موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی اقتصاد کلان

a/154456 :کد

برای پیشرفت در کشور نیازمند جامع نگر هست.

پیشرفت کشور نیازمند نگاه جامع‌نگر است/نگاه دولت به فرهنگ اسلامی در

  دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ — ۲۰:۲۱
تعداد بازدید : ۵۹   
 تحلیل ایران -پیشرفت کشور نیازمند نگاه جامع‌نگر است/نگاه دولت به فرهنگ اسلامی در

تهران- رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر اینکه باید نگاه تک سویه به توسعه اقتصاد را کنار بگذاریم، گفت: اگر به دنبال توسعه و پیشرفت کشور هستیم باید یک رویکرد جامع‌نگر و پیشرفت همه جانبه

به گزارش تحلیل ایران ، داود منظور شامگاه دوشنبه (دوم بهمن‌ماه) در نشست با فعالان و فرهیختگان جبهه فرهنگی انقلاب، اظهار کرد: میلاد جوادالائمه و همچنین پیشاپیش میلاد امیرالمومنین علی حضرت علی (ع) و روز پدر را تبریک عرض می‌کنم.

 

وی افزود: سازمان برنامه بودجه به تبع مسئولیتی که دارد و انتظاری رهبری و دولت، بر خود واجب می‌داند که در موضوعات و ابعاد مختلف نظام مسائل کشور، گفتگوهای سازنده و موثری را با صاحبنظران برگزار کند.

 

معاون رئیس جمهور گفت: تاکنون چند جلسه در موضوعات دیگر با صاحب نظران برگزار کردیم و هدف ما این است که از رهنمودها و نظرات کارشناسان برای حل مسائل کشور استفاده کنیم.

 

منظور با بیان اینکه موضوع امشب ما گفتگوی فرهنگی است، بیان کرد: الان در آستانه تنظیم بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ که عمدتا در حوزه مصارف و هزینه‌ها است، قرار داریم و بسیار حائز اهمیت است.

 

باید نگاه تک سویه به توسعه اقتصاد کنار بگذاریم

 

وی تاکید کرد: اعتقاد داریم اگر به دنبال توسعه و پیشرفت کشور هستیم، همان طور که رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کردند باید نگاه تک سویه به توسعه اقتصاد کنار بگذاریم و حتماً یک رویکرد جامع‌نگر و پیشرفت همه جانبه را دنبال کنیم.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: اعتقاد داریم که موضوع پیشرفت فرهنگی و اصلاح ساختار فرهنگی کشور، مستلزم این است که دقیقاً بدانیم نظام مسائل فرهنگی و اولویت‌ها چیست و بر اساس آن حرکت کنیم.

 

سازمان برنامه و برنامه باید بر اساس نظام اولویت‌ها عمل کند

 

منظور گفت: رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که سازمان برنامه و برنامه باید بر اساس نظام اولویت‌ها و اولویت‌گذاری‌ها عمل کند؛ در کشور مسئله زیاد داریم، اما اینکه کدام یک اولویت است و اولویت‌های نخست کشور چیست؟

 

وی تصریح کرد: بیشتر نگاهمان این است که نظام فرهنگی و اولویت‌گذاری‌های فرهنگی چیست و امشب به اتفاق نظر بیشتری نزدیک شویم.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: این سازمان به اعتبار اینکه متولی تدوین و اجرای برنامه‌ها است در این موضوع وامدار است و می‌بایست به این مسئله ورود کند.

 

منظور بیان کرد: بر این باور هستیم که گفتمان فرهنگی انقلابی و فرهنگ اسلامی مستلزم کار فکری و پژوهشی و بعد از آن نیازمند عمل و اقدام است.

 

مولفه‌های فرهنگی و اجتماعی یکی از اولویت‌ها است

 

وی تاکید کرد: اگر نگاهی به مجموعه مسائل کشور بیندازیم، مشاهده می‌کنیم در موضوعات زن و خانواده، مسئله حجاب، سبک زندگی، رسانه و... امروز در جامعه به یک اجماع بیشتر، همفکری و انسجام بیشتری نیاز داریم؛ یعنی بحث مولفه‌های فرهنگی و اجتماعی و ضرورت تحول در سازوکارها و نظامات فرهنگی یکی از اولویت‌هایی است که باید به آن بپردازیم.

 

معاون رئیس جمهور گفت: طبیعتاً در حوزه فرهنگ باید همه مقوله‌ها از جمله فیلم و سریال، کتاب و رسانه تا مسائل عادی که مردم در زندگی با آن مواجه هستند مانند آسیب‌های اجتماعی را باید در کنار هم ببینیم ، البته این‌ها در کشور با هم بسیار متفاوت هستند.

 

دشمن در موضوع جنگ نرم و فرهنگی هم برنامه‌ریزی کرده است

 

منظور اظهار داشت: سال گذشته‌ وقتی اغتشاشات زن، زندگی، آزادی را مشاهده کردیم، دیدیم که دشمن علاوه بر اینکه به شدت در جنگ اقتصادی و امنیتی با ما وارد شده، در موضوع جنگ نرم و فرهنگی هم برنامه‌ریزی کرده است؛ این موضوع می‌طلبد که بتوانیم متقابلاً در جنگ نرم واکنش لازم و به موقع را انجام دهیم.

 

وی گفت: سوال این است که سازمان برنامه به عنوان بخش برنامه‌ریزی و تامین مالی دولت به کجا و چگونه باید توجه کند.

 

موضوع فرهنگ مورد غفلت قرار گرفته است

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: برخی گلایه دارند موضوع فرهنگ مورد غفلت قرار گرفته و بیشتر در تخصیص منابع نگاهمان به موضوعات زیربنایی و اقتصادی معطوف شده که انتقاد درستی است؛ یعنی باید اهتمام خود را به بخش فرهنگ و بازآفرینی فرهنگی متفاوت کنیم و نیاز یک تغییر رویکرد جدی داریم.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :