موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی آب و هوا

a/154832 :کد

هشدار کولاک برف و کاهش دما در ۱۹ استان

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۱/۱۱

  چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ — ۰۹:۲۲
تعداد بازدید : ۵۳   
 تحلیل ایران -هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۱/۱۱

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی کولاک برف و کاهش دما در ۱۹ استان از بارش قابل ملاحظه برف و باران در مناطقی از ۲۸ استان کشور خبر داد.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از تسنیم، پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز، چهارشنبه، در مناطقی از سواحل دریای خزر،‌ ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی، شمال غرب و غرب کشور افزایش ابر،‌ بارش پراکنده برف و باران روی می‌دهد.

 

پنجشنبه در نوار غربی کشور و از بعدازظهر در مناطقی از قزوین، البرز، تهران، اصفهان، فارس، بوشهر، جنوب کرمان، هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان بارندگی و وزش باد پیش‌بینی شده است.

 

بارش‌ها در نیمه شمالی کشور به‌صورت برف و باران و در جنوب و جنوب شرق به‌شکل باران همراه با رعدوبرق و وزش باد است. گستره بارش‌ها روز جمعه بیشتر مناطق کشور را در بر می‌گیرد. در این روز بارش‌ها در نیمه شرقی اصفهان، یزد و نیمه شمالی کرمان به‌شکل پراکنده و خفیف و در سایر مناطق کشور قابل ملاحظه است.

 

شنبه هفته آینده بارش‌ها در شرق،‌ جنوب شرق و سواحل دریای خزر ادامه دارد و در ارتفاعات زاگرس مرکزی بارش پراکنده برف روی می‌دهد. یکشنبه آینده در مناطقی از شمال غرب و غرب کشور بارش برف و باران روی می‌دهد.

 

دما هوا روزهای پنجشنبه و جمعه در نیمه غربی و نوار شمالی و روزهای شنبه و یکشنبه آینده در شرق و جنوب شرق کشور به‌طور محسوسی کاهش می‌یابد.

 

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

 

زمان شروع: پنج‌شنبه 1402/11/12

 

زمان پایان: جمعه 1402/11/13

 

نوع مخاطره: بارش برف و باران، کاهش دما

 

منطقه اثر:

 

پنج‌شنبه 1402/11/12: کردستان، کرمانشاه، زنجان، قزوین، همدان، غرب مرکزی، لرستان، شمال ایلام، ارتفاعات شمال خوزستان، چهارمحال و بختیاری، ارتفاعات البرز.

 

جمعه 1402/11/13: جنوب آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، شمال سمنان، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، شمال شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال غرب فارس، غرب اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی.

 

اثر مخاطره: لغزندگی و آب‌گرفتگی معابر عمومی، کاهش دید ناشی از کولاک برف و مه‌آلودگی، کاهش دما و یخ‌زدگی سطح جاده‌ها، انسداد مسیرها به‌ویژه راه‌های روستایی و کوهستانی، احتمال قطع برق روستایی.

 

توصیه: امتناع از تردد و مسافرت‌های غیرضروری درون‌شهری و بین‌شهری، تجهیز خودروها به وسایل ایمنی و تجهیزات گرمایشی، آمادگی سازمان‌ها و نهادهای کمک‌رسان، آمادگی راهداری و شهرداری‌ها به‌منظور برف‌روبی، مدیریت ترافیک شهری و بین‌شهری.

 

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

 

زمان پایان: جمعه 1402/11/13

 

نوع مخاطره: بارش باران و برف و وزش باد و کاهش دما

 

منطقه اثر:

 

چهارشنبه 1402/11/11: جنوب آذربایجان غربی، شمال کردستان، گیلان، مازندران.

 

پنجشنبه 1402/11/12: جنوب آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، البرز، غرب تهران، مرکزی، غرب اصفهان، شمال و شرق خوزستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، غرب فارس.

 

جمعه 1402/11/13: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، لرستان، ایلام، شمال و شرق خوزستان، گلستان، مازندران، گیلان.

 

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی، مه‌آلودگی وزش باد و کولاک برف، کاهش دما و احتمال یخ‌زنی سطح جاده‌ها، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها،

توصیه: احتیاط و امتناع از هرگونه رفت‌وآمد در سطح شهرها و روستاها، احتیاط و اجتناب از سفرهای بین‌شهری و تنظیم و تعمیر وسایل گرمایشی و ایمنی خودروها، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی، آمادگی سازمان‌های امدادی و کمک‌رسان از جمله راهداری‌ها و شهرداری‌ها.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :