موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی رسانه ها

a/155038 :کد

گفته های وزیر ارشاد

باید با کسانی هم که همفکر ما نیستند همکاری و تعامل کنیم

  شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ — ۱۸:۵۹
تعداد بازدید : ۳۸   
 تحلیل ایران -باید با کسانی هم که همفکر ما نیستند همکاری و تعامل کنیم

وزیر ارشاد در مراسم اختتامیه جایزه و نشان «قلم مقدس» گفت: باید با کسانی که دهه‌ها فعال و حاضر هستند و حتی با ما هم عقیده نیستند همکاری کنیم. فضای رسانه‌ای فضای نقد و آزادی بیان است.

 

 

به گزارش تحلیل ایران ، مراسم آئین تجلیل از روزنامه‌نگاران تراز انقلاب با عنوان جایزه «قلم مقدس» پیش از ظهر امروز شنبه ۱۴ بهمن با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرشاد مهدی‌پور معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ، علی‌اکبر اشعری دبیر جایزه قلم مقدس، هیأت انتخاب جایزه، ایمان شمسایی سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در تالار رودکی برگزار شد.

 

اولین‌نشان «قلم مقدس» نماد روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی در بهمن سال گذشته در آئین بزرگداشت پنجمین سالروز درگذشت رضا مقدسی روزنامه‌نگار و مدیرعامل پیشین خبرگزاری مهر، توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور اهالی رسانه رونمایی و نخستین نشان به خانواده مرحوم مقدسی اهدا شد.

 

در اختتامیه این‌مراسم، از کتاب «درآمدی بر فقه رسانه» نوشته آیت الله رفیع پور تهرانی رونمایی شد. همچنین از پدر شهیده آیدا قاسمی دانش آموز خبرنگار که در حادثه تروریستی کرمان به شهادت رسید، تجلیل به عمل آمد.

 

در بخش تقدیر از برگزیدگان، جایزه قلم مقدس به محمدکاظم انبارلویی با سابقه بیست سال سردبیری روزنامه رسالت، پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس، حسین شریعتمداری مدیرمسؤول و سردبیر روزنامه کیهان و نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان، سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیر خانه کاریکاتور انقلاب و عبدالله گنجی مدیرمسؤول سابق روزنامه همشهری و فعال سیاسی اختصاص پیدا کرد.

 

همچنین میترا لبافی خبرنگار حوزه فرهنگ و رسانه نیز تقدیر شد.

 

فرشاد مهدی‌پور در این‌مراسم گفت: افراد انقلابی که انقلاب کردند، دستگیر شدند و در زندان‌های ساواک افتادند، تصویر و تصوری از پیروزی نهضت نداشتند. اما با امید در میدان حضور پیدا می‌کردند و با این امید پیروز شدند. ان‌شاالله مسیر حرکت ما هم مسیر تعالی و شهدا باشد. مرحوم رضا مقدسی با نام روزنامه نگار تراز انقلاب اسلامی شناخته می‌شود که این نام طی رخدادی در روزنامه همشهری به ایشان اهدا شد.

 

وی افزود: وقتی از خبرنگار تراز انقلاب اسلامی صحبت می‌کنیم، می‌توانیم از دو منظر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تجربه ۴۶ ساله انقلاب اسلامی به آن نگاه کنیم. در این‌تجربه به موارد بسیاری پرداخته شده است. بزرگان و بزرگ مردان بسیاری مانند سیدمرتضی آوینی در این‌باره قلم فرسایی کرده‌اند. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم به موضوع آزادی بیان، آزادی رسانه‌ها و مطبوعات پرداخته و احکام و مواردی را برای آن تعیین کرده که اصالت و مبنای آن به قانون اساسی برمی‌گردد.

 

باید با کسانی هم که همفکر ما نیستند همکاری و تعامل کنیم

 

اسماعیلی نیز در بخشی از این‌مراسم گفت: ظهور تحولات جدید فرهنگی در غزه اتفاق مهمی بود که افرادی با نظریه‌های جدید خود دنبال دهکده سازی، جهان‌سازی و آمریکایی سازی بودند. این خون کودکان بی‌گناه ان‌شاءالله دفتر این‌ها را در هم خواهد پیچید. مگر می‌شود ده هزار کودک شهید به شهادت برسند، خون آن‌ها جاری شود و اتفاقی نیفتد؟ ما به این روز که طومار و دفتر این‌ها در هم بپیچد امیدوار هستیم. از خبرنگاران و کسانی که به آن مکان رفتند تشکر می‌کنم.

 

وی افزود: از این ۵ عزیز بزرگوار که جایزه قلم مقدس را دریافت کردند تشکر می‌کنم. ذات انقلاب گری همین است. دوست دارم برای چنین امری دوستان جلسات بیشتری بگذارند؛ زبان رسانه‌ای ما الکن است و برای چنین جمع فاخری باید یک نشست فاخر که نیازمند نسل جدید است برگزار شود تا نسل جدید آقای انبارلویی و شریعتمداری را بیشتر بشناسند.

 

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه گفت: زمانی که دانشجوی ارشد بودم، روزی روزنامه کیهان علیه شهرداران مناطق مطلبی نوشته بود. فردای آن روز آقای شریعتمداری در مطلب دیگری طلب حلالیت کرد. یک روزنامه‌نگار انقلابی اگر مورد اشتباهی هم پیش آید معذرت خواهی می‌کند.

 

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش گفت: چهره‌های جدیدی را در عرصه رسانه می‌شناسم که باید از آن‌ها تجلیل شود. باید با کسانی که دهه‌ها فعال و حاضر هستند و حتی با ما هم عقیده نیستند همکاری کنیم. فضای رسانه‌ای فضای نقد و آزادی بیان است. همه دوستان ما قابل احترام هستند و از همه آن‌ها تجلیل می‌کنیم. همچنین بحثی در رسانه‌ها به نام مشهورات داریم که ما باید مقابل آن بایستیم. روزنامه انقلاب اسلامی نباید تحت تأثیرات مشهورات قرار گیرد.

 

عبدالله گنجی نیز به‌عنوان آخرین سخنران این‌مراسم گفت: قلمی قدرتمند تر از قلم امام خمینی (ٰره) نداریم. قلم ایشان فصاحت و بلاغت دارد. روح الهی در قلم او حاکم است. رسانه‌ها و نسل امروز باید این‌قلم را بشناسند.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :