موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی اقتصاد

a/154664 :کد

قطار صادرات سیمان با برق سرعت گرفت

قطار صادرات سیمان با برق سرعت گرفت

  یکشنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ — ۱۴:۲۰
تعداد بازدید : ۵۱   
 تحلیل ایران -قطار صادرات سیمان با برق سرعت گرفت

گزارش سندیکای صنعت سیمان در آذر امسال از رشد ۲ برابری صادرات سیمان توسط کارخانه‌های کشور خبر می‌دهد.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از فارس رفتن به شهرداری برای گرفتن نامه ساخت، اخذ مجوز نظام مهندسی، دریافت کوپن از کارخانه و منتظر ماندن 3 تا 4 ماهه برای فرارسیدن نوبت، بخشی از مسیری است که یک سازنده مسکن برای دریافت سیمان در نیمه دهه هشتاد پیش روی خود می‌دید.

 

فقط دو دهه پس از دوره سیمان کوپنی، کارخانه‌ها از فروردین تا آذر 1402 با صادرات 6 میلیون تن سیمان 2 برابر مدت مشابه سال قبل، این محصول را صادر کردند. این میزان 20 برابر سیمانی است که در ساخت همه 33 بلوک شهرک اکباتان به کار رفته است.

 

رئیس سندیکای صنعت سیمان حمید فرمانی افزایش تولید سیمان در سال جاری را تایید کرده و می‌گوید که امسال نیاز داخل و صادراتی سیمان به طور کامل تامین شد و حدود 200 هزار تن سیمان بدون تقاضا هم به انبارها رفت.

 

مشکلات تولید سیمان منحصر به دهه هشتاد نیست و 2.5 سال پیش به واسطه قطع برق کارخانه‌ها سیمان در بازار کمیاب شد و قیمت آن تا 5 برابر افزایش یافت.

 

اطلاعات بورس کالا از قیمت سیمان گواهی می‌دهد که طی 2 سال گذشته بازار سیمان جهش قیمتی را تجربه نکرده و همواره عرضه از تقاضا بیشتر بوده است.

 

 

پیش گرفتن عرضه از تقاضا در سال 1402 به تفکیک ماه

 

صنعت سیمان در کنار آلومینیوم، فولاد و مس، چهار صنعت انرژی‌بر کشور هستند و تامین برق نقش ویژه‌ای در رشد تولید این صنایع ایفا می‌کند.

 

کارشناس صنعت رسول صادقی‌نژاد افزایش صادرات را ناشی از رکود در بازار داخل کشور دانسته و معتقد است که نبود ساخت‌وساز در ایران و متوقف بودن طرح نهضت ملی مسکن موجب شده است‌ سیمان مازاد باشد و کارخانه‌ها امکان صادرات آن را پیدا کنند‌ و الا با این شرایط تامین برق در تابستان پوشش نیاز داخل هم ممکن نیست.

 

در مقابل، استاد دانشگاه دانیال آل‌هاشم به آمار نشریه Meed مبنی بر پایان رکود ساخت‌وساز در ایران اشاره کرده و می‌گوید که تقاضای سیمان در یک سال اخیر 10 درصد افزایش داشته که فرضیه رکود را رد می‌کند؛ علت رشد صادرات سیمان افزایش 12 درصدی تولید است و این رشد تولید با افزایش 15 درصدی تامین برق میسر شده است.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :