موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی کشاورزی

a/154604 :کد

۲۱ میلیون تن ضایعات غلات

نتیجه ماشین آلات فرسوده کشاورزی

  شنبه ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ — ۰۹:۳۲
تعداد بازدید : ۵۶   
 تحلیل ایران -نتیجه ماشین آلات فرسوده کشاورزی

تقریباً ۲۱میلیون تن فقط درتولید غلات بدلیل فرسودگی ماشین‌آلات سالانه درحال از بین رفتن است.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از مهر، عبور از کشاورزی سنتی با تحول در بخش مکانیزاسیون شدنی است. این در حالی است که به لحاظ فناوری تجهیزات کشاورزی در سطح نازلی بوده و آمار تراکتورهای فرسوده در کشور بالا است. به گفته رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، در حال حاضر ۳۰۰ هزار تراکتور فرسوده در کشور وجود دارد که بالای ۱۳ سال ساخت بوده و هر سال هم به این عدد اضافه می‌شود. به گفته وی سالانه به ۶۰ هزار تراکتور نیاز است تا فقط فرسوده‌ها از چرخه مصرف خارج شوند. این در حالی است که مدیرکل دفتر ماشین آلات کشاورزی ساختمانی و معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید دارد ظرفیت داخل در تولید تراکتور نیاز کشور را پاسخگو بوده به شرط اینکه تقاضا مطابق با نیاز سفارش‌گذاری شود.

 

سرپرست معاونت سرمایه گذاری و نظام‌های بهره برداری مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی داشتیم که به واکاوی وضعیت ماشین آلات کشاورزی کشور پرداخته است.

 

عبور از کشاورزی سنتی نیاز به پوست اندازی در بخش مکانیزاسیون دارد. برنامه وزارت جهاد کشاورزی در حوزه نوسازی فناورانه در حوزه ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی چیست؟

 

کمبود و نواقصی که در حال حاضر با آن رو به رو هستیم مربوط به منابع اعتباری برای ساخت دستگاه‌های با فناوری جدید و معرفی و توسعه آن است. سال حدوداً ۱۳۹۰ خورشیدی بود که مرکز توسعه، منبع اعتباری جداگانه‌ای تحت عنوان طرح نمونه سازی در اختیار داشت؛ حتی شاید این موضوع به قبل سال ۹۰ برگردد. در این مقطع زمانی متناسب با فناوری مورد نیاز فراخوان داده می‌شد. یک تولیدکننده انتخاب و طرح را طی قراردادی با وی پیش می‌بردند. نمونه ساخته و در بین استان‌ها توزیع می‌شد. اگر طرح به نتیجه می‌رسید- البته بسیاری مفید واقع نشده و رد می‌شد- متناسب با توسعه فناوری دنبال می‌گردید. امروز متأسفانه هیچ منبع اعتباری به توسعه فناوری در بخش مکانیزاسیون تخصیص داده نمی‌شود؛ به همین دلیل در بحث ارتقا فناوری کل صنایع دچار چالش هستند. ما هم از این موضوع رنج می‌بریم و تلاش می‌کنیم که از طریق معاونت توسعه فناوری خود وزارتخانه یا از طریق معاونت ریاست جمهوری بستر توسعه فناوری پیگیری شود.

 

توسعه فناوری با توجه به اینکه ریسک دارد و کشاورز هم ریسک پذیر نیست دولت باید در ارتقا فناوری حوزه ماشین آلات بخش کشاورزی خودش با بسته‌های حمایتی این ریسک را بپذیرد در غیر این صورت ناگزیر هستیم روند فعلی را ادامه دهیم.

 

رئیس جمهوری در سفر به تبریز دستور داد برای خرید تراکتور ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شود. آیا پرداخت شد؟

 

۵ هزار میلیارد تومان با سود ۲۳ درصد و بازپرداخت ۳ و ۷ ساله بوده که برای کل توسعه مکانیزاسیون است. هنوز تخصیص داده نشده و بانک‌ها باید همکاری کنند.

 

تسهیلات با بهره بالا کشاورزان را تشویق به خرید نمی‌کند و اگر به سوی تولید و توسعه ماشین آلات حرکت شود این تسهیلات گران قیمت سبب می‌شود تا بازار تقاضا کاهش چشمگیری داشته باشد؛ ضمن اینکه ارتقا فناوری و بهره‌گیری از فناوری نوین و ریسک آن سبب می‌شود تا بهره برداران ماشین آلات فرسوده را به نو ترجیح دهند. برای تشویق افراد به استفاده از فناوری جدید که به طور قطع از ماشین آلات فعلی گران‌تر است دولت باید یارانه و منابع مالی تشویقی در نظر بگیرد. در این بخش ضعیف عمل کرده‌ایم.

 

در حالی که بازار تراکتور دارای تقاضا انباشت شده است میزان عرضه چقدر با نیازمندی این بازار فاصله دارد، این عدد چقدر است؟

 

تراکتورسازی سامانه‌ای راه اندازی کرده که متقاضیان در این سامانه ثبت نام می‌کنند و وزارت جهاد کشاورزی در بازار فروش نقشی ندارد. قول‌های مختلفی شنیده می‌شود اینکه حتی تا ۵۰ هزار تقاضا برای خرید تراکتور در سامانه شرکت تراکتورسازی ثبت نام شده است. میزان تأمین آن هم وقتی آمارهای سال‌های اخیر را بررسی می‌کنیم، سقف آن ۲۰ تا ۲۵ هزار دستگاه بوده است؛ به این ترتیب می‌توان گفت تأمین کننده نیرومحرکه بخش کشاورزی تقریباً ۵۰ درصد تقاضا را پاسخ داده است.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :