موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی نفت و انرژی

a/154479 :کد

ایران سومین کشور در لوله کشی گاز

ایران سومین کشور جهان در ساخت خطوط لوله انتقال گاز است

  ﺳﻪشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ — ۰۷:۳۴
تعداد بازدید : ۵۸   
 تحلیل ایران -ایران سومین کشور جهان در ساخت خطوط لوله انتقال گاز است

تهران - تحلیل ایران- یک موسسه بین المللی از ساخت حدود ۷۰ هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز در جهان خبر داد و اعلام کرد چین، هند و ایران بیشترین سهم را در این زمینه دارند

به گزارش تحلیل ایران ، موسسه تحقیقاتی گلوبال انرژی مانیتور طی گزارشی اعلام کرد ۶۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال گاز در دنیا در دست ساخت است که این رقم نسبت به سال قبل رشد ۱۸ درصدی داشته است. هزینه ساخت این پروژه ها در حدود ۲۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

 

بر اساس این گزارش ۸۰ درصد از پروژه های ساخت خط لوله گاز دنیا در قاره آسیا متمرکز است و سه کشور چین، هند و ایران به ترتیب بیشترین سهم را از ۶۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر پروژه در دست ساخت خط لوله گاز در جهان را به خود اختصاص داده اند.

 

چین بیشترین سهم را در این زمینه دارد. این کشور در حال ساخت ۳۰ هزار و ۳۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال گاز در قالب ۱۵۰ پروژه است. هند که در حال توسعه و مدرن سازی شبکه انتقال گاز خود است در رتبه دوم از این نظر قرار گرفته است و قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ طول شبکه انتقال گاز خود را دو برابر کند. این کشور در حال ساخت ۱۵ هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز با هزینه ۲۶.۲ میلیارد دلار است.

 

ایران در رتبه سوم جهان از نظر طول خطوط لوله گاز در حال ساخت قرار گرفته است. این کشور هم اکنون در حال ساخت پنج هزار کیلومتر خط لوله با هزینه ۱۷.۸ میلیارد دلاری است.

 

ایران اکنون در حال ساخت خط لوله ‌سراسری شماره ۱۱ به طول ۱۲۰۰ کیلومتر است که قرار است با هزینه چهار میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۶ تکمیل شود. ظرفیت این خط ۴۰ میلیارد مترمکعب در سال پیش بینی شده است. خط لوله سراسری شماره ۹ نیز پس از تاخیرهای مکرر در سال ۲۰۲۲ در دولت سیزدهم کلید زده شده است. این خط که به لحاظ طول، ششمین خط لوله انتقال گاز در دست ساخت در جهان است به ایران کمک می کند نیازهای خود در اوج تقاضای گاز برای بخش خانگی و صنعت را تامین کند. طول این خط ۱۹۰۰ کیلومتر است که با بهره برداری می تواند ۴۰ میلیارد مترمکعب گاز را در سال منتقل کند. هزینه پیش بینی شده برای ساخت این خط ۳.۴ میلیارد دلار برآورد شده است.

 

علاوه بر در دست ساخت بودن پنج هزار کلیومتر خط لوله انتقال گاز در ایران ساخت ۱۶۰۰ کیلومتر خط لوله با هزینه ۹.۹ میلیارد دلار نیز در مرحله طراحی و پیشنهاد قرار دارد.

 

این گزارش همچنین به موضوع واردات گاز پاکستان از ایران اشاره کرده و نوشته ایران خط لوله لازم برای این پروژه در خاک خود را تکمیل کرده اما پاکستان به رغم تعهدات خود نتوانسته خط لوله انتقال گاز ایران را در داخل مرز خود بسازد. مقامات پاکستانی در اوت سال ۲۰۲۳ برای فرار از جریمه سنگین قرارداد با ایران مدعی وضعیت فورس ماژور شدند که البته ایران آن را نپذیرفته و از جریمه تا ۲۰ میلیارد دلاری پاکستان سخن گفته است.

 

روسیه، پاکستان،آمریکا، نیجریه، ایتالیا، آرژانیتن و کانادا نیز به ترتیب در رتبه های چهارم تا دهم از نظر طول خطوط لوله در حال ساخت برای انتقال گاز قرار گرفته اند. کل خطوط لوله انتقال گاز که در آمریکا در دست ساخت است ۱۵۰۰ کیلومتر با هزینه ۱۱.۵ میلیارد دلاری محاسبه شده است.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :