وگو پرداختیم که حاصل آن تقدیم می‌شود:

 

امام جواد(ع)با مناظره‌ جنگ نرم دشمن را بی اثر کرد

 

*از مهمترین مباحث ادبیات اعتقادی امت اسلام بر اساس توصیه‌های عصمت و طهارت به عنوان عالی‌ترین میراث برای ما به جا گذاشته شده بحث آزادی بیان و اندیشه است که در نگاه دینی ما از جایگاه ویژه برخوردار است. ائمه اطهار (ع) همه در ارتباط با حرمت اندیشه، آزادی فکر و مطالبه‌گری اعتقادی چه نظری داشتند؟

 

ائمه اطهار (ع) همه در ارتباط با حرمت اندیشه، آزادی فکر و مطالبه‌گری اعتقادی در این زمینه پیش قدم بودند و این میدان و فضا را برای مخاطبان خود باز نگه می‌داشتند که مردم پرسش‌های خود را از اهل بیت (ع) بپرسند و بر مشکلات خود فایق آیند.

 

*شرایط سیاسی دوران حیات اهل بیت (ع) همواره دچار برخی فراز و فرودها بوده است و مردم در آن حد سواد و علم نبودند که از اهل بیت (ع) استفاده لازم را ببرند رویکرد گفتمان سازی ائمه اطهار خصوصاً امام جواد علیه السلام در ارتقای فهم مردم چه بود؟

 

درست است که شرایط سیاسی دوران حیات اهل بیت (ع) همواره دچار برخی فراز و فرودها بوده است و مردم هم آن آگاهی لازم را نداشتند که از وجود اهل بیت بهره ببرند اما ائمه اطهار همواره در آگاه سازی مردم تلاش می‌کردند برای مثال امیر مؤمنان امام علی (ع) همواره می‌فرمودند از من بپرسید پیش از آنکه مرا از دست بدهید چراکه من نسبت راه‌های زمین بر راه‌های آسمان بیشتر آگاه هستم. اشعث بن قیس تنها شبهه‌ای که مطرح کرد این بود که به من بگو تعداد محاسن من زوج یا فرد است. این حد فهم مردم آن زمان بوده است. امیر مؤمنان امام علی (ع) پاسخ دیگری به او می‌دهد و او را در عمق جهل خود رها می‌کند که شاید به خود آید و نسل‌های بعدی قدردان اهل بیت (ع) باشند.

 

در زمان سایر ائمه (ع) هم به دلیل خفقان سیاسی دستگاه بنی‌امیه صحبت از مناظرات درون دینی بین علما و صاحب نظران مطرح نبود. در زمان امام سجاد (ع) هم اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداد گرچه زمان امام مجتبی (ع) یکی دو مدل مناظره را در تاریخ نقل می‌کنند که با معاویه و عمروعاص ترتیب دادند و بیشتر جنبه سیاسی داشته است. اما از زمان امام محمد باقر (ع) رویکرد جدیدی در گفتمان سازی اهل بیت (ع) با مردم دیده می‌شود که به مرور مردم امام را به عنوان مرجع دینی می‌پذیرند که قدرت پاسخگویی به سوالات و شبهات مردم دارد.

 

پس از امام باقر (ع) هم به خاطر شرایط مستعدی که به لحاظ سیاسی و از گذار بنی‌امیه به بنی‌عباس رخ داده بود امام صادق (ع) فرصتی را به دست آوردند که این گفتمان‌ها و مذاکرات را توسعه بدهند و مناظرات بسیار زیادی را حتی با غیر مسلمانان و افرادی مثل بن ابی العوجاع که از زنادقه و کفار آن زمان بود برگزار کنند.

 

در زمان امام موسی بن جعفر (ع) که دوره هارون‌الرشید بود شرایط سیاسی بسیار سخت شد اما پس از هارون‌الرشید یعنی در زمان مأمون امام رضا (ع) توانستند با رویکردی که حاکمیت سیاسی آن زمان یعنی مأمون داشت از فرصت استفاده کنند چراکه مأمون خود را انسانی عالم دوست و نسبت به علم و دانش خادم معرفی می‌کرد. امام رضا (ع) از همین فرصت استفاده کرد و در آن دو سالی که در خراسان بودند مناظرات متفاوتی را انجام دادند؛ که در کتابی تحت عنوان عیون اخبار رضا توسط مرحوم شیخ صدوق رضوان الله علیه نوشته شده است.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :