موضوعات ‌مرتبط: سیاسی بین الملل

a/154522 :کد

نشست شورای امنیت سازمان ملل

نابودی حماس هرگز به وقوع نمی‌پیوندد

  چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ — ۰۶:۵۹
تعداد بازدید : ۶۲   
 تحلیل ایران -نابودی حماس هرگز به وقوع نمی‌پیوندد

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای امنیت گفت که آمریکا با حمایت از جنایات رژیم اسرائیل مانع شورای امنیت برای توقف نسل‌کشی و آتش‌بس در غزه می‌شود.

به گزارش تحلیل ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران سه شنبه شب به وقت محلی در نشست شورای امنیت برای بررسی اوضاع خاورمیانه به ویژه فلسطین در جمع وزرای خارجه کشورهای شرکت کننده در این نشست افزود: به جای دعوت از دیگران به خویشتن‌داری، ایالات متحده می‌بایست رژیم اسراییل را مجبور کند که جنگ را متوقف کرده آمریکا باید تلاش نماید تا از دامی که رژیم صهیونیستی برای کشاندنش به درگیری مستقیم پهن کرده، رهایی یابد.

 

امیرعبداللهیان تاکید کرد: کشتار غیرنظامیان بی‌گناه بویژه زنان و کودکان باید فوراً متوقف شود. جنگ راه حل نیست؛ امنیت را نمی‌توان با توسل به زور و ارتکاب نسل‌کشی در غزه به دست آورد.

وی تصریح کرد: کشتار غیرنظامیان در غزه و کرانه باختری نمی‌تواند تا به اصطلاح «نابودی کامل حماس» ادامه یابد. زیرا آن زمان هرگز نخواهد رسید؛ چراکه اراده پولادین این ملت طی ۸۰ سال ذره‌ای سست و تضعیف نشده است.

 

متن کامل سخنان وزیر خارجه ایران در نشست شورای امنیت به شرح زیر است:

 

آقای رییس،

 

از شما بابت برگزاری این نشست به موقع سپاسگزارم.

 

آقای رییس، جناب دبیرکل، عالیجنابان؛

 

همه ما امروز در شورای امنیت در شرایطی جمع گرد هم آمده‌ایم که رژیم اشغالگر و آپارتاید اسراییل هیچ خط قرمزی را در نسل‌کشی فلسطینیان در غزه و کرانه باختری رعایت نمی‌کند.

 

اگرچه طبق ماده ۲۴ منشور سازمان ملل متحد، اعضای این سازمان «مسوولیت اصلی» «اقدام سریع و مؤثر» برای «حفظ صلح و امنیت بین‌المللی» را به شورای امنیت واگذار نموده‌اند، اما عجز این نهاد در رسیدگی به جنایات رژیم اسراییل و پاسخگو نمودن آن غیرقابل پذیرش است.

 

ایالات متحده آمریکا به‌عنوان حامی و شریک اصلی رژیم اسراییل در جنایات آن، مانع از انجام مؤثر وظایف ذاتی این نهاد در توقف نسل‌کشی آشکار یک ملت و برقراری آتش‌بس در نوار غزه شده است.

 

از سوی دیگر، آمریکا بارها نگرانی شدید خود را از سرریز شدن تنش در منطقه ابراز کرده؛ اما با این حال همچنان به حمایت همه‌جانبه خود از ماشین جنگی رژیم اسراییل ادامه می‌دهد. ایالات متحده آمریکا حتی حاکمیت یمن را زیر پا می‌گذارد و عملاً دامنه درگیری را گسترش می‌دهد؛ اقداماتی که باید مسوولیت عواقب آن را بپذیرد.

 

به جای دعوت از دیگران به خویشتن‌داری، ایالات متحده می‌بایست رژیم اسراییل را مجبور کند که جنگ را متوقف کرده آمریکا باید تلاش نماید تا از دامی که رژیم صهیونیستی برای کشاندنش به درگیری مستقیم پهن کرده، رهایی یابد.

 

جناب آقای رییس، عالیجناب

 

ما معتقدیم که آینده فلسطین متعلق به همه فلسطینی‌هاست.

 

تاکید می‌کنم که کشتار غیرنظامیان بی‌گناه به‌ویژه زنان و کودکان باید فوراً متوقف شود. جنگ راه حل نیست؛ امنیت را نمی‌توان با توسل به زور و ارتکاب نسل‌کشی در غزه به دست آورد.

 

کشتار غیرنظامیان در غزه و کرانه باختری نمی‌تواند تا به اصطلاح «نابودی کامل حماس» ادامه یابد. زیرا آن زمان هرگز نخواهد رسید؛ چراکه اراده پولادین این ملت طی ۸۰ سال ذره‌ای سست و تضعیف نشده است.

 

لذا، شورای امنیت می‌بایست با پایان دادن به انفعال طولانی‌مدت خود و اتخاذ قطعنامه‌ای قاطع، به مسوولیت قانونی که منطبق با منشور است، عمل نماید.

 

این قطعنامه باید قویاً و صراحتاً خواستار آتش‌بس فوری و دایمی، ارسال بدون مانع کمک‌های بشردوستانه، خروج فوری و کامل رژیم اسراییل از غزه، و تعهد به جلوگیری و خودداری از هرگونه تلاش برای کوچاندن فلسطینیان به مصر و اردن باشد.

 

(همچنین مبادله اسیران جنگی مهمترین مساله باقی‌مانده است.) این تنها راه حل بحران کنونی است.

 

مایلم تاکید کنم که لازم است محاصره انسانی غزه به‌طور کامل برداشته شود و از ارسال بدون محدودیت کمک‌های بشردوستانه به تمام مناطق شمال و جنوب غزه اطمینان حاصل شود.

 

همچنین باید بر ضرورت فوری فراهم شدن امکانات لازم برای بازگشت مردم غزه به مناطق خود، اسکان آوارگان و بی‌خانمان‌ها و کمک جامعه بین‌المللی برای بازسازی زیرساخت‌ها تاکید نمایم.

 

علاوه بر این، پاسخگو نمودن رژیم صهیونیستی بخاطر ارتکاب جنایات جنگی و اطمینان از اینکه عاملان چنین جنایاتی به دست عدالت سپرده شوند، بسیار حایز اهمیت است.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :