موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی نفت و انرژی

a/154648 :کد

«طلای سیاه» در خانه مردم کشف شد

«طلای سیاه» این‌بار در خانه مردم کشف شد

  یکشنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ — ۰۶:۳۶
تعداد بازدید : ۵۳   
 تحلیل ایران -«طلای سیاه» این‌بار در خانه مردم کشف شد

در ۲۸ ماه منتهی به ۶ بهمن ۱۴۰۲، ۲۸ تصفیه‌خانه فاضلاب با ظرفیت ۶۴۰ هزار متر مکعب در روز برای استفاده بهینه از منابع به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از فارس در ایران فاضلاب یا همان طلای سیاه جدید دیگر دشت‌ها را آلوده نکرده و برای کشت صیفی‌جات در جنوب تهران استفاده نمی‌شود، بلکه 270 واحد تضفیه‌خانه آن را به پساب بهداشتی تبدیل می‌کنند.

 

نمایی از رهاسازی فاضلاب در یکی از شهرهای ایران

 

با راه‌اندازی 28 طرح تصفیه فاضلاب جدید، حجم تولید سالانه پساب به 2.2 میلیارد متر مکعب رسیده که برابر با مصرف یکسال همه صنایع در سراسر ایران است.

 

با وجود اینکه اولین تصفیه‌‌خانه فاضلاب ایران، ابتدای دهه چهل ساخته شد اما استفاده صنعتی از این ابزار عملا در دهه هفتاد کلید خورده است.

 

نگاهی به فهرست پروژه‌های تصفیه‌خانه فاضلاب از افتتاح 10 تصفیه‌خانه دیگر تا پایان سال حکایت دارد که پس از بهره‌برداری، فاضلاب را به پساب بهداشتی تبدیل خواهند کرد.

 

 

نمایی از عملکرد و برنامه ساخت تصفیه خانه فاضلاب تا پایان سال 1402

 

توسعه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب به معنای به مدار آوردن دوباره آب شرب پس از استفاده مردم است که می‌تواند نیاز صنعت و کشاورزی غیرمثمر از جمله زراعت چوب را تامین کند.

 

معاون وزیر صمت محمدمجید فولادگر تاکید بر استفاده صنایع از آب حاصل از تصفیه فاضلاب را خنده‌دار توصیف کرده و معتقد است که صنایع کمتر از 3 درصد منابع آبی کشور را مصرف می‌کنند، این سهم نسبت به سهم کشاورزی عددی نیست و محدود کردن مصرف صنعت به استفاده از پساب بهداشتی و انتقال آب از دریا یعنی اصلا سیاست دولت تولید محور نیست.

 

در مقابل، سخنگوی صنعت آب عیسی بزرگ‌زاده می‌گوید که خشکسالی و فرونشست سبب شده تا جریان آب سطحی و زیرزمینی دیگر یک منبع قابل اطمینان نباشد، تاکید بر مصرف صنایع از آب ناشی از تصفیه فاضلاب تکلیف قانونی است که به تقویت تولید هم ختم می‌شود، زیرا منبع پساب برخلاف آب سطحی و زیرزمینی یک منبع پایدار است و تولید صنعت را تضمین می‌کند.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :