موضوعات ‌مرتبط: سیاسی بین الملل

a/154876 :کد

اخبار و تحولات منطقه

چند خبر ازمنطقه :یمن-آمریکا و انگلیس-عربستان و کویت-هند

  پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ — ۱۲:۲۷
تعداد بازدید : ۶۴   
 تحلیل ایران -چند خبر ازمنطقه :یمن-آمریکا و انگلیس-عربستان و کویت-هند

اصابت موشک یمنی به یک کشتی آمریکایی در دریای سرخ، حمله سنگین هوایی آمریکا و انگلیس به شمال و غرب یمن، ادعای دوباره عربستان و کویت درباره میدان گازی آرش، اعزام ۱۲ کشتی جنگی هند به دریای عرب و خلیج عدن

به گزارش تحلیل ایران به نقل از تابناک، اصابت موشک یمنی به یک کشتی آمریکایی در دریای سرخ، حمله سنگین هوایی آمریکا و انگلیس به شمال و غرب یمن، ادعای دوباره عربستان و کویت درباره میدان گازی آرش، اعزام 12 کشتی جنگی هند به دریای عرب و خلیج عدن و واکنش کنعانی به بیانیه عربستان و کویت درباره میدان آرش از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

 

اصابت موشک یمنی به یک کشتی آمریکایی در دریای سرخ

بعد از بیانیه ارتش یمن درباره حمله موشکی به یک کشتی تجاری آمریکایی در دریای سرخ، منابع غربی اصابت موشک به این شناور را تایید کردند.

 

خبرگزاری فرانسه بامداد پنجشنبه به نقل از شرکت امنیت دریایی گزارش داد که یک کشتی تجاری آمریکایی در آب‌های نزدیک یمن هدف اصابت مستقیم موشک قرار گرفته است.

 

حمله سنگین هوایی آمریکا و انگلیس به شمال و غرب یمن

رسانه‌های رسمی یمن بامداد پنجشنبه از حمله مجدد آمریکا و انگلیس به شمال و غرب یمن خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری «سبا» یمن، آمریکا و انگلیس در دو نوبت استان صعده را هدف حمله هوایی خود قرار دادند.

شبکه خبری «المسیره» یمن نیز به حمله به منطقه «الجَبّانة » در شمال شهر ساحلی الحدیده در غرب یمن خبر داد.

شبکه المیادین نیز به نقل از خبرنگار خود در یمن از پرواز گسترده جنگنده‌های دشمن بر فراز شهر الحدیده در سواحل دریای سرخ در غرب یمن خبر داد.

خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه نیز بامداد پنجشنبه به نقل از منابع خود در یمن مدعی شد که در حملات آمریکا و انگلیس یک پادگان ارتش یمن در ساحل بندر الحدیده هدف قرار گرفت.

شبکه سی بی اس آمریکا نیز گزارش داد که حملات آمریکا ۱۰ پهپاد را در غرب یمن هدف قرار داده که به ادعای این شبکه خبری آماده شلیک بودند.

از جزئیات بیشتر این حمله و نیز تلفات و خسارت های احتمالی آن تاکنون گزارشی منتشر نشده است.

ادعای دوباره عربستان و کویت درباره میدان گازی آرش

عربستان و کویت بار دیگر در بیانیه‌ای مشترک ادعاهایی درمورد میدان گازی الدره(آرش) مطرح کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان(واس)، شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح، امیر جدید کویت اخیرا به عربستان سفر کرد و با مقامات ارشد این کشور از جمله سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در پایان این سفر روز(چهارشنبه) بیانیه مشترکی توسط دو کشور صادر شد.

در بخشی از این بیانیه مشترک آمده است: میدان گازی الدره(آرش) به طور کامل در مناطق دریایی کویت قرار دارد و این میدان ثروتی مشترک تنها میان عربستان و کویت است و ادعای وجود حقوق برای طرف دیگر را رد می کنیم.

دو طرف تاکید کردند که ایران را به مذاکره در مورد حق شرقی منطقه مذکور با عربستان و کویت به عنوان طرف واحد دعوت می کنیم.

بر اساس این گزارش، دو کشور عربستان و کویت پیش از این نیز چندین بار این ادعا را مطرح کرده بودند.

اعزام 12 کشتی جنگی هند به دریای عرب و خلیج عدن

مقام‌های هندی گفتند که دهلی‌نو برای مقابله با دزدان دریایی ۱۲ کشتی جنگی به خلیج عدن و دریای عرب اعزام کرده است.

 رویترز دوشنبه به نقل از مسئولان هندی نوشت که این کشور در حال حاضر ۲ کشتی جنگی خط مقدم در خلیج عدن و دستکم ۱۰ کشتی جنگی به همراه هواپیمای نظارتی در شمال و غرب دریای عرب دارد.

استقرار این کشتی‌های جنگی بزرگترین حضور نظامی هند در منطقه است. نیروی دریایی کشورهایی مانند آمریکا، فرانسه و چین نیز در منطقه حضور دارند اما هندی‌ها می‌گویند که آنها بیشترین نیرو را در آنجا دارند.

مقام‌های نظامی هند گفته‌اند که پرسنل نیروی دریایی این کشور در ۲ ماه گذشته بیش از ۲۵۰ کشتی و قایق کوچک را بازررسی کرده و تاکنون دستکم ۱۷ مورد دزدی دریایی، تلاش برای دزدی و حرکات مشکوک را ثبت کرده‌اند.

سوبراهمانیام جایشانکار وزیر خارجه هند گفت که اعتبار، منافع و قابلیت‌های فزاینده این کشور ایجاب می‌کند که در شرایط دشوار کمک‌های خود را ارائه دهد.

یک مقام نیروی دریایی هند که نخواست نامش فاش شود با اشاره به حمله یمن به کشتی‌های همکار با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ گفت: حوثی‌ها و دزدان دریایی ارتباطی با یکدیگر ندارند. اما در حالی که تلاش‌های غربی‌ها بر دریای سرخ متمرکز شده است، دزدان دریایی سعی می‌کنند از این فرصت استفاده کنند.

نیروهای ارتش یمن متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل حملات خود به غزه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهند داد.

واکنش کنعانی به بیانیه عربستان و کویت درباره میدان آرش

 بیانیه مشترک عربستان و کویت واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه ایران را به همراه داشت.

در همین خصوص ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امشب (چهارشنبه) ۱۱ بهمن ماه در خصوص بیانیه مشترک صادره از سوی عربستان سعودی و کویت متعاقب سفر امیر کویت به ریاض گفت: همانطوری که بارها اعلام شده است، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا  در چارچوب نتایج مذاکرات قبلی با کویت درباره بهره‌برداری از منابع هیدروکربنی مشترک در میدان آرش و همچنین تحدید حدود دریایی، مذاکرات دوجانبه با کویت را ادامه دهد. کما اینکه در آخرین دور مذاکرات در اسفند 1402 در تهران هم بر  این امر تأکید شد.

در این بیانیه ادعا شده که میدان نفتی و گازی الدره (آرش) به طور کامل در مناطق دریایی کویت قرار دارد و ثروتی مشترک تنها بین عربستان و کویت است.

وی با تأکید بر اصل حسن همجواری و اهمیت سیاست تقویت روابط با همسایگان در دولت جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که توافق درباره این پرونده در فضای همکاری و تعامل  سازنده و با احترام به منافع و مصالح دو کشور قابل دسترسی است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: طرح  ادعاهای یکجانبه در بیانیه‌های مختلف و رسانه‌ها، فضای مناسبی را برای مدیریت و پیشبرد موضوع، براساس منافع و مصالح مشترک فراهم نمی‌کند.  

این دیپلمات ارشد ایرانی بار دیگر بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ادامه مذاکرات فنی در فضای دوستانه با هدف رسیدن به یک راه حل مرضی الطرفین تأکید کرد.

 

 

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :