موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی شناسنامه

a/154489 :کد

ثبت ۲۵۰هزار تقاضا از سوی فاقدین شناسنامه

ثبت ۲۵۰هزار تقاضا از سوی فاقدین شناسنامه/ اعطای هویت به ۲۶ هزار فرز

  ﺳﻪشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ — ۱۳:۱۵
تعداد بازدید : ۴۱   
 تحلیل ایران -ثبت ۲۵۰هزار تقاضا از سوی فاقدین شناسنامه/ اعطای هویت به ۲۶ هزار فرز

تهران- تحلیل ایران - رییس سازمان ثبت احوال کشور تعیین تکلیف فاقدین شناسنامه را از اولویت‌های این سازمان برشمرد و گفت: حدود ۲۵۰ هزار نفر فاقد شناسنامه در سامانه مربوطه ثبت نام کردند.

 به گزارش تحلیل ایران هاشم کارگر در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی  با تاکید بر اینکه موضوع فاقدین شناسنامه به عنوان یکی از دغدغه ها در سطح کشور مورد توجه ویژه مسئولان قرار دارد، افزود: با توجه به اینکه موضوع افراد فاقد شناسنامه، از موضوعاتی بسیار مهمی است که در چند دهه گذشته همواره کشور درگیر آن بود لذا در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم با توجه به سیاست های دولت مبنی بر حل مشکلات مردم، در نخستین سفر استانی رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان، اقدامات ویژه‌ای درخصوص رسیدگی به وضعیت افراد فاقد مدارک هویتی مدعی تابعیت ایرانی این استان در دستور کار قرار گرفت.

 

وی ادامه داد : به منظور تسریع در انجام امور مربوط کارگروهی تشکیل شده است تا بتوان با ایجاد هماهنگی در بین دستگاه‌های ذیربط اقدامات موثرتری به عمل آید.

 

کارگر در ادامه با اشاره به توجه ویژه دولت سیزدهم و وزیر کشور مبنی بر تعیین تکلیف افراد فاقد شناسنامه، ادامه داد: وزیر کشور نیز در این خصوص در اقدامی بی سابقه طی بخشنامه‌ای جامع و کامل به تمامی استانداران، فرمانداران و شورای تامین استان‌ها و شهرستان‌ها، آن‌ها را مکلف به شناسایی و تعیین تکلیف این افراد کرد.

 

وی گفت: به منظور تسریع در اقدامات و با توجه به مصوبه شورای امنیت کشور، سازمان ثبت احوال طی اقدامات ویژه‌ای تعیین تکلیف پرونده‌های موجود را به عنوان اولویت در دستور کار خود قرار داد و طی بخشنامه ای به مدیران کل ثبت احوال استان ها بر رسیدگی به پرونده‌های موجود به عنوان یکی از مهمترین اولویت های کاری تاکید کرد.

 

معاون وزیر کشور افزود: سازمان ثبت احوال کشور در نخستین قدم با مهیا کردن زیرساخت های لازم، برای این افراد فاقد شناسنامه، تشکیل پرونده داده و به آنان شناسه ای تخصیص داد.

 

وی با اشاره به راه اندازی سامانه الکترونیکی به نشانی http://faghedin.sabteahval.ir و ثبت نام حدود ۲۵۰ هزار نفر در این سامانه، افزود: این سامانه به منظور شناسایی، صدور کارت موقت و در نهایت تعیین تکلیف افراد فاقد شناسنامه با هدف استفاده از خدمات اجتماعی در راستای تکالیف دستورالعمل مقابله با فقر مطلق و کاهش هزینه های حاکمیتی صورت گرفته است که افراد بتوانند در این سامانه ثبت نام و برای احراز هویت و تابعیت و در نهایت صدور شناسنامه اقدام کنند.

 

معاون وزیر کشور با بیان اینکه تلاش بر آن است که تأیید یا رد تابعیت ایرانی این افراد و تعیین تکلیف پرونده‌های آنان در سریع‌ترین زمان ممکن به انجام رسد، گفت: هدف ما در ثبت احوال تعیین تکلیف پرونده این گونه افراد است تا این افراد را از مجهول بودن هویت در سطح کشور خارج کنیم و همه افراد مدعی شناسایی شوند؛ در واقع ساماندهی افراد فاقد شناسنامه در اولویت و دستور کار ویژه سازمان قرار دارد.

 

کارگر گفت: شناسایی و تعیین تکلیف افراد فاقد شناسنامه، کاهش هزینه‌های حاکمیتی، کمک به ایجاد سازوکارهای قانونی ارائه خدمت به افراد مشمول، ایجاد سرویس استعلام تصدیق اصالت کارت فاقدین شناسنامه از آثار و نتایج این طرح است.

 

رئیس سازمان ثبت احوال کشور افزود: تشکیل کارگروه های مشترک بین دستگاه های متولی، حضور میدانی مدیران سازمان ثبت احوال کشور در استان ها و پیگیری موضوعات مرتبط با افراد فاقد شناسنامه در دو سال گذشته از دیگر اقداماتی است که در این خصوص صورت پذیرفته است.

 

تاکنون شناسنامه‌ای برای این افراد صادر نشده است

 

وی ادامه داد: تعیین تکلیف هویت افراد یکی از نیازهای امروز کشور است که می‌تواند دولت انقلابی و مردمی را در جهت ارائه خدمات بهتر در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، رفاه شهروندان و ایجاد عدالت در خدماتی که دولت به آحاد جامعه ارائه می‌دهد، یاری کند.

 

کارگر افزود: با توجه به ایجاد سامانه و بانک اطلاعاتی مختص افراد فاقد شناسنامه، همه اقدامات و مکاتبات در خصوص آنان ثبت و ضبط می‌شود.

 

رئیس سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: در این سامانه برای این افراد شناسه‌ای اختصاصی تعریف شده و با اخذ اثر بیومتریک برای آنان کارت موقت مختص افراد فاقد شناسنامه صادر می‌شود.

 

وی افزود: در سازمان ثبت احوال یکی از اقداماتی در مرحله اول را مبتنی بر شناسایی این افراد گذاشتیم که بانک اطلاعاتی برای شناسایی این افراد ایجاد شود تا آنها شناسایی شده و تعدادشان مشخص شود و سپس با تعیین وضعیت افراد طبق قانون به آنها رسیدگی می شود.

 

کارگر با تاکید براینکه تاکنون شناسنامه‌ای برای این افراد صادر نشده چون در مرحله رسیدگی بوده است، اظهار داشت: بیشتر این افراد در استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، گلستان، کرمان و خوزستان و برخی استان‌های دیگر هستند.

 

رییس سازمان ثبت احوال در مورد صدورشناسنامه ایرانی برای فرزندان حاصل از ازدواج مادرایرانی با پدرخارجی گفت: رسیدگی به وضعیت کودکان حاصل از ازدواج مادر ایرانی و پدر خارجی و گرفتن شناسنامه براساس قانون تعیین تکلیف فرزندان حاصل از مادر ایرانی با پدران خارجی است و آنها برای گرفتن تابعیت باید به اداره اتباع استانداری‌ها مراجعه کنند و چنانچه تابعیت آنها مورد تایید قرار بگیرد، اسناد هویتی ایرانی برای آنها صادر می‌شود و در حال حاضر ۲۶ هزار مورد برای آنها شناسنامه صادر شده است.

 

بیشتر بخوانید

ثبت‌نام افراد بالای ۱۸ سال فاقد شناسنامه الکترونیکی شد

روند تعیین تکلیف افراد فاقد شناسنامه تسریع شود

تشکیل بیش از ۸۵۰۰ پرونده برای افراد فاقد شناسنامه/جزئیات نحوه تعیین تابعیت

رییس سازمان ثبت احوال: افراد فاقد شناسنامه در کشور ساماندهی می‌شوند

توضیح ثبت احوال درباره اخبار منتشر شده در مورد افراد بدون شناسنامه

 

به گزارش تحلیل ایران ، بحث اولیه در مورد اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی به سال ۸۵ و مجلس هفتم باز می‌گردد. این طرح در دوره‌های هشتم و نهم مجلس تغییراتی پیدا کرد و در نهایت توسط شورای نگهبان رد شد.

 

در سال ۹۷ دولت دوازدهم لایحه‌ای را به مجلس فرستاد تا به ‌موجب آن فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی بتوانند شناسنامه ایرانی دریافت کنند. این لایحه موافقان و مخالفانی داشت و هر کدام استدلال‌های خاص خود را داشتند تا آنکه سرانجام شورای نگهبان آن را در مهر ماه سال ۹۸ تصویب کرد و هم اکنون نیز وارد فاز اجرایی شده است.

 

معاون اول رییس‌جمهوری۱۳ خرداد ماه سال 1399 آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را برای اجرا به وزارتخانه‌های کشور، اطلاعات و امورخارجه و معاونت حقوقی رییس‌جمهوری ابلاغ کرد و بعد از آن هیات وزیران در اجرای قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، آیین‌نامه اجرایی نحوه اعطای تابعیت به افراد مشمول این قانون را تصویب کرد.

 

براساس این آیین‌نامه، هر زن ایرانی که با مرد غیرایرانی ازدواج کرده و در نتیجه این ازدواج، دارای فرزند زیر ۱۸ سال باشد و هر فردی که از مادر ایرانی و پدر غیرایرانی متولد شده و بیش از ۱۸ سال تمام داشته باشد می‌تواند متقاضی اعطای تابعیت برای فرزندش باشد.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :