موضوعات ‌مرتبط: محیط زیست سیلاب

a/154905 :کد

درعملیات تزریق سیلاب به منابع آب زیرزمینی

‌سیلاب‌ مانع‌ِ غرق‌شدن شهرهای ایران

  پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ — ۲۰:۳۹
تعداد بازدید : ۹۲   
 تحلیل ایران -‌سیلاب‌ مانع‌ِ غرق‌شدن شهرهای ایران

در حالی که فرونشست زمین در ۲ دهه گذشته، ۵ برابر شده است، صبح امروز عملیات اجرایی تزریق سیلاب به منابع آب زیرزمینی برای کنترل نشست در هرمزگان، آغاز شد.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از فارس،اگر تصور می‌کنید، تنها در معابر ونیز یا روستای صراخیه در قلب خوزستان، امکان غرق شدن دارید، سخت در اشتباهید، بسیاری از کلان‌شهرهای ایران هم‌اکنون در حال غرق شدن هستند.

پژوهشکده‌ای در دانشگاه امیرکبیر گزارش داده، مادامی که برداشت بدون توقف از آب‌های زیرزمینی ادامه پیدا کند، تشدید فرونشست در شهرهای ایران طبیعی است.

در حالیکه کارشناسان، غارت منابع آب زیرزمینی را مهمترین دلیل فرونشست زمین می‌دانند، شرکت مدیریت منابع آب ایران وجود یک میلیون چاه در کشور را به طور رسمی تایید کرده که آب برداشتی از آن‌ها 41 میلیارد متر مکعب معادل 4 برابر کل مصرف آب یک سال بریتانیا، پربارش‌ترین کشور اروپا است.

کارشناس منابع طبیعی سعید اسکندری تزریق آب به منابع زیرزمینی را اولویت نجات منابع آب نمی‌داند و معتقد است که تزریق آب یک راه حل پیش روی ما هست و راهکاری که باید در اولویت قرار گیرد حذف برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی به وسیله چاه‌ها است.

در مقابل کارشناس آب امین واحد می‌گوید که صفر کردن برداشت آب از چاه اجرایی نیست اما اگر اجرایی هم بود فرونشست را کنترل نمی‌کرد، زیرا در 3 دهه اخیر 140 میلیارد مترمکعب کسری مخزن داریم و این کسری تنها با تزریق آب به سفره‌ها قابل جبران است.

طرح‌های تغذیه مصنوعی سفره‌های آب زیرزمینی مدتی است در دستور کار صنعت آب قرار گرفته اما اطلاعات چندانی از این پروژه‌ها رسانه‌ای نشده است.

در یکی از معدود اطلاعات منتشر شده، امروز آغاز عملیات اجرایی فاز چهارم طرح تغذیه مصنوعی دشت گریز و سیرمند حاجی آباد در استان هرمزگان با سرمایه مردم کلید خورد.

همزمان با تکمیل این دو طرح امکان تزریق 3.5 میلیون متر مکعب آب سیلاب که پیشتر به دریا می‌ریخت، به منابع آب زیرزمینی مهیا خواهد شد.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :