موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی فرهنگ و ادب

a/154569 :کد

سکوهای فروش در اختیار عرضه کنندگان قرار گرفت

سکوهای فروش در اختیار عرضه کنندگان لباس عفیفانه قرار می‌گیرد

  پنجشنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ — ۲۲:۱۰
تعداد بازدید : ۴۸   
 تحلیل ایران -سکوهای فروش در اختیار عرضه کنندگان لباس عفیفانه قرار می‌گیرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جشنواره مد و لباس فجر گفت: به زودی سکوهای فروش را در اختیار عرضه‌کنندگان لباس عفیفانه و طراحان می گذاریم تا امکان عرضه گسترده کارهایشان به وجود بیاید.

 

به گزارش خبرنگار تحلیل ایران ، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم پایانی دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر که شامگاه امروز پنج‌شنبه پنجم بهمن در تالار وحدت برگزار شد، گفت: مهم‌ترین بخش و اساسی‌ترین حضور در این جشنواره متعلق به اصناف، گروه‌های مردمی، طراحان و ویژندها است و این موضوع برای مان بسیار اهمیت دارد. این جشنواره اساساً کاری مردمی است؛ ما جشنواره فجر را برگزار می‌کنیم برای اینکه در مردمی‌ترین شکل خودش اتفاق بیفتد و دولت نهایتاً نقش سیاست‌گذاری، حمایت، تسهیل‌گری و نظارت را برعهده دارد.

 

وی افزود: موضوع مهم پوشش در اختیار مردم و گروه‌های باتجربه شاخص است و ما ویژندهای مهمی در این عرصه داریم که برخی دهه‌ها است در حال درخشش هستند. ما در حوزه پوشاک به چند مسئله محوری توجه داریم و تنوع در سلایق و پوشش را قبول داریم. معتقدیم باید به گستردگی و تنوع فرهنگی و خرده‌فرهنگ‌های ایران پهناور در همه بخش‌ها احترام گذاشت؛ همان طور که به لهجه‌ها، گویش‌ها، زبان، آداب و رسوم با کمال میل و افتخار احترام می‌گذاریم در موضوع پوشش نیز به همین نحو است و این برای ما بسیار مهم است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اصل دوم را تأکید بر زیبایی عنوان کرد و گفت: ما زیبایی را به عنوان یک مسئله فطری باید پاس بداریم. انسان به عنوان اشرف مخلوقات این جایگاه ممتاز را در خلقت دارد که «ان الله جمیل و یحب الجمال؛ خداوند زیباست و زیبایی و جمال را دوست دارد».

 

وی ادامه داد: در آداب مربوط به انتخاب امام جماعت خصایصی برشمرده‌اند و گفته شده اگر همه خصایص مساوی بود، فردی که زیباتر است به عنوان امام جماعت بایستد. به خاطر اهمیت زیبایی است که کارگروه مد و لباس داریم چون باید این تنوع را به زیباترین شکل در اختیار نسل امروز قرار دهیم. نسل امروز ما نوجوانان و جوانانی هستند که قدرت انتخاب‌گری بسیاری دارند و ما باید این زیبایی را ترویج کنیم.

 

اسماعیلی گفت: مساله سوم، حفظ معیارهای قانونی و بومی در حوزه لباس است. مردم ایران مردمی اصیل با فرهنگی چندهزار ساله هستند. همه نگارگری‌های تاریخی و همه آثار مهم باستانی ما را ملاحظه کنید؛ هیچ جایی هیچ زن و مردی با پوشش غیر متعارف دیده نشده است. این خاصیت فرهنگ ایران است. اگر غرب جدید با تمدن مادی‌گرا، انسان‌محور، فردگرا و لذت‌گرای غربی میلش به سمت برهنگی است، فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی ما فرهنگی چند هزار ساله است که میلش به سمت پوشش است.

 

وی افزود: پوشش در سایر هنرهای ایرانی نیز نمود دارد. در حوزه هنرهای تجسمی دیده‌اید که در موزه‌های مهم غربی و در میادین شهرهای غربی مجسمه‌هایی با حداقل پوشش وجود دارد. ذات آن فرهنگ در دوره جدیدش میل به برهنگی دارد و تمام تلاشش این است که این برهنگی را به جوامع و فرهنگ‌های دیگر تحمیل کند. این است که ما همیشه در موضع پوشش، یک نگاه تمدنی چند هزار ساله داریم و معتقدیم باید از میراث اجدادمان که با معارف دینی گره خورده با قوت دفاع، حمایت و صیانت کنیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارشاد به نتایج به کارگیری نگاه غربی و انحطاط اخلاقی که در خانواده‌های تک‌والدی و بسیاری دیگر از مشکلات بروز دارد، اشاره کرد و گفت: اگر روی موضوع پوشش به عنوان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های هویتی و تمدنی ایستاده‌ایم برای پاسداشت و صیانت از خانواده است. خانواده اصیل‌ترین نهاد مورد اهتمام در حوزه مکارم اخلاقی ما است. ما به خانواده‌های ایرانی و تنوع پوشش اقوام و مناطق مختلفمان افتخار می‌کنیم.

 

وی افزود: هیچ کس به دنبال تحمیل یک نگاه، سلیقه و یا پوشش به جامعه ایرانی نیست؛ این شدنی نیست. تنوع، زیبایی و قانون، سه‌گانه‌ای است که با ریشه‌های اصیل بومی، سنتی، دینی و اخلاقی ما مطابق است.

 

اسماعیلی گفت: ما سیاه‌نمایی‌های بسیاری در معرفی جامعه امروز ایران می‌بینیم اما من به عنوان یک پژوهشگر در حوزه مسائل اجتماعی عرض می‌کنم علیرغم همه مشکلات، جامعه ایرانی یک جامعه قوی و مستحکم است. البته در بخش‌هایی دچار آسیب هستیم و باید مراقبت کنیم که از جمله اسباب مراقبت، برپایی همین جشنواره‌ها است.

 

وی با اشاره به اینکه در همین تقدیرهایی که انجام شد به عدالت فرهنگی توجه شده و از کاشان، شاهرود، گرگان و … برنده داشته‌ایم، گفت: مهترین کار همکاران من اتصال طراحان کم نام و نشان ولی معتبر و خلاق به ویژندها و تولیدکنندگان اصیل و قوی ایرانی است. این پیوند باید بین بخش‌های مختلف اتفاق بیفتد و ما بخش اتصال طراحان با ویژندهای مهم و تأثیرگذار را باید شاهد باشیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به دنبال ایجاد سکوهای فروش در اماکن پرتردد هستیم و می‌خواهیم زحمت این را به اصناف بدهیم تا طراحان بتوانند سکوهای فروش خوبی در اختیار داشته باشند. با چند مجموعه فروشگاه زنجیره‌ای نیز توافق شده است و مناطق مهم شهر باید بتوانند از این نوع سکوها میزبانی کنند.

 

وی افزود: به زودی قرار است سکوهای فروش را در اختیار عرضه‌کنندگان لباس عفیفانه و طراحان بگذاریم تا امکان عرضه گسترده کارهایشان به وجود بیاید. عقب‌ماندگی ما در این حوزه بیش از دستاوردهای ماست و باید این معضل را حل کنیم.

 

اسماعیلی گفت: وقتی موفق هستیم که در کف میدان خانم‌ها و آقایان ما از من وزیر و شما گلایه نکنند که لباس مناسب در اختیار ما نیست. کار وقتی نمره قبولی می‌گیرد که کار را در میدان عمل انجام داده باشیم.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :