موضوعات ‌مرتبط: فناوری علم و فناوری

a/155131 :کد

جایگاه ایران «میکروالکترونیک»

جایگاه ایران در ماراتن جهانی «میکروالکترونیک»

  دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ — ۰۹:۰۹
تعداد بازدید : ۹۷   
 تحلیل ایران -جایگاه ایران در ماراتن جهانی «میکروالکترونیک»

صنعت میکروالکترونیکی که در ایران مغفول و روی زمین مانده بود، در حال حاضر با سرعت زیادی در حال رشد است اما قدر مطلق ایران در کل این صنعت در مقایسه با بلوک غرب هنوز کوچک است.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از مهر با توجه به روند رو به رشد فناوری و دیجیتالیزه شدن جوامع، نقش صنعت میکروالکترونیک در دنیا رو به روز در حال پررنگ شدن است. میکروالکترونیک یا همان ریزالکترونیک ها امروز به عنوان یک پیشران کلیدی برای توسعه اقتصادی شناخته می‌شوند که رشد نوآوری و تولید با کیفیت را در صنایع دیگر به همراه دارد. مجموعه «فناوری میکروالکترونیک» فناوری‌های مورد استفاده در فرآیندهای طراحی، تولید مواد اولیه، ساخت قطعه یا سیستم، آزمایش و بسته‌بندی ادوات الکترونیکی با ابعاد میکرومتری یا کمتر را شامل می‌شود. خدماتی مانند تولید ابزار و نرم‌افزارهای طراحی، طراحی یکپارچه مدارها و سامانه‌های میکروالکترونیک، طراحی و تولید ابزارهای دقیق موردنیاز برای تولید مدارهای مجتمع در ابعاد میکرومتری و ساخت دستگاه‌های اندازه‌گیری در محدوده این فناوری قرار می‌گیرد.

 

ایران فعالیت خود را در این صنعتِ جهانی از دهه‌ها قبل آغاز کرده اما به گفته کارشناسان این حوزه علی‌رغم اهمیت صنعت میکروالکترونیک در تجارت جهانی، ارتقای قدرت ملی کشورها و برخورداری ایران از بازاری بزرگ‌تر از برخی از کشورهای اتحادیه اروپا در لوازم الکترونیکی مصرفی و وضعیت مناسب نیروی انسانی تحصیلکرده در حوزه الکترونیک، تلاش‌های صورت گرفته چندان کافی نبوده است.

 

۱۵ درصد تولید ناخالص ملی صرف خرید تجهیزات میکرو می‌شود

 

حدود ۱۵ درصد تولید ناخالص ملی در کشور ما صرف خرید «تجهیزات الکترونیکی» می‌شود و در حال حاضر تعدادی از شرکت‌های داخلی «سامانه های الکترونیکی» تولید می‌کنند و سبد صادراتی هم دارند اما متأسفانه تولید «ریزتراشه» که در تولیدات مبتنی بر فناوری اطلاعات همانند کارت‌های هوشمند ملی، کارت‌های بانکی و یا در تولید قطعات خودرو و هواپیما، تلویزیون‌ها، دستگاه‌های اینترنت اشیا و بسیاری از تجهیزات مخابراتی، دفاعی و روزمره کاربرد حیاتی دارند، خیلی جدی در کشور پیگیری نشده است.

 

طراحی ریزتراشه در ایران در حال رشد است / جایگاه قابل قبول ایران در حوزه زیرساخت

 

به گفته متولیان این حوزه، «طراحی ریزتراشه» که از ۲۵ سال پیش در کشور آغاز شده، با یک شیب قابل قبول در کشور در حال رشد و تقویت است. از نظر فناوری نیز زیرساخت‌های خوبی در زمینه میکروالکترونیک ایجاد شده و به گفته کارشناسان این حوزه می‌توان ادعا کرد ایران به جایگاه نسبتاً قابل قبولی دست یافته است.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :