موضوعات ‌مرتبط: سیاسی بین الملل

a/155118 :کد

دشمن بدلی

چین برای نخستین بار به رزمایش مشترک آمریکا-ژاپن بدل شد

  دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ — ۰۰:۵۳
تعداد بازدید : ۷۲   
 تحلیل ایران -چین برای نخستین بار به رزمایش مشترک آمریکا-ژاپن بدل شد

یک رسانه‌ ژاپنی مدعی شد که توکیو و واشنگتن برای نخستین بار در رزمایش نظامی مشترک خود، چین را به عنوان دشمن فرضی در نظر گرفته‌اند!

به گزارش تحلیل ایران به نقل از، ژاپن‌تایمز در گزارشی مدعی شد که آمریکا و ژاپن براس نخستین بار در رزمایش نظامی مشترک دو کشور، چین را به عنوان دشمن فرضی در نظر گرفته‌اند و انتظار می‌رود سطح تنش در شبه‌جزیره کره بیش ازا پیش تشدید شود.

ژاپن‌تایمز به نقل از منابع آگاه مدعی شد که نیروهای وزارت دفاع ژاپن و ارتش آمریکا از اپل فوریه رزمایش شبیه‌سازی رایانه‌ای مراکز فرماندهی را به طور مشترک آغاز کرده و در آن برای نخستین چین را به عنوان دشمن فرضی در نظر گرفتند.

این رزمایش مشترک که انتظار می‌رود تا هشتم فوریه ادامه یابد، در برهه‌ای آغاز شده است که برخی کارشناسان نگران حمله احتمالی پکن به تایوان در آینده‌ای نزدیک هستند.

به نوشته ژاپن‌تایمز، در این رزماش، یک موقعیت اضطراری در تایوان با رایانه شبیه‌سازی شده است. گفته می‌شود وزارت دفاع ژاپنتحت مقررات امنیت داخلی، این سناریو را به عنوان یک سناریوی محرمانه طبقه‌بندی کزده است. ان رزمایش به نوعی حس اضطرار شدید را منعکس کرده و در بحبوبه تشدید تنش‌های ژئوپولیتیکی و نگرانی فزاینده درباره اقدام نظامی چین علیه تایوان ظرف چند سال آتی برگزار شده است.

آمریکا و ژاپن مجموعه‌ای از اقدامات و برنامه‌های مشترک با فرض شرایط اضطراری را در دستور کار دارند و پیش‌نویس این طرح اواخر سال گذشته میلادی تکمیل شد. رزمایش مشترک کنونی آمریکا و ژاپن با اسم رمز «لبه بران» برگزار می‌شود و نتایج آن در طرح نهایی که پیش از پایان امسال آماده می‌شود، منعکس خواهد شد.

آمریکا و ژاپن چند رزمایش‌های خود که اسم رمز دیگر آن «شمشیر بران» است را از سال ۱۹۸۶ تقریباً یک سال در میان برگزار می‌کنند. چین جزیره تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و روابط سطح بالای این جزیره با غرب و بالعکس و فروش سلاح از واشنگتن به آن را نقض اصل «چین واحد» قلمداد می‌کند.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :