موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی نفت و انرژی

a/155212 :کد

جان گرفتن دریای اصفهان

دریا اصفهان را سیراب می‌کند

  ﺳﻪشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ — ۱۶:۴۲
تعداد بازدید : ۶۰   
 تحلیل ایران -دریا اصفهان را سیراب می‌کند

فاز اول انتقال آب از دریا به اصفهان که ۲ برابر نیاز آبی صنایع این استان را تامین می‌کند، ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

به گزارش تحلیل ایران ، سال‌هاست چاه‌هایی که عمق‌آن‌ها از ارتفاع برج میلاد تهران فراتر می‌رود، نیاز برخی صنایع اصفهان را تامین کرده و بمب ساعتی فرونشست این استان را فعال می‌کنند

 

سخنگوی صنعت آب عیسی بزرگ‌زاده با اشاره تکلیف قانونی دولت برای صفرکردن برداشت آب زیرزمینی صنایع می‌گوید که فاز یک خط انتقال آب از دریای عمان به اصفهان با هدف تامین نیاز شرب و صنعت 64 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

زمستان 1400 بود که زمزمه انتقال آب دریا به مقصد اصفهان به گوش رسید عملیات اجرایی این پروژه مهرماه 1401 آغاز شد.

 

 

پس از اتمام عملیات اجرایی فاز اول انتقال آب دریا به اصفهان زمینه تامین 2200 لیتر آب در هر ثانیه فراهم می‌شود. این میزان آب 2 برابر مصرف صنایع اصفهان است و مقرر شده برای تامین آب شرب هم مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

اگر عمر فعالیت فاز اول پروژه انتقال آب از دریا به اصفهان 20 سال فرض شود، هزینه هر سرمایه‌گذاری این طرح برای هر متر مکعب 18 هزار تومان برآورد می‌شود.

 

 کارشناس آب صادق سرآمدی به هزینه بالای طرح‌های انتقال آب اشاره کرده و معتقد است که این طرح‌های انتقال آب از دریا هزینه‌های بسیار زیادی دارد و این طرح‌ها عملا به لحاظ اقتصادی توجیهی ندارد.

 

در مقابل، کارشناس آب محمد پورحمید می‌گوید که هر متر مکعب آب دریا فقط و فقط 0.15 درصد از هزینه یک تن فولاد را در بر می‌گیرد و عملا هزینه این طرح در مقابل سودآوری صنایع هیچ است.

 

 

 

کشورهایی توسعه یافته که انتقال آب از دریا را در دستور کار خود قرار داده‌اند، سرمایه‌گذاری این طرح‌ها را به عهده شرکت‌های بزرگ صنعتی قرار می‌دهند، از طرفی پایداری بالای آب دریا نسبت به سایر منابع جریان تولید صنعتی را تضمین کرده و این مسئله تامین مالی پروژه‌ها را اقتصادی خواهد کرد.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :