موضوعات ‌مرتبط: ورزشی فوتبال

a/155093 :کد

خداحافظی ژاپن از لیگ ملت ها

بای بای سامورایی!

  یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ — ۱۹:۰۲
تعداد بازدید : ۵۷   
 تحلیل ایران -بای بای سامورایی!

گزارشگر قطری لحظه‌ای که جهانبخش از روی نقطه پنالتی شوت زد، به سبک معروف گزارشگران فوتبالی عرب‌زبان با نفسی بلند از اعماق وجود چند بار داد کشید:«گل، گل، گل» و بعد فریاد زد:«بای بای سامورایی!»

 

 

به گزارش تحلیل ایران ؛ گروه مجله _ فاطمه برزویی: گزارش‌گر قطری لحظه‌ای که جهانبخش از روی نقطه پنالتی شوت زد، به همان سبک معروف گزارش‌گران فوتبالی عرب‌زبان با یک نفس بلند، از اعماق وجودش چند بار داد کشید: «گل، گل، گل، گل» و بعد با خوشحالی فریاد زد: «بای بای سامورایی!»

 

دیروز چهاردهم بهمن ماه تیم ملی فوتبال‌مان به مصاف ژاپن رفت. ژاپنی که یکی از قوی‌ترین‌های آسیا است و بازی با این تیم چه برای مردم و چه برای بازیکنان هیجان زیادی داشت. شاید کسی فکرش را نمی‌کرد ایران تا این حد آماده و پر قدرت مقابل شاگردان «موریاسو» ظاهر شوند. هر کس با کمترین توانایی آنالیز در فوتبال اگر بازی دیروز را تماشا کرده باشد، به وضوح دیده که ایران در بیست دقیقه آخر بازی، ژاپنی‌های را به قول هواداران فوتبال لوله کرده بود!

 

بعد از بیست دقیقه حمله پی در پی و فشار ده نفره بازیکنان روی دفاع تیم ژاپن، یک سرنوشت دراماتیک برای این رقابت رقم خورد و در دقیقه نهایی بازی در آخرین صحنه خطرناک، خطای بازیکن چشم بادامی باعث شد داور به نفع ایران اعلام پنالتی کند. «علیرضا جهانبخش» پشت توپ رفت و توپ را به تور دروازه ژاپن چسباند؛ درست همان طور که سوباسو شوت می‌زد و توپ روی تور دروازه قفل می‌شد و چندین و چند دور بدون آن که روی زمین بیفتد می‌چرخید.

 

هیجان و اضطراب این لحظه را شاید قدیمی‌ترها در بازی ایران و استرالیا در دوره مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه تجربه کرده باشند. این بازی همان قدر خاطره‌انگیز، حیاتی، مهم و تأثیرگذار بود؛ چرا که برد در بازی دیروز و تساوی در بازی ایران و استرالیا به منزله صعود تیم ملی‌مان به مرحله بعدی بود.

 

هشتم آذر ماه سال ۱۳۷۶ بود که خداداد عزیزی در موقعیت تک‌به‌تک با «مارک بوسنیچ» دروازه استرالیا را باز کرد و چند دقیقه بعد، این بازی با نتیجه ۲–۲ به پایان رسید و ایران به عنوان آخرین تیم پا به مرحله بعدی گذاشت. حالا این بار، گرچه سطح رقابت‌ها قدری پایین‌تر است و ماجرا به کشورهای آسیایی ختم می‌شود اما عبور کردن از سد کشوری مانند ژاپن، انگیزه‌ها و امیدواری‌ها را برای ثبت یک موفقیت در کارنامه فوتبال ایران را بیشتر کرده است.

 

ایران و ژاپن، پرافتخارترین تیم‌های جام ملت‌های آسیا هستند. این دو تیم تا کنون ۱۹ بار با یکدیگر با بازی دیروز مسابقه داده‌اند که سهم ایران از این بازی‌ها ۷ برد، ۶ تساوی و ۶ باخت بوده است. رقابت میان ایران با سه قهرمانی و ژاپن با چهار قهرمانی همیشه جذاب بوده است. آخرین دیدار این دو تیم به ۸ بهمن ۱۳۹۷ باز می‌گردد. درست حدود ۵ سال پیش در ورزشگاه «هزاع بن زائد العین» دو تیم در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ امارات به مصاف یکدیگر رفتن؛ اما آن روز شاگردان «موریاسو» با برتری ۳ بر صفر ایران را شکست دادند و به مرحله فینال رسیدند.

 

این گل و این پیروزی به خودی خود خاطره‌ساز شده و سیل قابل توجهی از واکنش‌ها در فضای مجازی را به راه انداخته بود؛ اما ساعتی بعد از پایان بازی، انتشار ویدیوی گزارشگر قطری در فضای مجازی باعث شد کاربران دستاویز جدیدی برای شادی‌های خود پیدا کنند.

 

سامورایی واژه معروفی است. ایرانی‌ها این شوخی را زیاد شنیده‌اند که «برای یک سامورایی، همه جا ژاپن است». اصطلاح سامورایی اواخر قرن دوازدهم در این کشور رواج پیدا کرد و برای سربازها و افسرها و جنگاوران رده‌های میانی و عالی به کار می‌رفت. استفاده گزارشگر قطری از این لفظ و شوخی او، موج جدید از طنزآوری در فضای مجازی به راه انداخت.

 

بعد از این ماجرا، گروهی از فعالان به مقایسه نمادهای ایرانی و ژاپنی پرداختند و نتیجه بازی را این گونه نوشتند: «اوشین ۱ _ مریم امیرجلالی ۲»، «زمبه ۱ _ یوزپلنگ ۲» «شمشیر سامورایی ۱ _ ‏‬ چاقوی دسته زنجان ۲»، «سوشی ۱ _ کباب ۲»، «‬‏شهر اشباح ۱ _ بهمن و بختک ۲»، ‬ «‏فوتبالیست‌ها

۱ _ پهلوانان ۲» ‬و ...

 

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :