موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی بازار

a/154484 :کد

پیدایش بازار و رونق اقتصادی

توسعه تاریخی بازارها

  ﺳﻪشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ — ۱۰:۵۹
تعداد بازدید : ۸۰   
 تحلیل ایران -توسعه تاریخی بازارها

ارباب نیز به نوبه خود از اجاره بها برای نگهداری جنگ جویان، مشتریان و صنعت گران خود استفاده می کرد و این امر باعث رشد شهرها به عنوان مراکز تجارت و تولید شد.

توسعه تاریخی بازارها

به گزارش تحلیل ایران؛ تاریخ و انسان‌شناسی نمونه‌های بسیاری از اقتصادهای مبتنی بر بازار و یا تجارت را ارائه می‌دهد. برای مثال، مبادله هدایا بین جوامعی با منابع مختلف، ممکن است شبیه تجارت باشد، به ویژه در تنوع بخشیدن به مصرف و تشویق  تخصص در تولید، اما به لحاظ ذهنی معنای متفاوتی دارد.

به عنوان مثال، جوامع با منابع مختلف ممکن است شبیه تجارت باشند، به ویژه در تنوع بخشیدن به مصرف و تشویق تخصص در تولید، اما از نظر ذهنی معنای متفاوتی دارد. رقابت برای اینکه ببینیم چه کسی می تواند بیشترین سخاوت را از خود نشان دهد وجود دارد، نه اینکه چه کسی می تواند بیشترین سود را داشته باشد. نوع دیگری از مبادله غیرتجاری، پرداخت خراج یا حقوق به  پادشاه بود که سپس آنچه را که جمع آوری کرده بود توزیع می کرد. بر این اساس، تمدن های بزرگ، پیچیده و ثروتمندی پدید آمده اند که در آنها تجارت تقریباً کاملاً ناشناخته بود. شبکه عرضه و توزیع از طریق سیستم مالیات اداره می شد. وجه تمایز تجارت این است که کالاها نه به عنوان وظیفه یا اعتبار یا از روی مهربانی همسایگی، بلکه برای کسب قدرت خرید عرضه می شوند. به وضوح برای همه طرف‌ها راحت است که یک کالای واحد داشته باشندهنگامی که کالایی به عنوان پول قابل قبول است، استفاده از آن برای ذخیره قدرت خرید، استفاده از آن برای هدف اصلی خود را تحت الشعاع قرار می دهد. پیدایش  بازارهابه نظر می رسد بازارها به عنوان مراکز تجاری دارای سه نقطه مبدا جداگانه بوده اند. اولی در نمایشگاه های روستایی بود. یک کشاورز معمولی به خانواده اش غذا می داد و از محصول اصلی خود به ارباب و مالدار پول می داد. او حاشیه هایی داشت که محصولات قابل فروش را فراهم می کرد و نیازهایی داشت که نمی توانست در خانه آنها را برآورده کند پس از آن برای او راحت بود که به بازاری برود که در آن بسیاری بتوانند برای فروش و خرید ملاقات کنند.نکته دوم خدمت به ارباب بود. اجاره، اساساً به صورت غلات پرداخت می شد. حتی زمانی که به پول تبدیل می شد، فروش غلات برای تأمین وجوهی که به کشاورز برای پرداخت حقوقش می رسید، ضروری بود.پرداخت اجاره بها یک معامله یک طرفه بود که توسط ارباب تحمیل می شد. ارباب نیز به نوبه خود از اجاره بها برای نگهداری جنگ جویان، مشتریان و صنعتگران خود استفاده می کرد و این امر باعث رشد شهرها به عنوان مراکز تجارت و تولید شد.   یک طبقه شهری با استانداردهای زندگی توسعه یافته است که اعضای خود را قادر می سازد به یکدیگر و همچنین به صاحبخانه ها و مقامات رسیدگی کنند.سومین و تأثیرگذارترین خاستگاه بازارها در تجارت بین المللی بود. از قدیم الایام، بازرگانان ماجراجو (فینیقی ها، اعراب) جان و سرمایه خود را در حمل محصولات یک منطقه به منطقه دیگر به خطر انداختند. اهمیت تجارت بین المللی برای توسعه سیستم بازار دقیقاً در این بود که توسط اشخاص ثالث انجام می شد.در یک کشور مستقر، معاملات تجاری با توجه به حقوق، تعهدات و رفتار مناسب محدود می شد. برای مثال، در اروپای قرون وسطی، معاملات عمدتاً با مفهوم «قیمت عادلانه» تنظیم می‌شد، یعنی سیستمی از ارزش‌گذاری که به تولیدکنندگان و بازرگانان تضمین می‌کرد که درآمد کافی برای حفظ زندگی در سطحی مناسب با موقعیت ‌های مربوطه ‌شان را داشته باشند. اما در تجارتی که در آن فروشنده در هر دو طرف مشمول هیچ تعهدی نمی شود، هیچ گونه نگهداری ممنوع نیست. اصول تجاری دارای بازی آزاد هستند. در تجارت (به عنوان مثال، صادرات پشم انگلیسی به بافندگان ایتالیا) بود که اصل تجاری مفاهیم فئودالی از حقوق و وظایف را تضعیف کرد. همانطور که آدام اسمیت مشاهده کرد، زمانی که تجارت نیروهای تولید صنعتی را آزاد کرد، جهشی بزرگ رخ داد. بازارهای کالا های کشاورزی تحت شرایط رقابتی توسط کشت کاران نسبتاً کوچک در سطح وسیعی تولید می شود.خریداران نهایی نیز پراکنده هستند و مراکز مصرف از مناطق تولید فاصله دارند. بنابراین، فروشنده، از آنجایی که ضرورت دارد، در موقعیت اقتصادی قوی تری نسبت به فروشنده قرار بگیرد. این وضعیت زمانی که تولیدکننده دهقانی است که هم فاقد دانش تجاری و مالی است، کاملاً صادق است، به طوری که به محض رسیدن محصولش مجبور به فروش است. در مورد مزارع سرمایه داری که تنها منبع درآمد آن یک محصول تخصصی خاص است، این امر به میزان کمتری نیز صادق است. در این نوع تجارت، تقاضا و عرضه هر دو در کوتاه مدت بی کشش هستند - یعنی کاهش قیمت تأثیر زیادی در افزایش خرید ندارد و افزایش قیمت نمی تواند به سرعت باعث افزایش عرضه شود.منابع در معرض تغییرات طبیعی، شرایط آب و هوایی، آفات، و غیره هستند. و تقاضا با توجه به سطح فعالیت در مراکز صنعتی و با تغییر سلیقه و الزامات فنی متفاوت است. بنابراین، تحت بازار رقابت غیرقابل تنظیم، چنین بازارهایی با نوسانات مداوم قیمت ها و حجم تجارت در عذاب هستند. اگرچه معامله‌گران ممکن است با ایجاد سهام در زمان پایین بودن قیمت‌ها و آزاد کردن آنها در صورت بالا بودن تقاضا، این امر را تا حدی کاهش دهند، این خرید و فروش اغلب به سفته‌ بازی تبدیل می‌شود که تمایل به تشدید نوسانات دارد.رفتار بازارهای کالاهای اولیه زمانی که کل جوامع برای درآمد یا اشتغال و دستمزد به یک کالا وابسته هستند، موضوعی جدی است. جوامع کشاورزی که بخشی از یک اقتصاد صنعتی را تشکیل می‌دهند، عموماً توسط مقررات دولتی در انواع مختلف، حمایت‌های قیمتی یا حمایت از تعرفه از عملکرد عرضه و تقاضا در امان هستند. اگرچه برخی تلاش‌ها برای کنترل بازارهای کالاهای جهانی انجام شده است، اما اینها معمولاً بیشتر حرف هستند تا عملکرد.برخی از کشورها، برای مثال استرالیا، توانسته اند سود کافی از صادرات کالاهای اولیه برای جذب سرمایه برای توسعه صنعت به دست آورند. اما بیشتر کشورهای به اصطلاح در حال توسعه درآمدهای صادراتی خود را ناامن و ناکافی می دانند. سخنگویان آنها شکایت دارند که سیستم بازار جهانی به نفع کشورهای صنعتی عمل می کند. 

 

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :