موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی فرهنگی_هنری

a/154528 :کد

کارگردان تروما

جای بخش هویت ملی در فجر خالی بود

  چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ — ۰۹:۴۲
تعداد بازدید : ۴۸   
 تحلیل ایران -جای بخش هویت ملی در فجر خالی بود

احمد سلیمانی کارگردان «تروما» با بیان اینکه جای خالی بخش هویت ملی در بزرگ‌ترین رویداد تئاتری کشور حس می‌شد، عنوان کرد پرداختن به موضوعی با محوریت حاج قاسم برای گروهش یک ضرورت بوده‌ است.

«تروما» و ضرورتی به نام حاج قاسم/جای بخش هویت ملی در فجر خالی بود

به گزارش تحلیل ایران به نقل از مهر، احمد سلیمانی کارگردان «تروما» با بیان اینکه جای خالی بخش هویت ملی در بزرگ‌ترین رویداد تئاتری کشور حس می‌شد، عنوان کرد پرداختن به موضوعی با محوریت حاج قاسم برای گروهش یک ضرورت بوده‌ است.

احمد سلیمانی کارگردان نمایش «تروما» که یکی از آثار حاضر در بخش هویت ملی چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر است درباره روند تولید این اثر نمایشی  گفت: نمایش «تروما» از مراحل اولیه تولید با ایجاد یک اتاق فکر و خرد جمعی شکل گرفت. در واقع برای نگارش متن اثر، تیمی چهار نفره ایده و طرح‌های خود را با هم به اشتراک گذاشتند و در نهایت با تأیید تمامی دوستان به طرح نهایی رسیدیم.

وی ادامه داد: با اضافه شدن ایوب آقاخانی به گروه، او سرپرستی گروه نویسندگان را برعهده گرفت و با ایجاد تغییراتی در متن به نمایشنامه فعلی که اکنون روی صحنه است، رسیدیم.

«تروما» و ضرورتی به نام حاج قاسم/جای بخش هویت ملی در فجر خالی بود

کارگردان «تروما» درباره داستان این نمایشنامه افزود: نمایش «تروما» روایتگر زندگی فرماندهی شبه نظامی از نزدیکان سردار حاج قاسم سلیمانی است. این فرمانده پس از پنج سال در بیمارستانی به هوش می‌آید و افرادی به دنبال بازیابی اطلاعات او هستند. برای ما پرداختن به موضوعی با محوریت حاج قاسم سلیمانی و تأثیر حضور او در منطقه ضروری بود.

سلیمانی با بیان اینکه برای گروه نمایش پرداختن به موضوعی با محوریت حاج قاسم سلیمانی و تأثیر حضور او در منطقه جغرافیایی حساسِ خاورمیانه ضروری بود، گفت: «در نمایش «تروما» به سردار سلیمانی تنها به چشم یک شهید نگاه نکردیم و با تاکید بر بار دراماتیک اثر سعی کردیم نمایشی شایسته جایگاه و منزلت این قهرمان ملی روی صحنه ببریم.

این کارگردان توضیح داد: باید قهرمانان ملی را به دور از کلیشه‌های مرسوم و آثار شعارزده در آثار نمایشی به تماشاگران معرفی کنیم نه اینکه تنها به نمایش و روایت زندگینامه شخصیت‌ها بسنده کنیم.
قطعاً جذب تماشاگر برای نمایش‌هایی که به پرتره‌نگاری از شخصیت‌های تاریخی، سیاسی، اجتماعی و … می‌پردازند کار سختی است اما نشدنی نیست. برای ایجاد و تحکیم این پل ارتباطی بین اثر و مخاطب باید از تولید آثار شعاری که به دنبال تأثیر آنی هستند، اجتناب کرد.

سلیمانی با اشاره به بخش هویت ملی در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: زمانی که جشنواره مهم و تأثیرگذاری همچون جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به عنوان بزرگ‌ترین رویداد تئاتری کشور در حال برگزاری است، قطعاً جای بخش هویت ملی در آن خالی بوده و بسیار خوشحال هستم که این بخش به جشنواره اضافه شده است.

«تروما» و ضرورتی به نام حاج قاسم/جای بخش هویت ملی در فجر خالی بود

وی با تاکید بر معرفی هویت ملی به نسل جوان و جدید کشور، گفت: آئین و رسوم، فرهنگ ملی و تاریخی، هشت سال دفاع مقدس، قهرمانان ملی و دیگر داشته‌های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی ما که متعلق به این خاک و مردم این سرزمین است، هویت ملی ما را تشکیل می‌دهند و باید بیش از پیش توسط هنرمندان مورد توجه قرار گرفته و به مخاطبان معرفی شوند.

نمایش «تروما» به کارگردانی احمد سلیمانی و تهیه کنندگی حمید نیلی سه شنبه و چهارشنبه سوم و چهارم بهمن ماه ساعت ۱۹ در قالب بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر در تالار وحدت به صحنه می‌رود.

احمد کاوری، ایوب آقاخانی، مجید رحمتی، رزا بیات بازیگران این اثر نمایشی هستند.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :