موضوعات ‌مرتبط: محیط زیست محیط زیست

a/154436 :کد

محیط زیست چیست؟

محیط زیست ما را زنده نگه می دارند.

  دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ — ۱۳:۱۳
تعداد بازدید : ۱۰۵   
 تحلیل ایران -محیط زیست ما را زنده نگه می دارند.

سه نوع محیط توصیف می شود: محیط زیست های طبیعی، ساخته شده و مدیریت شده.

 

 

محیط زیست چیست؟

 

با شنیدن کلمه "محیط زیست" بیشتر مردم به جنگل های بارانی، اقیانوس ها و تغییرات آب و هوایی فکرمی کنند. 

 

به گزارش تحلیل ایران ،در حالی که هیچ یک از این افکار نادرست نیستند، تعریف کلی "محیط" بسیار گسترده تر است.

محیط زیست به شرایطی اطلاق می شود که یک موجود زنده (مردم، حیوانات، گیاهان) در آن قرار می گیرد. چرا محیط زیست مهم است؟ به طور خلاصه، محیط ها ما را زنده نگه می دارند. اگر اکوسیستم ها آسیب ببینند و نتوانند با  هوا، غذا و آب سالم از ما حمایت کنند، امیدی برای تلاش کردن ما وجود ندارد. محیط‌ها بر بقای افرادی که در آن زندگی می‌کنند تأثیر به سزایی دارد. به عنوان مثال، اگر یک محیط برای یک حیوان خیلی گرم یا سرد باشد و جابه‌ جایی آن ممکن نباشد، حیوان نمی‌تواند زنده بماند. این اصل ساده در مورد افراد، حیوانات و اقلیم ها صدق می کند. با گذشت زمان، زندگی از طریق تولید مثل برای زنده ماندن در محیط های مختلف سازگار شده است. به عنوان مثال، زرافه ها ممکن است همیشه نتوانند از بالای درختان به برگ ها برسند، اما در نتیجه چرخه تولید مثل و بقا، اکنون می توانند.  

یکی از تهدیدات کلیدی برای محیط های طبیعی ما، تغییرات آب و هوایی است که توسط اشکال مختلف آلودگی، مانند سوزاندن سوخت های فسیلی، ایجاد می شود. پیامدهای تغییرات آب و هوایی، تغییرات شدید در اکوسیستم‌های ما که باعث می‌شود محیط های طبیعی، ساخته شده و مدیریت شده از بین بروند.

 

 

راه‌های زیادی برای دسته‌بندی اکوسیستم‌ها و محیط‌های مختلف وجود دارد و این دسته‌بندی‌های بزرگ‌تر را به دسته‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کنیم. با این حال، سه نوع محیط توصیف می شود:

 

 طبیعی، ساخته شده و مدیریت شده.

 

 

 

محیط های طبیعی

 

محیط های طبیعی به مکان هایی اطلاق می شود که به طور طبیعی و بدون دخالت انسان رخ می دهند. برخی از نمونه های محیط های طبیعی شامل رودخانه ها، کوه ها، جنگل ها و سواحل است. ویژگی های این محیط ها نیز به طور طبیعی توسعه یافته است، مانند خاک، پوشش گیاهی و سنگ.

 

اکوسیستم‌های طبیعی نیز در این دسته قرار می‌گیرند و می‌توانند بیشتر به عنوان زمینی یا آبی طبقه‌بندی شوند. اکوسیستم های آبی به اقیانوس ها، رودخانه ها و دریاچه ها (هم آب شور و هم آب شیرین) اشاره دارند، در حالی که اکوسیستم های زمینی به  رعد و برق ها، جنگل ها، مراتع و بیابان ها اشاره دارند.

 

محیط های ساخته شده

محیط های ساخته شده توسط انسان ساخته شده اند، یعنی توسط انسان ساخته شده اند. اینها محیط هایی هستند که نمی توانند به طور طبیعی ایجاد شوند و معمولاً برای آسان کردن زندگی مردم ساخته می شوند. چند نمونه از محیط های ساخته شده پل ها، جاده ها، خانه ها، مدارس و ایستگاه های قطار هستند. این نوع محیط ها معمولاً از ویژگی های ساخته شده م انند آهن ها و نرده ها ساخته می شوند، اما می توانند شامل برخی از ویژگی های طبیعی مانند چمن و درخت نیز باشند.

 

محیط های مدیریت شده

محیط های مدیریت شده شامل ویژگی های طبیعی مانند درختان، چمن و آب است، اما توسط انسان نیز مدیریت شده است و دارای ویژگی هایی برای انعکاس این موضوع است. نمونه ای از این می تواند یک پارک باشد. طبیعی دارد و دارای پهنه های زیبای چمن و درخت است، اما ممکن است علائم، مسیرها، پل ها و نورپردازی نیز داشته

باشد تا در دسترس مردم باشد. نمونه های دیگر از محیط های مدیریت شده شامل باغ ها و مزارع است.

 

 

     مراقبت از محیط زیست به عنوان یک فرد ، کارهای مختلفی می توانیم در زندگی روزمره خود انجام دهیم یا تغییر دهیم تا به مراقبت بیشتر از محیط زیست کمک کنیم. کمک به مراقبت بیشتر از محیط زیست و صرف زمان برای فکر کردن به عواقب اقدامات خاص می تواند برای سیاره و محیط زیست ما به عنوان یک کل بسیار مفید باشد. در اینجا چند نکته درخشان برای کمک به مراقبت از محیط زیست آورده شده است:     مصرف آب را کاهش دهید. به عنوان مثال، هنگام مسواک زدن، شیر آب را باز نگذارید، فقط در صورت نیاز شیر آب را باز کنید. یا سعی کنید به جای 45 دقیقه  حمام دوش بگیرید.  با استفاده از کیسه های قابل استفاده مجدد در پلاستیک صرفه جویی کنید.     سعی کنید استفاده از اتومبیل را محدود کنید، پیاده روی یا دوچرخه سواری را تا حد امکان امتحان کنید.    با استفاده از لامپ های کم مصرف و اطمینان از خاموش شدن چراغ ها وقتی کسی در اتاق نیست، در مصرف برق صرفه جویی کنید.    هر زمان که می توانید بازیافت کنید، این می تواند زباله هایی را که به محل دفن زباله می رود ذخیره کند.    سعی کنید با لباس های خود را نگه دارید  و آنها را بازیافت یا اهدا کنید، شاید سعی کنید یک لباس جدید از یک مغازه خیریه پیدا کنید تا در لباس های دفن زباله صرفه جویی کنید.سعی کنید برخی از این موارد را برای آینده ای بهتر و پایدارتر استفاده کنید. 

 

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :