موضوعات ‌مرتبط: سیاسی سیاست خارجی

a/154996 :کد

سه مطالبه ایران از عراق

اخراج تروریست‌های تجزیه‌طلب به کجا رسید؟

  شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ — ۰۹:۳۸
تعداد بازدید : ۵۴   
 تحلیل ایران -اخراج تروریست‌های تجزیه‌طلب به کجا رسید؟

در ۲۸ اسفند ۱۴۰۱، توافق امنیتی ایران و عراق به امضای دبیر وقت شورای‌عالی امنیت‌ملی کشورمان و همتای عراقی‌اش رسید. مهم‌ترین مفاد این توافق پایان حضور تروریست‌ها در منطقه اقلیم‌کردستان بود.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از تسنیم: «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان هفته گذشته طی نشستی، از سفر قریب‌الوقوع «علی اکبر احمدیان» دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان به عراق خبر داد. به همین بهانه، مناسبات سیاسی و امنیتی تهران و بغداد بر اساس توافق‌نامه امنیتی میان دو کشور و نیز پرونده شهید سلیمانی و اخراج نیروهای اشغالگر آمریکایی از خاک عراق را مورد بررسی و واکاوی قرار داده‌ایم.

 

«دیدگاه ما درباره امنیت عراق این است که اگر هر طرفی قصد بر هم زدن امنیت عراق را داشته باشد، ما سینه خود را در مقابل او و برای حفاظت از عراق سپر خواهیم کرد»؛ این بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق با معظم‌له در آذر ۱۴۰۱ است.

 

جمهوری اسلامی ایران در عمل به اثبات رسانده که حامی امنیت و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق است؛ بزرگترین گواه این امر، زمانی است که عراق در آستانه اشغال توسط گروه تروریستیِ آمریکا ساخته داعش قرار داشت و این ایران اسلامی بود که به فرماندهی سیدالشهدای محور مقاومت، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، شر داعش را از عراق دور ساخت.

 

خود عراقی‌ها نیز به این امر معترف هستند و تمام نخست‌وزیران اخیرشان از جمله «حیدر عبادی»، «عادل عبدالمهدی»، «مصطفی الکاظمی» و «محمدشیاع السودانی» اعلام کرده‌اند که ایران اولین کشوری بود که در قضیه داعش به داد عراق رسید.

حتی مقامات اقلیم کردستان عراق نیز بر نقش‌آفرینی نیروهای ایرانی تحت فرماندهی «حاج قاسم سلیمانی» در نجات «اربیل» پایتخت‌شان از سقوط به دست داعش، معترف هستند و خود را مدیون جمهوری اسلامی ایران می‌دانند؛ در این زمینه «مسعود بارزانی» نفر اول اقلیم کردستان عراق، اظهارات صریح و شفافی را بر زبان رانده است.

با این همه طی چند سال اخیر، منطقه اقلیم کردستان عراق، به حیات خلوت تروریست‌هایی تبدیل شده که درصدد تهدید امنیت مردم ایران بودند. اوج این قضیه در جریان اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱ بود؛ در مقطعی که عناصر تروریست وابسته به گروهک‌های تجزیه‌طلب، تلاش‌هایی را برای انجام اقدامات تروریستی در ایران اسلامی انجام دادند.

سرانجام در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱، توافق امنیتی ایران و عراق به امضای «علی شمخانی» دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق رسید. مهم‌ترین مفاد این توافق پایان حضور تروریست‌ها و عوامل ضد انقلاب در منطقه اقلیم کردستان بود.

 

آنطور که مقامات عراقی از جمله «باسم العوادی» سخنگوی دولت عراق، تصریح کرده‌اند: جلوگیری از تردد تروریست‌های کُرد از عراق به ایران، تحویل دادن افراد تحت‌تعقیب، خلع سلاح و برچیدن اردوگاه‌های آنان، از فهرست‌های مهم توافق‌نامه امنیتی ایران و عراق است. اما از مهم‌ترین گروه‌های تروریستیِ موردِ اشاره در این توافق‌نامه می‌توان به حزب دموکرات کردستان (حدکا)، حزب کومله و حزب پژاک اشاره کرد که در شمال استان اربیل و شرق استان سلیمانیه حضور دارند.

طبق توافق‌نامه امنیتی فوق‌الذکر، دولت عراق باید تا «۱۹ سپتامبر ۲۰۲۳» یعنی «۲۸ شهریور ۱۴۰۲» گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب در خاک عراق و اقلیم کردستان را خلع سلاح می‌کرد و آنان را از پادگان‌های نظامی در اقلیم کردستان اخراج می‌کرد.

در تاریخ ۲۲ شهریور «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق به تهران سفر کرد و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با وی تصریح کرد: حتی یک ساعت فرصت دادن به تروریست‌ها به زیان امنیت عراق، ایران، منطقه و اقلیم کردستان عراق است. ما بر اجرای دقیق توافقنامه امنیتی تأکید کردیم.

 

اما ۲۸ شهریور ۱۴۰۲، موعد ضرب‌الاجل ایران هم گذشت و مفاد توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق به طور کامل و دقیق اجرایی نشد؛ در همین زمینه «سرلشکر باقری» رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان، تذکراتی را به بغداد و اربیل داد.

«سرلشکر باقری» پیش‌تر در تاریخ ۲۳ مهر ۱۴۰۱، طی اعلام موضعی، با اشاره به تحرکات گروه‌های تروریستی در شمال عراق گفت: اینکه ۳۰۰۰ نفر نیروی مسلح پشت دیوار مرز ما مرکز ساخت بمب داشته باشند، به هیچ عنوان برای ما قابل تحمل نیست و ما با آن‌ها مقابله می‌کنیم؛ لذا عملیات ایران علیه مقرهای گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب ادامه خواهد داشت.

سرلشکر باقری این را هم گفته بود که «طی این سال‌ها مدام به اقلیم کردستان عراق تذکر دادیم و گفتیم این رسم همسایگی نیست که ما این همه به ملت عراق خدمت کنیم و بعد شما به گروهک‌های تجزیه‌طلب اجازه ایجاد مقر نظامی و رسانه می‌دهید. بارها به ما قول دادند که جلوی اقدامت گروهک‌های تروریستی را بگیرند، اما عمل نکردند؛ بنابراین تصمیم بر این شد تا با این‌ها مقابله کنیم و این امر بر اساس منشور ملل متحد و دفاع از خود است».

 

در تاریخ ۳۱ شهریور سال جاری، یعنی سه روز پس از پایان مهلت دولت عراق برای پاکسازی مرزهای ایران از جولان تروریست‌های تجزیه‌طلب، رییس‌جمهور کشورمان خواستار اعزام کارشناسان ایرانی به اقلیم کردستان عراق برای بررسی و حصول اطمینان از خلع سلاح کامل احزاب کُرد و تخلیه اردوگاه‌های آنان شد.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان نیز با قدردانی از دولت مرکزی عراق برای اجرایی کردن بخشی از توافق‌نامه، خواهان اخراج احزاب تجزیه‌طلب ایرانی از کل خاک عراق شد و تاکید کرد «قرار این بود گروهک‌ها ۲۸ شهریور به‌طور کامل خلع سلاح شده باشند؛ اما آنچه در مهلت ۶ ماهه رخ داد، این بود که فقط قدری از مرزهای کشور فاصله گرفته‌اند».

بدون‌تردید، جمهوری اسلامی ایران در بحث امنیت ملی خود با احدی مماشات نخواهد داشت و گواه این امر اخطارهایی است که در عالی‌ترین سطوح لشکری و کشوری به مقامات اقلیم کردستان عراق و بغداد داده شده است. سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در منطقه مبتنی بر «ایجاد و گسترش صلح، ثبات و امنیت در کشورهای همسایه» است و هر طرفی که بخواهد این راهبرد اصولی را مخدوش کند، با پاسخ سخت ایران اسلامی مواجه خواهد شد.

قطعاً، در رفت‌وآمدهایی که بین مقامات سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران و عراق در روزهای پیش‌رو صورت خواهد گرفت، موضوع اجرای کامل و جامع توافق‌نامه امنیتی تهران و بغداد، در صدر رایزنی‌ها خواهد بود.

اما یکی دیگر از موضوعاتی که دولت عراق باید نسبت به آن اهتمام داشته باشد، بحث اخراج اشغالگران آمریکایی از خاک این کشوراست؛ اشغالگرانی که قطعاً برای همسایگان عراق، عنصری مخل امنیت تلقی می‌شوند.

دو دهه از حمله واشنگتن به عراق می‌گذرد و هنوز نیروهای آمریکایی با بهانه‌های امنیتی و سیاسی در خاک عراق حضور دارند. چهار سال پیش، پس از ترور فرماندهان محور مقاومت در فرودگاه بغداد، پارلمان عراق، اخراج نیروهای اشغالگر آمریکایی را تصویب کرد و در این زمینه دولت عراق، تکلیف قانونی برعهده دارد. «السودانی» نخست‌وزیر عراق چندی پیش صریحاً اعلام کرد که نیروهای آمریکایی باید خاک عراق را ترک کنند.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :