موضوعات ‌مرتبط: سیاسی احزاب و تشکل ها

a/154789 :کد

اخرین تغییرات انتخاب در حال انجام است.

آخرین تحولات انتخابات «۱۱ اسفند»

  ﺳﻪشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ — ۱۹:۰۲
تعداد بازدید : ۵۰   
 تحلیل ایران -آخرین تحولات انتخابات «۱۱ اسفند»

طبق گفته سخنگوی شورای نگهبان، ۵۵۰ نفرِ دیگر از افراد ردصلاحیت‌شده انتخابات مجلس تأیید شدند و تعداد کلی تاییدصلاحیت‌شده‌ها به ۱۳۲۰۰ نفر رسیده است.

 

 

به گزارش تحلیل ایران ، گروه سیاست - ۳۰ روز دیگر تا برگزاری انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی زمان باقی است. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به آخرین فعل و انفعالات حوزه برگزاری انتخابات.

 

طبق گفته «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان، ۵۵۰ نفرِ دیگر از افراد رد صلاحیت‌شده انتخابات مجلس تأیید شدند و تعداد کلی تاییدصلاحیت‌شده‌ها به ۱۳۲۰۰ نفر رسیده است.

 

البته باید توجه داشت که اعلام نظر قطعی شورای نگهبان درباره داوطلبان رد صلاحیت‌شده در تاریخ ۱۹ بهمن خواهد بود. به عبارت دیگر، تا ۹ روز دیگر برای بررسی‌های شورای نگهبان فرصت باقی است و احتمال افزوده شدن بر تعداد داوطلبان تاییدصلاحیت‌شده وجود دارد.

 

همچنین دریافت شکایت از داوطلبانی که در سیر مراحل قبلی تأیید شده اما شورای نگهبان نظر به عدم تأیید یا عدم احراز آن‌ها دارد، در فاصله زمانی ۲۱ تا ۲۳ بهمن انجام خواهد گرفت.

 

در اول اسفندماه نیز نظر نهایی شورای نگهبان درباره ردصلاحیت همه داوطلبان رد صلاحیت شده به داوطلبان مربوطه ابلاغ می‌شود و اسامی نامزدهای تاییدشده، انتشار خواهد یافت.

 

اعتراضِ بیش از ۱۰۰ نفر از داوطلبان مجلس خبرگان، به تاییدنشدنِ خود

 

طبق اعلام سخنگوی شورای نگهبان، بیش از ۱۰۰ نفر از داوطلبان مجلس خبرگان، به تاییدنشدنِ خود اعتراض کردند. لازم به ذکر است که شورای نگهبان طی ۱۰ روز، اعتراض‌های این داوطلبان را بررسی خواهد کرد. تاکنون ۱۳۸ نفر از داوطلبان نامزدی در مجلس خبرگان احراز صلاحیت شده‌اند.

 

طبق اعلام «طحان‌نظیف» ۹۵ درصد از ثبت‌نام‌کنندگان مجلس خبرگان که صلاحیتشان تأیید نشده با استناد به بند مربوط به احراز شرایط علمی رد صلاحیت شدند.

 

 

 

سهم اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در سبد ثبت‌نام انتخابات

 

«محسن اسلامی» با اشاره به ادعای جریان اصلاح‌طلب مبنی بر اینکه این جریان سیاسی در انتخابات مجلس دوازدهم با محدودیت نامزد مواجه شده است، گفت: «ثبت‌نام‌کنندگان در این دوره از انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، طیف‌های مختلف سیاسی هستند».

 

وی افزود: «در این دوره از انتخابات از مجموع ۲۴ هزار و ۹۸۴ نفری که در انتخابات ثبت نام نهایی کردند، به ترتیب ۴ هزار و ۷۰۳ نفر مستقل، ۲ هزار و ۷۲۵ نفر از احزاب اصولگرا، هزار و ۵۶۰ نفر از احزاب اصلاح‌طلب هستند و ۱۵ هزار و ۹۹۶ نفر حزب سیاسی خود را اعلام نکرده‌اند».

 

سخنگوی ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: «این آماری است که از ستادهای انتخاباتی استان‌ها احصاء شده است».

 

 

 

رصد فعالیت عناصر برهم زننده فضای حقیقی و مجازی به ویژه در حوزه‌های انتخاباتی حساس

 

«مسعود ستایشی» سخنگوی قوه قضائیه در جریان نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که برخورد دستگاه قضا با افرادی که در روند برگزاری انتخابات اخلال ایجاد کنند به چه صورت خواهد بود؟ ضمن اشاره به مواد ۸۲ و ۸۳ قانون انتخابات مجلس اظهار کرد: «بحث اخلال و برهم‌زدن انتخابات و سخنرانی‌های قانونی که مطابق قانون انتخابات برای هر داوطلبی اختصاص داده شده و تعرض به ستاد انتخاباتی نامزدها مورد توجه قانونگذار قرار گرفته است و اگر هرگونه اخلالی در فرآیند انتخابات نیز صورت گیرد، دیده شده است و این اقدامات هم به گونه‌ای باشد که روال برگزاری انتخابات را دچار خدشه کند، این موارد دارای وصف مجرمانه است و در صورت احراز و انتصاب آن به افراد و یا فردی، خروجی‌اش اعمال مجازات بازدارنده و قانونی است و متهمان متناسب با اقداماتی که مرتکب شدند مجازات می‌بینند».

 

ستایشی با اشاره به راهبرد اصلی قوه قضائیه در این رابطه گفت: «راهبرد ما توجیه، ارشاد، هشدار، تشریح و توضیح قانون است. جنبه قانونی، نافی مسؤولیت نیست اما وظیفه خود می‌دانیم قانون را تشریح، جرایم را تبیین کرده و مجازات‌هایی که تعیین شده را تشریح کنیم و در صورت بروز جرایم، پرونده متضمن گزارش جهت رسیدگی و اتخاذ تصمیم به دادسرای عمومی و انقلاب و دادگاه کیفری ۲ است و حسب مورد نیز برخی پرونده‌ها به دادگاه تجدید نظر ارسال می‌شود».

 

سخنگوی دستگاه قضا تاکید کرد: «بر اساس برنامه‌ریزی دقیقی که در انتخابات صورت گرفته و با توجه به حساسیت انتخابات برای ما، ستادهای مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم تخلفات در ستاد مرکزی، استان‌ها و شهرستان‌ها تشکیل شده است. شعب ویژه در دادسرا و دادگاه‌ها برای رسیدگی به جرایم و تخلفات نیز تشکیل شده تا کار به صورت تخصصی دنبال شود و حقی از کسی ضایع نشود».

 

وی اضافه کرد: «فعالیت عناصر برهم زننده و یا اخلال‌کننده در فضای حقیقی و مجازی و به ویژه در حوزه‌های انتخاباتی حساس رصد می‌شود. با هرگونه اقدامات برهم زننده روند انتخابات با همکاری نیروهای امنیتی و انتظامی و با هماهنگی مرجع قضائی حسب مورد برخورد به هنگام و برخط و به موقع صورت می‌گیرد. تمام نگاه ما بر این است که انتخاباتی سالم و امن و پرشور و با مشارکت حداکثری باشد».

 

 

انتخابات در کدام حوزه‌ها، الکترونیکی خواهد بود؟

 

طبق اعلام «سید محمدتقی شاهچراغی» رئیس ستاد انتخابات کشور، انتخابات در چهار حوزه انتخابیه قم، رشت و خمام، آبادان و ملایر به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.

 

۶۵ هزار شعبه اخذ رأی در کل کشور

 

ستاد انتخابات کشور ۶۵ هزار شعبه اخذ رأی در کل کشور پیش‌بینی کرده است. قرار است شعب اخذ رأی، در بوستان‌ها، پارک‌ها، بیمارستان‌ها، پادگان‌ها و کارخانجات هم فعال شود. در هر شعبه اخذ رأی، دو صندوق وجود دارد که صندوق درب قرمز مختص مجلس خبرگان و صندوق درب آبی مختص انتخابات مجلس است.

 

۱۲۱۸ هیأت اجرایی و ۲۰۸ حوزه انتخابی اصلی در سراسر کشور وجود دارد و ۷۵۰ هزار نفر در فرایند اجرای انتخابات با وزارت کشور همکاری می‌کنند.

 

 

اخذ رأی با یکی از ۵ مدرک هویتی

 

در ادوار گذشته، ضرب مُهر در شناسنامه برای انتخابات الزامی بود و رأی‌دهنده حتماً باید شناسنامه خود را به حوزه اخذ رأی ارائه می‌داد؛ اما در انتخابات مجلس شورای اسلامی دوازدهم، قانون‌گذار ۵ مدرک هویتی را به عنوان مدارک اصلی رأی‌دهندگی اعلام کرده است. واجدان شرایط می‌توانند با ارائه یکی از مدارک هویتی نظیر کارت ملی، شناسنامه، گذرنامه، گواهینامه رانندگی یا کارت پایان خدمت رأی بدهند.

 

امسال برگه رأی انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، تجمیع و در یک برگه ادغام شده است. رأی‌دهنده یک برگه تعرفه دریافت می‌کنند که از وسط قابل جداشدن است. انتهای تعرفه مربوط به انتخابات خبرگان و قسمت بالا مربوط به مجلس شورای اسلامی است.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :