موضوعات ‌مرتبط: سیاسی انتخابات

a/154502 :کد

سخنگوی شورای نگهبان

فردا بهمن شورای نگهبان اسامی داوطلبان تأیید صلاحیت‌شده اعلام می شود

  ﺳﻪشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ — ۱۸:۲۳
تعداد بازدید : ۵۶   
 تحلیل ایران -فردا بهمن شورای نگهبان اسامی داوطلبان تأیید صلاحیت‌شده اعلام می شود

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: فردا ۴ بهمن شورای نگهبان اسامی داوطلبان تأیید صلاحیت‌شده انتخابات مجلس خبرگان را به ما اعلام می‌کند و ما هم فورا ابلاغ خواهیم کرد.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از مهر، محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک سیما درباره تأیید صلاحیت و بررسی اعتراض‌ها گفت و گو کرد.

متن این گفت‌وگو به شرح زیر است:

از اوضاع تأیید صلاحیت‌های مجدد بعد از اعترض‌ها بگویید؟ قرار است که همه تأیید صلاحیت‌های اتفاق افتاده بعد از رد صلاحیت‌های ۱۹ بهمن اعلام بشود، یا تدریجی دارد اعلام می‌شود؟

اسلامی: یک کار خوبی که امسال به نظرمن شورای نگهبان انجام دادند این بود که آمدند آن دسته از اعتراض کنندگان به بررسی صلاحیت خودشان در هیئت‌های نظارت را که بررسی کردند و تأیید صلاحیت صورت گرفت را، قبل از موعد اصلی یعنی ۱۹ بهمن منتشر کردند و اعلام کردند به ستاد انتخابات کشور، ما هم فوراً ابلاغ کردیم به داوطلبان، بسیار خوب بود، به تدریج این کار دارد صورت می‌گیرد در این دوره، یعنی متفاوت از ادوار گذشته است، در ادوار گذشته در انتهای همان بازه زمانی منتشر می‌شد، ابلاغ می‌شد، این دوره متفاوت بوده و ما یک بهمن انتهای تقریباً شب بود که لیست یا فهرست تأیید شدگان را از شورای نگهبان دریافت کردیم، هزار و ۱۴ نفر مجموعه فهرست بود که ابلاغ کردیم، پیامک زدیم به کلیه داوطلبانی که تأیید صلاحیت شدند و الان مجموعاً ۱۲ هزار و ۳۳ نفر مجموع تأیید شدگان و نامزدهای محترمی هستند که انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور خواهند داشت.

با توجه به این که ۱۹ بهمن ماه تاریخ خاتمه بررسی اعتراض‌ها است، در روزهای آینده یعنی از امروز که سوم بهمن است، امید داریم که تأیید صلاحیت‌ها بیشتر بشود؟ تعداد بیشتری شما اعلام بکنید؟

اسلامی: این طوری که بنده مطلع هستم بله، احتمالاً باز یک فهرست دیگری هم خواهد بود، به تدریج دارد این کار صورت می‌گیرد، به نظر من کار خوبی هم است، یک به هرحال روش نو و اینکه تدریجی شما فهرستی را منتشر بکنید، بسته به این است که بررسی‌ها تمام بشود و نهایتاً ابلاغ نتایج صورت بگیرد.

سوالی که الان پیش می‌آید اینکه از این هزار و ۱۴ نفری که مجدداً تأیید صلاحیت شدند، از نمایندگان ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی و مجلس فعلی هم که رد صلاحیت شده بودند، کسانی حضور داشتند؟

اسلامی: در این فهرست خیر، در این فهرست حضور ندارند، شاید فهرست بعدی یا فهرست‌های بعدی احتمالاً خواهند بود.

پس هنوز کسانی که در مجلس هستند می‌توانند امید داشته باشند. که تا ۱۹ بهمن فرصت هست؟

اسلامی: بله.

یک موضوعی که خیلی مهم است اتفاق بیفتد بحث رقابتی بودن انتخابات است و بالاخره طیف اصلاح طلب، طیف اصولگرا، مستقل و … و همه دوست داریم ببینیم که چه نسبتی وجود دارد نسبت به افرادی که صلاحیت شأن تأیید شده در این گروه‌ها چند نفرند، یعنی نسبتی وجود دارد؟ آماری وجود دارد؟ ما چنددرصد اصلاح طلب داریم؟ چند درصد اصولگرا داریم؟

اسلامی: مطلع هستید ستاد انتخابات کشور پرسشنامه‌ای را در اختیار داوطلبان قرارداد چه در پیش ثبت نام و چه در ثبت نام، پرسشنامه ثبت نام یک مقدار تفصیلی بود، اما نکته‌ای که سرکار عالی پرسیدید که چه طیف سیاسی شما وابسته هستید و یا به چه طیف سیاسی تمایل دارید؟ در پرسشنامه موجود نیست، یعنی ما سوالی را نداریم.

چرا؟

اسلامی: این جزو شرایط پرسشنامه نیست، این پرسشنامه‌ها هم براساس قانون می‌باید توسط وزارت کشور تعریف بشود، تهیه بشود، تدوین بشود و به تأیید هیئت نظارت مرکزی یا شورای نگهبان برسد، به همین جهت پرسشنامه یک کار کاملاً دقیق و تخصصی است، مرتبط است با سوالاتی که قانون مشخص کرده در شرایط ثبت نام.

مثلاً چه سوال‌هایی تو این پرسشنامه هاست؟

اسلامی: به هر حال از سلجدی شما فرض بگیرید، هویتی شما هست تا مدارک تحصیلی، تا سوابق فعالیت‌های اجتماعی شما در حوزه، یا بر می‌گردد بعضاً به سفرهایی که داشتید، یک کار بسیار تخصصی است براساس قانون، یعنی ما باید قانون را مبنا قرار بدهیم و بیاییم پرسشنامه را طراحی کنیم، اما یک کاری که ما اینجا صورت دادیم.

یعنی از این پرسشنامه‌ها آماری در نمی‌آید؟

اسلامی: از این پرسشنامه‌ها آماری را نداریم، یعنی تصور نشود که ستاد انتخابات آمار طیف‌های سیاسی را از خود داوطلب گرفته باشد نه، اما بعد از اینکه داوطلبان مشخص می‌شوند در حوزه‌های انتخابیه خودشان، خب اینها مشهورند، برخیشان مشهورند، برخیشان شاید شناخته شده نیستند، ستادهای انتخابات استاین ما، آمدند و یک کار آماری را شروع کردند و تمایلات یا طیف سیاسی نامزدها و داوطلبان را احصا کردند، ما براساس آن بررسی ستادی استانی که صورت گرفت مشخص شد که هم افراد مستقل آمدند، یعنی طیف مستقل، ما الان در کشور سه طیف سیاسی را تعریف شده داریم، براساس کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، یا فراکسیون اصولگرا هستند، یا اصلاح طلب، یا مستقل، الان براساس همان احصایی که صورت گرفت در استان‌ها هم مستقلین آمدند و هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان، رقمش هم ما یک برنامه‌ای دیگری بود اشاره کردم براساس آنچه که احصا شده.

نه دیگر، شما باید همه آمار را دست اول در برنامه ما منتشر کنید، چرا برنامه دیگر گفتید؟
اسلامی: شاید بیش از هزار و ۵۰۰ نفر اصلاح طلب، بیش از دو هزار نفر اصولگرا و بیش از چهارهزار نفر مستقلین بودند در این احصایی که ما داشتیم، خب برخی افراد هم ناشناخته بودند، ستاد انتخابات استان نتوانسته بود به دست بیاورد که این فرد متمایل به چه طیفی است، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که سه طیف سیاسی که کشور فعال هستند، چه در خانه احزاب، چه در کمیسیون ماده ۱۰ یعنی احزابی که در کشور شکل گرفتند، الان در مجموعه نامزدها مشاهده می‌شود که وجود دارند و به هرحال به همین جهت رقابتی بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی در این دوره براساس این مستنداتی که عرض کردم، به نظر من موجود است و این شرایط رقابتی وجود دارد.

با توجه به رقم‌هایی که شما گفتید، به نظرم رقابت نزدیک هم هست، مخصوصاً بین اصلاح طلب و اصولگرا، فکر کنم عددش نزدیک است.
اسلامی: بله همین طور است.

یک بحثی که می‌دانم دغدغه اصلی شما و تمامی همکاران تان هست در ستاد انتخابات کشور بحث برگزاری یک انتخابات سالم است و قطعاً هم نیاز به آموزش دارد برای عوامل اجرایی انتخابات، الان آموزش شروع شده؟ از کی شروع می‌شود؟ چه کارهایی در این زمینه انجام شده؟

اسلامی: شاید از سال گذشته ما آموزش را شروع کردیم، ما اسفند ماه گذشته، یک همایش مشترکی بین وزارت کشور و شورای نگهبان برگزار شد، این همایش مشترک سرفصل‌های آموزشی را ما تبادل کردیم در کارگروه‌هایی که آنجا شکل گرفت، به این جهت که برسیم به یک مجموعه آموزشی مدون بدون نقص، براساس یک جدول زمانبندی آموزش ما مخاطبان خودش را پیدا کرد، یعنی فرض بفرمائید معاون سیاسی به عنوان رئیس ستاد انتخابات، دبیرستاد یا مدیرکل سیاسی، فرمانداران، بخشداران، معاونان فرماندار و مسئولین آی تی، این مجموعه‌های مختلف و بعد هم عوامل اجرایی که در شعب با ما همکاری می‌کنند اینها مخاطبان اصلی آموزش ما شدند و ما هم شروع کردیم، برای همه این رده‌هایی که اشاره کردم و مخاطبان همایش‌های آموزشی برگزار شد، هفت همایش آموزشی منطقه‌ای را با حضور فرمانداران و مجموعه مدیران سیاسی و مدیران آی تی شکل دادیم، الان در بازه آموزش عوامل اجرایی هستیم، یعنی عوامل اجرایی براساس قانون تا یک ماه قبل از انتخابات می‌باید بسته بشوند، الان حدود ۷۵۰ هزار نفر عامل اجرایی در شعب ما با آنها سروکار داریم، اینها را داریم آموزش می‌دهیم، هر هفته شما در کشور می‌بینید این همایش و یک نکته دیگر تربیت مدرس انتخابات است، یک کار جدیدی را شروع کردیم که یک سری مدرسین را شناسایی می‌کنیم در خود مجموعه وزارت کشور مثل معاون سیاسی فرماندار، اینها مدرس می‌شوند و بعد اینها حلقه‌های بعدی هستند که آموزش می‌دهند، این کار هم بسیار ارزشمند بوده.

نامزدهای تأیید صلاحیت شده مجلس خبرگان را کی اعلام می‌کنید؟
اسلامی: انشاالله چهار بهمن شورای نگهبان به ما اعلام می‌کند و ما هم فوراً ابلاغ خواهیم کرد.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :