موضوعات ‌مرتبط: محیط زیست استان ها

a/155099 :کد

پیشرفت در شیلات در ایلام

پیشرفت‌های شیلات در ایلام/ استانی که قطب تولید «ماهی در قفس» شد

  یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ — ۱۹:۳۷
تعداد بازدید : ۷۱   
 تحلیل ایران -پیشرفت‌های شیلات در ایلام/ استانی که قطب تولید «ماهی در قفس» شد

ایلام-پیشرفت های استان ایلام بعد از انقلاب در بخش های مختلف بسیار چشمگیر است، یکی از این بخش ها تولید «ماهی در قفس» است که این استان حرف های زیادی برای گفتن دارد.

گروه استان‌ها: استان ایلام بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد پیشرفت‌های بی نظیری در بخش‌های مختلف بوده که بدون شک بخش شیلات و تولید ماهی یکی از این بخش‌ها است.

 

وجود دریاچه سد سیمره، سد میمه، دویرج و… در استان ایلام باعث رونق پرورش ماهی در قفس در استان ایلام شده است.

 

پرورش ماهی در قفس یکی از روش‌های پرسود و صنعتی کم‌هزینه در پرورش آبزیان در آب‌های استان ایلام به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر این صنعت مهم مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است.

 

سد سیمره با ظرفیت بیش از ۳ میلیارد متر مکعب، از پتانسیل‌های مهم استان ایلام در توسعه آبزی پروری است، ۲۱ طرح پرورش ماهی در قفس در سد سیمره به ظرفیت اسمی ۲ هزار تن مشغول فعالیت است.

 

پرورش ماهی در قفس از جمله فرصت‌های اقتصادی و سرمایه گذاری جدید در استان ایلام به شمار می‌رود که سرمایه گذاران زیادی را به دریا کشانده است.

 

ایلام رتبه اول در بخش تولید ماهی در قفس در کشور

 

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در این خصوص در گفت و گو با تحلیل ایران گفت: استان ایلام به لحاظ تعدادطرح‌هایی که با ظرفیت ۲ هزار تن در آن عملیاتی شده رتبه اول کشور را کسب کرده است.

 

رضا سلیمانی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود تا پایان سال حدود ۱۰ هزار تن انواع آبزیان از این منابع برداشت شود.

 

پیشرفت های شیلات در ایلام/ استانی که قطب تولید «ماهی در قفس» شد

 

وی یادآور شد: توسعه این فعالیت و اجرای صنایع وابسته و تبدیلی از جمله سیاست‌های مدیریت شیلات با هماهنگی جهاد کشاورزی شهرستان در سال جاری است.

 

ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان تولید ماهی در قفس در بدره

 

در استان ایلام ظرفیت تولید ۱۰ هزار تن ماهی در قفس در محیط‌های محصور شده وجود دارد که شهرستان بدره با تولید بیش از ۲ هزار تن یکی از این ظرفیت‌ها است.

 

مدیر جهاد کشاورزی بدره در گفت و گو با تحلیل ایران گفت: امسال یک میلیون قطعه بچه ماهی در ۲۱ قفس پرورش ماهی در پشت سد سیمره بدره رهاسازی شده است.

 

جبار فتاحی بیان کرد: پیش بینی می‌شود بالغ بر هزار تن ماهی از نوع قزل آلا به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان تولید و روانه بازار شود.

 

طبق گفته کارشناسان استفاده از ظرفیت‌های موجود بخش پرورش ماهی در سد سیمره می‌تواند منجر به درآمد یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی در استان شود.

 

شهرستان بدره اکنون به عنوان قطب تولید ماهی سردآبی قزل آلا در استان ایلام مطرح است و امیدواریم با گسترش طرح‌های پرورش ماهی در قفس، این ظرفیت افزایش یابد که هم در امر اشتغال پایدار و هم در جلوگیری از مهاجرت مؤثر است.

 

علاوه بر بخش پرورش ماهی در قفس، استان دارای ۲۶۵ طرح پرورش ماهی سردآبی و گرم‌آبی در استان فعال است که در این مزارع آبزیانی چون قزل آلا، کپور و گونه‌های بومی پرورش داده می‌شود.

 

در حال حاضر ۲ هزار و ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حوزه شیلات استان ایلام فعال هستند.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :